8190fi.jpg

Hoe ga je om met examenstress? 5 tips voor tieners én hun ouders (+ handige examenplanner!)

20/05/2022
Mamabaas
Door Mamabaas

De examens zijn in aantocht en ik heb stress. Omdat mijn puber bijna geen stress heeft. Of soms weer wel. Terwijl ze in de lagere school altijd wéken van tevoren startte met de voorbereiding van een toets is ze in het middelbaar een genie in het uitstellen. Hoe ga je daar als ouder mee om? Een paar tips!

  1. Heb geduld.
    En dan bedoel ik vooral als tiener voor je ouder. Ik geef toe dat we niet altijd op de juiste manier de boodschap overbrengen. ‘Zou je nu toch niet stilaan eens beginnen?’ kan inderdaad ‘zagerig’ overkomen als je het vijftig keer op een dag hoort in alle, maar dan ook in werkelijk àlle toonaarden… Vermoeid, gefrustreerd, kortaf, radeloos, van hoog naar laag, van laag naar hoog, noem maar op. We weten het, te veel is te veel en het is aan jullie om zelf jullie eigen studiemethodes te ontdekken. Daarom één verzoek: in plaats van met jullie ogen te rollen en te zeggen: ‘Chill een beetje, mama’, geef de ouder in kwestie eens gewoon een knuffel. (En zeg alsjeblief NOOIT meer ‘Chill een beetje!’, want dan beginnen we juist te flippen).
  2. Let op met emo-eten.
    Ik geef toe dat ik daar niet alleen last van heb tijdens de examens van mijn dochter, maar als ze in de examens zit, heb ik dus nog meer nood aan comfortfood … Haal dus geen, ik herhaal géén Chocotoffs in huis, maar hou het een beetje gezond. Hetzelfde geldt eigenlijk voor je tiener: ook al smeekt zijn of haar puberend brein om chocolade en suiker, het doet geen goed aan het concentratievermogen. Tip voor de ouder: maak eens een fruitpap voor je dochter of zoon; zo krijg je toch een beetje dat nostalgische gevoel terug van het kunnen zorgen voor je lieve baby’tje zoveel jaren geleden én geef je je tiener iets gezonds. Het voordeel is dat je tiener in deze fase van haar of zijn leven normaal gezien niet meer zoveel smost tijdens het eten, maar er zijn uitzonderingen natuurlijk (zoals mijn allerliefste dochter). O ja, en toch nog snel een laatste tip: bewaar misschien toch een klein voorraadje Chocotoffs op een geheime plek voor een echt zwak moment. Gewoon voor de noodgevalletjes.
  3. Maak een planningop.
    Not kidding, hoor ik je denken, maar het is een stap die mijn tiener vergeet te maken. Of nog moet leren te maken. Afhankelijk van hoe zelfstandig je tiener is kun je toch best wat helpen kijken naar hoe realistisch die planning in elkaar zit en, vooral, hoeveel weken van tevoren de tiener van plan is om eraan te beginnen. Speciaal om je te helpen maakten we bij Tieners in Huis een handige examenplanner, die je hieronder kan downloaden! Nog een kleine tip: misschien ook eens dubbelchecken of de tiener de planning ook daadwerkelijk opvolgt, want hier in huis is dat de uitdaging … Ze is een genie in veel tijd investeren in het opmaken van een planning, maar vergeet dan wel die meticuleus opgestelde planning volgen. En dan druk ik het nog zacht uit.
  4. Zorg voor ondersteuning op allerlei mogelijke vlakken.
    Leg hem of haar in de watten. Het is voor je tiener allemaal niet gemakkelijk: de druk om te presteren, de grote hoeveelheden leerstof om te verwerken. Geef hem of haar een extra knuffel, vraag regelmatig of het lukt en laat genoeg voelen dat je er bent. En, o ja, verwen zeker ook op één vlak: eten. Tieners zijn zoals dwergspitsmuizen: ze hebben altijd honger. Ter info: de dwergspitsmuis eet dagelijks een tot twee keer zijn lichaamsgewicht. Zorg dus voor voldoende voorraad, want een gestresseerde tiener mét honger wil je niet meemaken (ik heb het eens meegemaakt en het is een wonder dat ik hier nog levend rondloop).
  5. Geef een boost aan vitaminen en mineralen, zodat zijn of haar weerstand sterk wordt; niets vervelender dan ziek worden tijdens de examens en ze achteraf moeten inhalen … Ik geef mijn dochter sinds kort MetaStudent®, waarin een combinatie aan vitamines en mineralen zit die ondersteunend zijn voor meer energie, het geheugen, de weerstand en tijdens stressmomenten. Het vitaminecomplex geeft een boost aan de weerstand én de concentratie, wat zeker mag door het slaaptekort dat vaak wordt opgelopen tijdens de examens … Alle kleine beetjes kunnen helpen, denk ik dan. O ja, en zorg ook voor rust in huis. Hier thuis wordt er vaak gestudeerd met een geluidsdempende koptelefoon, dat helpt haar iets meer te focussen.
  6. Zorg voor een leuk pauzemoment samen.
    Wég van het scherm. Ik weet het, het is de uitdaging van de eeuw, een tiener tijdens een studiepauze weghouden van een scherm, maar probeer het toch. Ga even samen een wandeling maken of trek de loopschoenen aan, of dans gewoon eens samen op luide muziek in de living. Hier in huis is dat de regel: we zetten volle bak een paar liedjes op en gaan volledig los. Het beste antistressmiddel als je het mij vraagt. 

MetaStudent® is zowel beschikbaar via online verkoopskanalen als in de apotheek. Nice to know: er loopt volop een actie met MetaStudent in de apotheek waarbij je kans maakt om een geluidsdempende headphone t.w.v. €299 te winnen! Meer info over deze actie kan je op de website van MetaStudent vinden.  

Handige examenplanner

Je kan onze handige examenplanner hieronder downloaden! 

Examenplanner

 

* Deze blog is tot stand gekomen in samenwerking met onze partner Metagenics. Meer info over ons advertentiebeleid vind je hier.