Eerste keer zwanger, en nu? 8 anti-stress tips

  • door Mamabaas

Oei oei, weet ik eigenlijk genoeg over baby’s? Wat moet ik allemaal regelen? En die bevalling, daar durf ik voorlopig niet eens aan te denken … Geen nood, we zetten de belangrijkste dingen op een rijtje. En dan zorg jij gewoon dat je tijdig luiers ververst, voedt en je hart volgt en je baby overlaadt met liefde. 

No stress. Of toch minder

Een baby zet je leven danig op z’n kop, zelfs nog voor hij er is. Maar je kan je voorbereiden, zodat je de grootste babystress de kop indrukt.

  1. Tackle die administratie: eens je weet dat je zwanger bent, zie je meteen dat er een administratieve rompslomp wacht. Wat regel je het best wanneer en waar vind je de juiste informatie? Helluuup … Een overzicht, kan dat? Zeker! Dit breng je in orde voor de geboorte - Dit moet je weten over je moederschapsverlof en een handige tool om je moederschapsuitkering te berekenen - Dit breng je praktisch/wettelijk gezien in orde na de geboorte.
  2. Informeer, maar selecteer: twijfel je of ben je onzeker over iets? Neem je zorgen weg en zoek de antwoorden op je vragen op. Makkelijker gezegd dan gedaan, horen we je denken. Want hoe zorg je er tegenwoordig voor dat je niet hopeloos verdwaalt in een zee van informatie op het web of in boeken? Je Kies voor gerichte informatie. Zo heeft ziekenfonds Bond Moyson/De Voorzorg een handige zwangerschapsmailing, vol betrouwbaar advies en handige tips. Bovendien zijn de mails afgestemd op jouw bevallingsdatum, dus je ontvangt precies op tijd de info die je dan nodig hebt. En voor je zwangerschapsbibliotheek, een gouden tip: onze Mama Baasboeken ;-).
  3. Geboorteplan, als het helpen kan: de ene heeft het niet nodig, de andere vindt er een houvast en de nodige rust door. Alle controle behouden bij een bevalling is niet mogelijk. Maar je kan proberen om enkele zaken toch wat in de hand te hebben. Met een geboorteplan. Concreet is een geboorteplan een vragenlijst die je voor jezelf kan opstellen over wat je belangrijk vindt rond je bevalling. Maar onthoud ook: die baby komt er wel uit, dus fixeer je niet té erg op hoe precies.
  4. Smile! Gebruik humor: natuurlijk is het moederschap iets dat je serieus neemt. Maar neem niet álles te serieus, als je begrijpt wat we bedoelen. Een beetje zelfspot, een beetje relativeringszin en wat lachen: het helpt om niet compleet overweldigd te raken door wat een zwangerschap met je doet en wat je die eerste heftige maanden als kersverse mama overkomt. We helpen je alvast wat op weg ;-).
  5. Laat je helpen: als je na de bevalling weer thuis bent, hoef je er niet alleen voor te staan. Zeg gewoon en onmiddellijk ‘ja’ als mensen vragen of ze kunnen helpen. Een vroedvrouw staat je niet alleen voor, maar ook na de bevalling nog bij met raad en daad bij de verzorging, (borst)voeding, kleine kwaaltjes …  En tot 12 weken na de geboorte kan je een beroep doen op kraamzorg. Een kraamverzorgster legt je even de watten – en neen, dat maakt je geen slechte moeder of minder sterk persoon. Laat de was plooien, je baby een badje geven, een verse maaltijd prepareren of effe letten op je kleintje, terwijl jij een deftige douche neemt of een korte boodschap doet. Wat extra hulp en ondersteuning? 1 boodschap: aanpakken die handel!
  6. Profiteer: een baby op de wereld zetten, da’s niet niks! En de kraamperiode is ook stevige koek. Dus mama, dat – lees: jij – verdient best wel een cadeautje. Check even bij je ziekenfonds, want dat biedt vaak extra geboortevoordelen. En euh … zo’n geschenk ter waarde van enkele honderen euro’s kan ook een beetje rust geven J. 
  7. Let it go: precies, zoals ‘Frozen’-heldin Elsa. Jep, op sommige dagen voelt het alsof je alleen maar je baby aan je borst legt, eet (met 1 hand uiteraard), afwast en heel misschien tussendoor slaapt. Inderdaad, aan de wasberg komt geen einde – dat is nog zo’n 18 jaar het geval. En ja, sommige problemen hebben geen oplossing, zoals de baby ‘doen’ slapen. De vele oplossingen die je her en der hoort, doen je geloven dat je controle hebt, maar dat is niet zo. De frustratie over het controleverlies is eigenlijk nog erger dan het ‘probleem’ zelf. Aanvaard dat het is wat het is en het wordt (iets) gemakkelijker.
  8. Share: praat met andere mama’s of misschien gewoon de jouwe. Al is het maar om je hart te luchten. Of te lachen met herkenbare verhalen. Of eens goed te wenen, dat mag. Oh, en praten gaat altijd een stuk makkelijker met een koffietje en taartje, of een glaasje wijn. Just saying. Spreek wel niet te veel ’s avonds af in het begin. Avondplannen en een pasgeboren baby? Hahahaa! Als je nog maar dénkt dat ‘het kleintje vanavond wel goed zal slapen’, kan je het vergeten. Droom ook nooit over ‘vanaf 19 uur, als de baby slaapt, kan ik … ’ Ze ruiken het en boycotten. Echt.

Meer weten? Je ziekenfonds helpt je op weg

Wist je dat je voor heel wat vragen rond zwangerschap ook terecht kan bij je ziekenfonds? Zij hebben vaak een team van specialisten, die je alles vertellen wat je moet weten over zwangerschap en bevalling. Tekst en uitleg bij de meest voorkomende grote én kleine vragen.

 

* Deze blog is tot stand gekomen in samenwerking met onze partner Socialistische Mutualiteiten. Meer info over ons advertentiebeleid vind je hier.