5 tips voor mama om zich te ontspannen na een heavy dagje

  • door Gastmama

Deirdre is hoogsensitief, net als haar dochter. Na een dagje gehuil (de dochter) en gebrul (zij) kan ze bijna de muren oplopen van de spanning. Gelukkig heeft ze haar eigen vijf manieren gevonden om zich eens helemaal te laten ontspannen... (‘Sssssst, dochterlief! Mama drinkt nu wijn’.)

Boog kan serieus gespannen staan

‘All work and no play makes Jack a dull boy’…  

Toen ik onlangs ‘The Shining’ terugzag, kon ik ‘den Jack’ goed begrijpen. De hele tijd opgesloten zitten met een vrouw die de meest irritante stem ooit heeft, proberen te schrijven en zorgen voor een creepy kind. Je zou voor minder eens beginnen doordraaien. Ok, de bijl is overkill (snap je hem?) maar je begrijpt mijn punt wel. Ik dacht: ‘Ocharme, die mens heeft dringend nood aan wat relaxatie.’

Om mezelf te weerhouden van enige waanzin (door een hotel lopen als een crazy person is toch al niet aan mij besteed, te slechte conditie), moet ik, zoals zoveel ouders, op zoek gaan naar manieren om mezelf te ontspannen.

Als hoogsensitieve moeder met een hoogsensitieve dochter (aka worst. Combo. Ever.) is dit niet altijd even gemakkelijk. Geloof me, de boog kan soms serieus gespannen staan. Ik kan vele taken tegelijk aan. Ik kan goed plannen. Ik kan werken, huishouden doen en voor de kinderen instaan. Maar soms loopt het in mijn hoofd ook over.

Na een dagje gehuil (de dochter), gebrul (ikzelf) en diplomatische onderhandelingen (doen we samen), moet ik mezelf soms nog eens herinneren aan mijn eigen tips.

Du-us, hier volgen 5 tips. Lees ze. Neem ze in je op. Onthou ze. Het kan echt helpen!

5 tips voor moeders om te relaxen

  1. Maak jezelf verslaafd aan een serie. Liefst zo banaal en onnozel mogelijk. Ook reality tv kan goed helpen om gewoon eens doelloos voor je uit te staren. Kids in bed? Tijd voor perikelen in Seattle Grace Hospital! Een goed boek kan ook soelaas bieden. Gewoon even ontsnappen aan de realiteit kan ontzettend deugd doen.
  2. Een tip die je veel leest, maar het moet gewoon écht eens. Plan eens een avond voor jezelf. Misschien zelfs eens een tripje met vriendinnen? Neem een betrouwbare babysit (die vrouw met haar negenentwintig katten van naast de deur is misschien geen goede optie) en ga erop uit (als in: echt je huis uit gaan! Wow!). Ik deed dit veel te weinig, maar nu ik er de tijd voor neem, ben ik een andere persoon.
  3. Beloon jezelf eens met een goede gin tonic of die heerlijke Chardonnay. Nee, ik promoot geen alcoholisme. But trust me, na een dag vol chaos en oorlogsgebied, kan zo een glaasje witte wijn instant ontspanning leveren. ‘Sssssst, dochterlief! Mama drinkt nu wijn’.
  4. Neem de tijd voor die hobby die je al zo lang wil doen. Als hoogsensitief persoon, is dat in mijn gevall iets creatiefs. Schrijven, schilderen, tekenen… Maar ook een uurtje sporten of een stevige wandeling kan wonderen doen.
  5. Brengt me dan meteen bij het volgende punt: Zorg voor jezelf. Gezonde voeding doet al veel. Healthy body, healthy mind, weet je wel? Maar af en toe breng ik een kuuroord naar mijn eigenste badkamer. Niet als in: sleuren met massagetafels en bouwen van sauna’s. Maar als in: gezichtsmasker opleggen, kaarsjes aansteken, badolie, bodyscrub… De hele mikmak. Het doet zo'n deugd en je voelt je instant opgekikkerd.

Misschien waren niet al de tips even pedagogisch verantwoord. Maar het doel heiligt soms de middelen. En ontspannen ouders geven ontspannen kinderen. Daar doen we het voor!