7 soorten afspraken die je kan maken met je kind over schermtijd

Een filmpje kijken op de smartphone, spelletjes spelen op de tablet en daarna nog televisiekijken… Is dat niet wat veel? Schermtijd kan voor kinderen inderdaad nogal oplopen. Je beseft dat als ouder ook wel, maar die schermtijd effectief beperken is nog iets anders… Wat kan helpen is afspraken te maken! Dat heeft verschillende voordelen: je kind heeft (een beetje) medezeggenschap en aangezien de regel duidelijk is, kan je ook beter voet bij stuk houden.

Er zijn zeven gebieden waarover je afspraken kan maken:

  • hoelang?
  • wat?
  • waar?
  • wanneer?
  • waarom?
  • met wie?
  • met welk toestel?

1. Hoelang?

Maak een afspraak over hoelang het kind op een scherm mag. Aangezien kleine kinderen niets begrijpen van tijdsduur (‘een halfuur’), kan je het best uitdrukken in een eenheid die ze begrijpen: één aflevering van een serie, bijvoorbeeld. Vanaf ze kunnen kloklezen, kan een tijdsduur natuurlijk wel.

De lengte van de schermtijd kan je laten afhangen van de leeftijd.

TIP! Zoek een goed moment om een spel of filmpje te stoppen. Dat is makkelijker voor je kind.

2. Wat?

Bepaal samen met je kind wat het kan bekijken, spelen of lezen.

Niet alles wat je kind ziet op een scherm is geschikt. Spreek daarom af met je kind dat het aan jou vertelt als er iets vreemds of ongepast op het scherm komt. Kijk in de mate van het mogelijke (van ver) mee of ga af en toe eens kijken wat je kind bekijkt.

TIP! Zoek online vanaf welke leeftijd een film, serie of game geschikt is.

3. Waar?

Op welke plekken is het voor jou (niet) oké dat je kind een scherm gebruikt?

  • aan tafel
  • in de zetel
  • in de auto
  • op het toilet
  • in de slaapkamer

4. Wanneer?

Wanneer mag een scherm gebruikt worden? Je kan andere afspraken maken tijdens de week, het weekend, en tijdens de vakantie. Misschien kan de tablet wel als het regent of in de winter, maar liever niet in de zomer.  Of misschien wordt er wel ‘s morgens even naar de televisie gekeken  in het weekend, maar niet als het school is.

TIP! Om ervoor te zorgen dat je kind beseft dat een afspraak tijdelijk is en het geen gewoonte wordt, kan je het kind er ook aan herinneren dat het enkel kan door die situatie. Het schermgedrag terug naar een ‘normaal’ (of gewenst) niveau brengen, zal altijd moeilijk zijn, maar als de krijtlijnen op voorhand duidelijk zijn, is het wel gemakkelijker.

5. Waarom?

Is er voor jou een verschil tussen op een scherm huiswerk maken, creatief zijn, ontspanning, of praten met familie of vrienden? Dan maak je het best afspraken.

Voorbeeld: op vrijdagavond kijken we samen naar een film, tijdens de week maakt je kind enkel huiswerk op de laptop.

Tip! Verveelt je kind zich zonder scherm? Dat is oké. Wacht even af en geef niet snel toe. Je kind vindt wel een nieuwe activiteit. Help je kind hierbij.

6. Met wie?

Communicatie met anderen is belangrijk, en het staat als een paal boven water dat digitale media hierbij kunnen helpen: een chat over een schoolopdracht of een Skypesessie met een tante die op wereldreis is, bijvoorbeeld.

Anderzijds is praten met mensen die aanwezig zijn ook belangrijk. Maak daarom ook afspraken wanneer er net niet op een scherm mag gegaan worden. Bijvoorbeeld: geen scherm als er familie op bezoek is, niet op restaurant, aan tafel of als er een vriendje op bezoek is …

TIP! De meningen over schermgebruik verschillen. Bespreek met je partner, familie, vrienden of babysit wat kan en wat niet.

7. Met welk toestel?

Heeft je kind een eigen laptop? Deelt het een tablet met broer of zus? Maak dan goede afspraken.

Kinderen combineren vaak verschillende toestellen of schermen. Moedig je kind aan om naar één scherm tegelijkertijd te kijken. Hou ook rekening met de tijd per scherm. ‘Een klein beetje tv’ + ‘een klein beetje tablet’ + ‘een klein beetje smartphone’ kan toch redelijk veel zijn.

TIP! Leer je kind dat alle schermen samen tellen. Wil het verder spelen op de tablet, maak dan duidelijk dat er geen tv meer mag gekeken worden, of omgekeerd.