Hoe zorg je ervoor dat je kleuter voldoende beweging krijgt?

Enkele dagen geleden las ik in Het Laatste Nieuws dat kleuters te weinig bewegen. Ze zouden drie uur per dag moeten bewegen, en 9 op de 10 kinderen haalt deze richtlijn niet volgens UGent. Ik ben het er volledig mee eens dat kleuters meer zouden moeten bewegen. Maar wat nog belangrijker is dan meer bewegen, is buiten spelen en in contact komen met verschillende bacteriën. 

Je denkt misschien net zoals ik vroeger dat onze kleuters op school voldoende beweging hebben, en dat het dus niet zo erg is om hen voor de computer of televisie te zetten of hen een GSM/tablet te geven om ‘filmpjes’ te bekijken. Dat is niet zo onlogisch, want wij als ouder hebben het ook de hele dag druk gehad en willen dan ook gewoon ontspannen en rustig de huiselijke taakjes doen, of simpelweg gewoon niets doen. 

School is geen speeltuin

Op school hebben kleuters ‘hoekenwerk’, waarbij ze eigenlijk niet veel bewegen. Die hoekenwerken zijn o.a. een tekenhoek, knutselhoek, poppenhoek voor rollenspel, speelhoek, leeshoek,... Denk dus niet dat jouw kleuter de hele dag zit te ravotten op school! Ze zitten heel vaak neer tijdens de hoekenwerkjes. Die hoekenwerken zijn uiteraard noodzakelijk voor de evolutie van jouw kleuter. Het is en blijft een school waar ze elke dag moeten bijleren, en geen speeltuin. 

Daarnaast hebben ze 2 uur sport in de week, maar denk ook niet dat ze zich dan ter pletter zullen zweten en daarmee aan hun beweging van de dag zullen komen. Kleuters moeten meer bewegen, lopen, springen, glijden, slingeren, klimmen, klauteren,... na school in plaats van voor hun scherm te gaan zitten. 

Wandelen of ravotten

Ik heb de afspraak gemaakt met mijn zoon Marcel dat hij 15 minuten naar een tekenfilm mag kijken wanneer ik het avondeten klaarmaak. Na school doe ik mijn zoon (4) aangepaste kledij aan en maak ik een wandeling met hem. Dat is een ideale manier voor jezelf om te ontspannen na een drukke werkdag, en ook je kind blijft op die manier in beweging. Een wandeling hoeft heus niet lang te duren, maar je bent op z'n minst even buiten geweest met je kindje(s).

Laat je kindje in de tuin ravotten met de bal of zijn fietsje. Geef hem een schopje en laat hem tuinieren in een hoekje dat je voor je kind voorzien hebt. Leerkrachten zien duidelijk het verschil in speelgedrag van de kinderen tegenover vroeger. We zijn té beschermend geworden.

Spelen is goed voor het immuunsysteem

Dat de kinderen te weinig bewegen is één iets, maar dat ze minder buiten spelen is nog slechter nieuws voor hun gezondheid! Het immuunsysteem is in volle ontwikkeling bij jonge kinderen en zij moeten regelmatig in contact komen met verschillende soorten bacteriën. Die vindt je terug op speelgoed, in de aarde, in de tuin, in het bos, via ziektekiemen van de andere kindjes,... Spelen zonder zorgen is enorm belangrijk voor het versterken van hun afweersysteem!

Als je kinderen te vaak voor het scherm plaatst of activiteiten laat doen waar ze amper bewegen, hebben ze later meer kans op chronische aandoeningen zoals diabetes, allergieën door gebrek aan contact met microben, hart- en vaataandoeningen,... 

Wees dus niet de overbezorgde ouder die de kinderen liever ‘veilig’ binnen laat blijven voor de tablet. Daar zullen ze inderdaad hun been niet mee breken, maar het houdt wel veel meer risico’s in op lange termijn.

Beweeg samen met je kind

Ga eens naar de zee om met de gocart te rijden langs de zeedijk, doe eens zot op de trampoline, ga samen een stukje joggen, dans en sport samen! Want hetzelfde geldt voor jou als ouder. Beweeg! En beweeg samen met je kind! Je zal niet alleen je spieren versterken maar ook de band met je kind.

fitmom

In mijn eerste boek #Fitmom verzamelde ik trouwens 65 leuke actieve oefeningen om samen met je baby, peuter, kleuter en kinderen te doen.