Een dag uit het leven in de crèche

  • door Gastmama

Het leven zoals het is… Kinderverzorgster Dana neemt je mee door haar gevulde dag!

Vrolijke snoetjes

7.15 uur: Vol enthousiasme, maar met lichte wallen onder de ogen start ik de werkdag. Ik doe de lichten aan en controleer of de babyfoons werken. Ik dek de speelgoedtafel met ‘bestek’ en ‘eten’ en zorg dat er ook ander speelgoed klaarligt, mocht de interesse voor mijn mooi gedekte tafel verdwijnen. ;-)

7.30 uur: De vroege vogels komen met kleine oogjes aan, zowel de ouders als de kindjes. Mijn eerste babbels van de dag zijn ook de belangrijkste. Rode billetjes, koortsachtige of onrustige nacht, weinig eetlust, pijnlijke oortjes, overdreven veel snottebellen: alles passeert de revue. Oren spitsen en de belangrijkste dingen opschrijven, want je weet maar nooit…

8.30 uur: Mijn eerste collega komt aan. Joepie: hulp! Dit is ook het ogenblik waarop de meeste kinderen aankomen en dus is het spitsuur in de crèche. Wat zou ik mezelf nu graag kunnen opdelen! Haastige ouders, praatgrage ouders, rustige ouders… Ik wil ze graag allemaal even zien en horen, al is dat een hele opgave rond dit uur. Tussen de babbels door worden de kleinste spruiten ververst en de allerkleinsten die er nood aan hebben nog even te slapen gelegd. En maak ik graag tijd vrij om wat te knuffelen en te spelen, want stiekem ben ik zo blij dat ik die vrolijke snoeten terugzie!

Shaken maar!

9 uur: Nu zijn de meeste kindjes aanwezig en doen we een gezamenlijk onthaalmoment of ´Kindje van de dag´. Deze kleine gelukzak mag op onze mooie troon plaatsnemen en de foto’s overlopen van alle kindjes die vandaag komen. Kinderen die hun eigen foto opmerken, verstoppen al lachend hun gezicht achter hun handjes, denkend dat zo niemand hen kan zien. Onze verontwaardigde reactie van ´Wat? Is ... al naar huis?´ zorgt voor groot hilariteit. Zelfs na vijftien kindjes gaat dit niet gaat vervelen. Ons onthaalmoment sluiten we af door onze beste moves boven te halen bij de ochtendgymnastiek van Samson en Gert. Eerlijk, na een late avond is dit een ware beproeving, maar het enthousiasme van de kinderen eens de eerste tonen klinken, werkt zó aanstekelijk. Shaken maar!

9.30 uur: Het ideale tijdstip voor een begeleide activiteit. Dit gaat van de meest eenvoudige tot de meest doordachte spelletjes: kegelen, snoezelen, boekjes lezen, hindernissenparcours, indoor fietspark, enz. Daarna is er tijd voor vrij spel. Voor mij ook dé gelegenheid om even te ravotten met de kinderen. Ook de baby´s die stilaan ontwaken uit hun ochtendslaapje komen wat meespelen. Een derde collega komt aan zodat we alles kunnen klaarzetten voor het middagmaal. 

Ikke doen!

11 uur: De hongerigen spijzen, de dorstigen laven. De rust keert nu even weer. Zowel de baby´s als de peuters eten nu, al hangt het bij de baby´s af van het tijdstip waarop ze ‘s ochtends gegeten hebben. Dit is ook de kans om kinderen die iets meer aanmoediging of hulp nodig hebben bij het eten, wat extra aandacht te geven. En ons gezichtje afvegen nadien? Dat kunnen wij zelf, hoor!

11.30 uur: De eerste tekenen van vermoeidheid verschijnen: een korter lontje, krokodillentranen, wrijven in de oogjes... Na nog wat quality time op de verzorgingstafel bij het verversen, wordt het stilletjes aan tijd om op de speelmat de slaapzakken aan te doen en de fopspenen en de knuffels uit te delen. We sluiten af met een slaapliedje van Kabouter Plop en daarna iedereen naar bed! Nog een laatste ‘Welterusten’ en dan mondjes toe, lichten uit en deuren dicht.

12 uur: Opnieuw wat rust en stilte. Tijd voor wat opruim- en poetswerk en om alles klaar te zetten voor wanneer de kleine pagadders ontwaken (sneller dan verwacht). De baby´s die wakker zijn worden warm gemaakt voor een begeleide activiteit: rollen op de mat, snoezelen, babymassage… Om de beurt nemen we een korte pauze om even de batterijen op te laden. 

Op stap

14 uur: De eerste kindjes ontwaken. De slaperige rupsjes worden uit hun bed gehaald om ze aan te kleden, de haartjes terug in de plooi te leggen en ze klaar te maken voor de namiddag. De baby´s die nog wakker waren gaan nu hun middagslaapje doen.

14.30 uur: Hoera, vandaag staat een stevige wandeling in het bos (onze ‘tuin’) op het programma. Jassen aan, mutsen op en goed ingepakt: klaar om te vertrekken!

15 uur: Tijd om de kleine honger te stillen met fruit en koek of yoghurt. De allerkleinsten krijgen fruitpap. We leggen graag de klemtoon op het proeven van verschillende stukjes fruit.

15.30 uur: Opnieuw wat knuffelen, spelen en dollen met de kinderen. Dit zijn de momenten waar ik als kinderverzorgster mijn hart aan ophaal 

 

Tot morgen!

16 uur: De eerste collega vertrekt, maar niet zonder zoenen, knuffels en veel gezwaai! Ondertussen nog even kijken wie een verse luier nodig heeft. Ook nu maken we er een 1 op 1-moment van met de kindjes.

16.30 uur: De eerste ouders komen aan en nu is het onze beurt om in geuren en kleuren de dag van hun kleine schat uit de doeken te doen. Een van de leukste dingen! Het enthousiasme van de ouders als je vertelt hoe de dag van hun kindje was, gaat nooit vervelen.

17 uur: Ook mijn tweede collega vertrekt. Met het tiental overgebleven kinderen doe ik een rustige activiteit zoals boekjes lezen of bellen blazen.

18.20 uur: Het laatste kindje heeft de deur achter zich gesloten. De uren zijn voorbij gevlogen en de speelruimte ligt er dan ook bij als een slagveld. Een laatste opruimbeurt, in volledige stilte om even bij te komen. De lichten uit, de deuren dicht en stiekem ben ik al benieuwd naar morgen...

Meer lezen? http://www.mamabaas.be/content/dagboek-van-een-kinderverzorgster-hoe-kinderen-anders-leuker-naar-de-wereld-kijken