Dichtbij maar er toch even helemaal uit: weekendje Boulogne-sur-Mer

13/07/2020

Afgelopen weekend trokken wij naar Boulogne-sur-Mer, aan de Opaalkust in het Noorden van Frankrijk. En het is weer gebleken: je hoeft echt niet ver te gaan om prachtige plekjes te ontdekken! We delen graag onze tips.

Boulogne-sur-Mer is de perfecte weekendbestemming. Het ligt op nog geen twee uur rijden voor ons (regio Gent) en is dus met kinderen goed te doen. En wie Boulogne-sur-Mer zegt, denkt natuurlijk meteen aan ‘Nausicaá’ , het grootste aquarium van Europa. Dat was dan ook exact wat we als eerste op de planning hadden staan.

Nausicaá

Het moet gezegd: Nausicaá is inderdaad gróót. En indrukwekkend! We keken echt onze ogen uit bij het zien van zoveel soorten kleurige vissen, zeepaardjes, haaien, roggen, kwallen, koralen … Er zijn niet minder dan 58.000 dieren te zien, een aantal waarvan je bijna zou gaan duizelen.

Zo is er een tunnel waarbij haaien en een gigantische mantarog naast en boven je zwemmen, zodat het bijna lijkt alsof je er zelf tussen zwemt of loopt. Wauw, daar stonden we toch met open mond naar te kijken!

Wat verder waan je je bijna in de cinema, met een rustig plekje om te zitten en te kijken – niet naar een scherm weliswaar, maar naar een reusachtig raam met daarachter de mooiste vissoorten. Je zou ernaar kunnen blijven kijken!

Nausicaá

Het blijft er trouwens niet alleen bij vissen en consoorten. We zagen bijvoorbeeld ook krokodillen en schildpadden. Maar de favorieten van onze zoontjes waren toch de zeeleeuwen. Ook dat aquarium werd heel leuk aangepakt: je ziet de zeeleeuwen niet alleen naast je, ze zwemmen ook onder je door. De jongens vonden het geweldig om hen te volgen en achter hen aan te lopen :-).

Aangezien Nausicaá behoorlijk groot is en er zoveel te zien is, ben je er gemakkelijk een paar uur zoet. Maar geen nood, je kan er op verschillende plaatsen een hapje eten en even op adem komen voor je verder op verkenning gaat.

Je hoeft je trouwens geen zorgen te maken, ook in coronatijden kan je er veilig rondlopen. Je reserveert best online je tickets, want de bezoekersaantallen zijn beperkt (wat dan weer als voordeel heeft dat het niet te druk is!), mondmaskers zijn verplicht boven de elf jaar, en overal staan pijlen op de grond zodat je gemakkelijk de juiste route kan volgen en er overal eenrichtingsverkeer is. En aan de aquariums staan gele bollen op de grond zodat je op de juiste afstand van elkaar kan genieten van al dat moois.

Boulogne-sur-Mer

Wij hadden dit weekend geluk met het weer en werden vergezeld door een stralende zon. Op zo’n dag is het mooi meegenomen dat Nausicaá letterlijk naast het strand ligt. Na ons bezoek gingen we dan ook meteen richting de zee. Eventjes met de voeten in het water, zalig! Een mens komt onmiddellijk tot rust aan de zee, nietwaar? Er is een breed zandstrand, zodat je ook daar rustig in je ‘bubbel’ kan genieten van zon, zee en strand. Daarnaast heb je ook een pier om over te wandelen en wat verder ‘in de zee’ te gaan.

’s Avonds trokken we de stad in. We aten iets op Place Dalton, een levendig plein waar het heerlijk zitten was in het zonnetje. De kinderen hadden er de ruimte om even de benen te strekken, terwijl mama en papa eerst konden genieten van een lekker aperitiefje met de zon op onze snoet. Ideaal voor een instant vakantiegevoel!

Daarna gingen we nog op verkenning in het oude stadsgedeelte. We maakten een wandeling over de stadswallen en door gezellige straatjes. Yep, die 10.000 stappen hebben we zaterdag vlotjes gehaald!

Evancy

Overnachten in Evancy

Overnachten deden we in Evancy, een appartement/hotel aan de haven in Boulogne-sur-Mer. Ideaal als je het mij vraagt. Ik ben niet zo’n fan van de ‘familiekamers’ in sommige hotels, waarbij je met vier in één kamer ligt – en waarbij je als ouder dus vanaf een uur of 20/21 in het donker zit omdat de kindertjes moeten slapen. Geef mij maar dit concept: aparte slaapkamers, een keuken, badkamer, zit/eetkamer én een balkon met mooi uitzicht over de haven.

Het zag er allemaal behoorlijk nieuw en heel verzorgd uit. Bovendien ligt het op een goeie kilometer van Nausicaá én op wandelafstand van het centrum, heel handig dus ook om de stad te gaan verkennen. Wie liever ter plaatse blijft kan zelf iets koken, dus je kan alle richtingen uit. En ‘s morgens werden we verwend met een lekker ontbijtje.

Berck-sur-Mer

Natuurlijk is er aan de Opaalkust nog veel meer te doen dan enkel Boulogne-sur-Mer. Op zondag trokken we naar Berck-sur-Mer, en daar hadden we een goede reden voor: we zouden er zeehonden in het wild kunnen spotten. Het was even zoeken naar parking, maar daarna kon de pret beginnen: we zagen meteen véél zeehonden die lekker in het zonnetje lagen.

Op een soort pier evenwijdig met het strandje waarop de zeehonden lagen konden we hen perfect observeren. Supertof: we hoorden hen brullen, zagen hen op een tiental meter zwemmen en duiken … Absoluut de moeite dus!

Tips: de pier bestaat uit losse stenen en rotsen en is bedekt met zeewier, dus goede schoenen zijn aan te raden. Het ideale moment om de zeehonden te gaan bekijken is bij eb, je zoekt best op voorhand even uit hoe laat dat is. Parkeren kan aan de ‘Club Nautique’ aan de Chemin des Raisins en is gratis.

Le Touquet

Op weg terug naar huis stopten we nog aan Le Touquet – Paris Plage, een soort ‘Knokke aan de Opaalkust’. Je kan er gezellig rondwandelen in het centrum en er is een gigantisch zandstrand waar ook heel wat entertainment voor de kinderen is. Springkastelen, trampolines, een draaimolen op de dijk … Het was er behoorlijk druk (wellicht omdat veel Fransen een verlengd weekend hadden met dinsdag hun Nationale Feestdag), maar het strand is groot genoeg om er toch betrekkelijk rustig te kunnen zitten.

Wij gingen op verkenning in het centrum, maar nadat we een broodje en een ijsje hadden gegeten bleek het toch iets te druk daar en dus maakten we al snel rechtsomkeer.

Het was sowieso stilaan tijd om terug richting België te rijden – al stopten we eerst nog om heerlijke verse fruits de mer te kopen zodat we ’s avonds thuis nog even konden nagenieten.

We hebben er enorm van genoten en waren er echt eventjes helemaal uit. De jongens zeiden dat ze graag nog een week langer waren gebleven, en eigenlijk waren we het volmondig met hen eens: er valt nog heel wat meer te beleven daar in de streek. Zo stonden ook Wimereux, Ambleteuse, Audresselles, Wissant, Cap Gris Nez en Cap Blanc Nez nog op ons lijstje, je hebt er heel wat oorlogsmonumenten … We zullen nog eens moeten terugkeren geloof ik! ;-)

Deze blog is tot stand gekomen in samenwerking met Nausicaá en Evancy.