Bestaat de perfecte mama?

  • door Mamabaas

Beautymerk Dove lanceerde onlangs een nieuwe campagne, gericht op jonge mama’s. Daarbij werd een foto van een quasi perfecte mama de wereld ingestuurd, met daarbij de vraag: “Bestaat de perfecte mama?”

Campagnebeeld Dove

De foto lokte meteen heel wat discussies uit, en veel jonge vrouwen en trouwe fans van het merk gaven aan teleurgesteld te zijn. Volgens hen leggen foto’s zoals deze een enorme druk bij mama’s om er altijd perfect uit te zien. Het besef dat zij er zelf niet zo perfect uitzien zou hen bovendien een slecht gevoel over zichzelf geven.

Druk om perfect te zijn

Niets is echter wat het lijkt. Uit een recente enquête van Baby Dove bij 3.000 vrouwen die voor het eerst mama werden, blijkt dat niet minder dan 9 op de 10 vrouwen druk voelen om perfect te zijn. Die druk wordt hen onder andere opgelegd door de beelden die ze dagelijks op sociale media en in tijdschriften te zien krijgen.

Daardoor voelen mama’s zich onzeker over hun eigen vaardigheden: de media laten uitschijnen dat het ouderschap een fluitje van een cent is, en dat het bij iedereen op rolletjes loopt, terwijl mama’s de realiteit helemaal anders ervaren. 

Artificiële foto

En net daarom wilde het beautymerk de discussie over ‘perfecte moeders’ op gang brengen. Zo hoopt Dove de druk te kunnen verlichten en mama’s te helpen om in te zien dat het idee van perfectie uit de lucht is gegrepen.  

De foto van de ‘perfecte moeder’ bleek dan ook gebaseerd te zijn op gebakken lucht: de persoon op de foto bestaat helemaal niet, maar is het resultaat van gesofisticeerde technologie waarbij 1.800 foto’s uit kranten, tijdschriften en sociale media werden gecombineerd om de perfecte moeder samen te stellen. Met stralende teint, golvend haar en geen walletje te bespeuren... Enfin, weinig realistisch dus.

Controverse

De dag nadat de foto en de bijbehorende vraag gelanceerd werden, bracht Dove de waarheid naar buiten. Het was net de bedoeling geweest om een controverse te starten over het beeld van de perfecte mama dat in de media wordt opgehangen. Zo wil Dove duidelijk maken dat het helemaal niet nodig is om te streven naar perfectie. En ook de onzekerheid van jonge ouders is nergens voor nodig. Er is namelijk geen juiste of foute manier om een ouder te zijn, er is alleen je eigen manier, dus vertrouw op jezelf. En die boodschap kunnen wij alleen maar toejuichen!