Hoe pas ik het slaapritme van mijn kind terug aan voor het nieuwe schooljaar?

  • door Mamabaas

In de vakantie durven we al eens wat losser om te springen met bedtijd. Structuur en regelmatig zijn dan soms ver te zoeken: De kinderen gaan later slapen, slapen ’s morgens misschien uit … Maar nu het nieuwe schooljaar voor de deur staat, staat ons ook weer de genadeloze wekker te wachten. Hoe kunnen we onze kindjes best voorbereiden op dat schoolse slaapritme? Enkele tips!

1. Regelmaat

Het is makkelijker voor je kind om op tijd uit bed te geraken als er een vast tijdstip is voor zowel het slapengaan als het opstaan. In de aanloop van het schooljaar kan je alvast beginnen met het slaapritme aan te passen: op tijd in bed en niet meer uitslapen. Of elke dag een kwartiertje vroeger gaan slapen, tot je kind uiteindelijk terug in het schoolritme zit.

Niet doen: Het heeft weinig zin om je kind vroeg in bed te leggen en het lang te laten uitslapen. De kans is groot dat je kind ’s avonds dan niet moe is op het (vroegere) moment dat het moet gaan slapen, waardoor het niet lukt om in het schoolse ritme te geraken.

2. Voldoende slaap

Kinderen raken natuurlijk beter uit hun bed als ze uitgeslapen zijn en voldoende slaap achter de kiezen hebben. Maar wat is voldoende?  
Volgens wetenschappers hou je je best aan onderstaand schema:

1-2 jaar: 11-14 uur / nacht

3-5 jaar: 10-13 uur / nacht

6-12 jaar: 9-12 uur / nacht

Tieners: 8-10 uur / nacht

Om je kinderen voldoende slaap te gunnen, stem je het uur waarop ze moeten gaan slapen dus best af op hoe laat ze moeten opstaan en op hoeveel uren slaap ze nodig hebben.
Heeft je driejarige 12 uur slaap nodig en moet hij om 7u opstaan, dan zou hij dus tegen 19u naar zijn bedje moeten.

Niet doen: Tv-kijken of spelletjes spelen op de Nintendo of Tablet hebben een opwekkend effect. Een halfuurtje voor het slapengaan zet je dus best alle schermen uit zodat je kind tot rust kan komen. Het is een perfect moment voor wat quality time: lees een verhaaltje voor of overloop  samen even de dag.

3. Ruimte voor zenuwen

Misschien is je kind een beetje zenuwachtig voor het nieuwe schooljaar. Misschien heeft het helemaal geen zin om terug te gaan. Dat kan best en dat is volledig normaal. Geef je kind de ruimte om dat te uiten, en neem de tijd om te luisteren. Bevestig dat zo’n gespannen gevoel perfect normaal is bij een nieuwe start. Door op voorhand heel duidelijk te overlopen wat er je kind te wachten staat kan je alvast de zenuwen wat verminderen. Hoe gaan jullie naar school, wie brengt je kind, wat neemt hij/zij mee naar school, wat krijgt je kind te eten, wie komt hem/haar ophalen …
Als jij enthousiast bent, dan geef je dat gevoel ook door aan je kind.

Niet doen: Leg je kind op voorhand niet te veel stress op door het te wijzen op er allemaal mag, moet en niet mag. Zo verhoog je de druk en wordt je kind alleen maar zenuwachtiger.

Uiteraard zijn dit alleen maar richtlijnen. Als ouder ken jij je kind nog altijd het beste, en het is altijd even zoeken wat het beste werkt in jullie gezin.

 

Bron: Klasse