Baby(crisis)? Dit zijn 7 reddende engels

  • door Mamabaas

Je ziet dat kleine patatje doodgraag. Maar tegelijk … niet min, zo’n baby erbij. Korte nachten – telt het nog als een nacht als je elke 2 uur wakker bent? Melk, pampers. Pampers, melk. Huilbui. Moeilijk momentje – vul zelf maar in voor wie. Gelukkig maken dat schattige snoetje en die allesoverstijgende liefde veel goed. Dat en … die enkele superhelpers.

Bedankt voor de bloemen. En de hulp!

Een helpende hand tijdens de eerste maanden na de bevalling … nooit afslaan! Je verdient ook eventjes rust, mama. Of wat bemoedigende woorden, een luisterend oor, het juiste advies op het juiste moment.

1.    Je vroedvrouw en kraamhulp

Voor je bevalling is je vroedvrouw al een steunpilaar. Niet alleen haar medische opleiding, maar ook haar onuitputtelijke empathie maken haar de expert bij uitstek om je zwangerschap en bevalling te begeleiden. Om nog maar te zwijgen over het feit dat je met al je vragen of twijfels bij haar terechtkan.

Eens je baby er is, komt de vroedvrouw ook bij je langs. Heel wat mama’s weten niet dat je ze naar huis kan laten komen. Dus, heb je twijfels die eerste weken, doe zeker een beroep op een vroedvrouw. Ze is er om je te helpen.

Ligt je huis er wat – hoe zeggen we het mooi? – rommelig bij? We hear you! Je bent niet alleen. Een beetje hulp in het huishouden is meegenomen en allesbehalve een schande tijdens die heftige beginperiode. Bij kraamhulp krijg je iemand aan huis die je helpt in het huishouden (strijken, wassen, schoonmaken, koken), maar ook even op de baby kan letten als jij wat wil rusten. Aan jou de keuze hoe je het ziet en hoeveel je uit handen wil geven.

Check het even bij je ziekenfonds. Vaak zit het met een terugbetaling in het pakket als je er een hospitalisatieverzekering hebt. Vraag kraamhulp wel goed op tijd aan.

 

2.    Je kinesist en osteopaat

Ligt daar zo’n klein hummeltje dat al je aandacht vergt. Postnatale kine dan maar snel overslaan? Think again. Geloof ons, een goede postnatale kine heeft echt zijn nut. De nadruk ligt op het revalideren van zowel je buik- als bekkenbodemspieren. Tijdens je zwangerschap onderging je lichaam behoorlijk wat veranderingen – overbodige info zeker :-)? Net daarom is een goede revalidatie een aanrader! De pampers houd je liever voor je baby, hé.

Ook de osteopaat kan weleens je beste vriend(in) worden – of die was dat misschien al tijdens je zwangerschap. Een tip: vraag na bij je ziekenfonds of er geen terugbetaling of voordeel is. En wist je dat je ook met een slecht slapertje, een moeilijke eter of een huilbaby terechtkan bij de osteopaat?

 

3.    Een oppas

Ziektekiemen horen er nu eenmaal bij, zeker dat eerste jaar. En al helemaal wanneer je baby zijn of haar intrede maakt in de opvang. Hallo crèche, hallo microben! Heus niet elke snottebel is even erg, maar je kan je kindje wel niet naar de opvang brengen.

Elke keer thuisblijven? Ook niet zo eenvoudig natuurlijk. Je vakantiedagen zijn niet onuitputtelijk, oma en opa trekken er graag eens een paar dagen op uit … wie zorgt dan voor dat kleine patiëntje? Wat dacht je van een lieve en ervaren oppas via je ziekenfonds?

 

4.    Je partner

Jawel, je bent met twee om voor dat bundeltje vreugde te zorgen. Plan maar nu en dan jouw eigen relaxmomentje in. Je weet wel, in zo’n gedeelde agenda – handig! Geen excuus, papa- of meemamalief ;-).

Single mama’s, uiteraard mogen jullie ook relaxen. Geen partner? Dan zijn er zeker wel topvriendinnen of -familie die je willen en kunnen helpen. Dus deel die agenda dan maar met hen en laat je baby genieten van een dagje fun met meter, peter of andere f(r)amily.

 

5.    De sportclub

Eens een sporter, altijd een sporter. Tuurlijk! Na je bevalling mag je redelijk snel weer je sportieve plunje bovenhalen – eens je van je dokter en kinesist een go krijgt.

Heb je nog een zetje nodig? Check je ziekenfonds, dat heeft wel een fijn voordeel in huis voor sportieve mama’s. OZ bijvoorbeeld betaalt jaarlijks een deel van je lidgeld voor een sportclub terug. Niet zo’n ploeg- of clubsporter? Niet erg, dan ga je gewoon voor een terugbetaling van een stukje van je fitnessabonnement. Je kan het voordeel voor een van beiden gebruiken. Ook sportlessen volg je dan aan een voordelig prijsje. Reserveer je plekje al maar in de pilatesles of op de spinningfiets.

 

6.    De wellness

Worden de stress, de onderbroken nachten, de niet altijd zo schattige huilbuien …  even te veel. Doodnormaal! En je baby heeft baat bij een zo ontspannen mogelijke mama. Kortom: trek je op tijd terug in de wellness voor een deugdoende sauna, een heerlijk stoombad of een zalige massage of schoonheidbehandeling.

Het (extra) goede nieuws? Je krijgt er een deel van terugbetaald door je ziekenfonds. Valt het je iets te zwaar om je baby achter te laten? Of wil je dat kleintje al meteen verwennen? Probeer dan wellness sámen, er bestaan babyspa’s.  

 

7.    Netflix

Slaapt je hartendief (eindelijk)? Plof neer en slaap zelf wat bij. Of kruip onder een dekentje en zet je favoriete Netflixserie op. Heerlijke me-time, zeker als het buiten wat kouder wordt. En ja, neem er gerust dat glaasje wijn, die kop koffie of thee, en een knabbeltje bij. En dat iemand eens een opmerking durft te maken, nah!

Financieel duwtje door OZ

Om je baby zo goed mogelijk te verzorgen heb je heel wat spullen nodig. Een buggy, een autostoel, een bedje, pampers… Ja, dat voel je wel in je portemonnee. Ziekenfonds OZ steekt je graag ook een handje toe, met een mooi bedrag aan voordelen. Ontdek allerlei babyvoordelen en financiële ruggensteuntjes bij OZ.

 

* Deze blog is tot stand gekomen in samenwerking met onze partner OZ. Meer lezen over ons advertentiebeleid kun je hier.