Hoe verlicht je rugpijn tijdens je zwangerschap?

Als je zwanger bent, stap je automatisch met een holle rug (lordose). Hoe verder in de zwangerschap of hoe zwaarder je buik weegt hoe meer je naar deze lordose neigt. Mocht je geen lordose hebben zou je zwaartepunt te veel naar voor komen te liggen en zou je dus op je gezicht vallen.

Alles voor het zwaartepunt

Echter bij een uitgesproken lordose heb je te veel spanning op de rugspieren en staan ze in contractuur. Er is een onevenwicht tussen buik- en rugspieren wat gepaard gaat met pijnklachten ter hoogte van de rug en/of bekken. Daarom dat het belangrijk is om de spieren van je “core” (buik-, bekkenbodem- en rugspieren) te onderhouden tijdens de zwangerschap.

We hebben drie groepen buikspieren. De rechte buikspieren (deze wijken naar de zijkant van de buik tijdens de zwangerschap), de schuine buikspieren en de diepe buikspieren. Het is belangrijk dat je deze laatste groep goed blijft gebruiken.

Ook de positie van de foetus kan rugpijn geven (je kindje kan tegen je rug schoppen). Daarom is het belangrijk dat je de baby na een lange werkdag de nodige ruimte geeft.

Wat kan je doen?

  • Ontspannende oefeningen: bekkenkantelingen (voorwaarts / achterwaarts / zijwaarts) op de zitbal 
  • Ruimte geven aan je baby
zitbal
  • Bewust “core” aanspannen en houding aanpassen: je baby naar je rug toe trekken, bij lang zitten een kussen achter je rug steken om de holte te vullen, van lig naar zit gaan via zijlig.
  • De kinesitherapeut kan je hier de nodige begeleiding in geven en de te gespannen spieren weer los maken.