Wanneer ben ik vruchtbaar?
Eerste dag van mijn
laatste menstruatie:
Lengte van mijn
cyclus in dagen:

Mijn vruchtbare dagen

Wil je graag zwanger worden, maar heb je geen duidelijk zicht op je cyclus en wanneer je het meest vruchtbaar bent? Via de test die je net deed krijg je een indicatie van je vruchtbare dagen en je eisprong. Check hieronder het resultaat!
  • Eerste dag van laatste menstruatie: dd/mm/yyyy
  • Mijn cyclus: 0 dagen
Vruchtbare periode:
-
Meest vruchtbare dagen:
-
Ovulatie datum:
> Bereken opnieuw
> Terug naar huidige cyclus

Je verwachte ovulatiedatum en meest vruchtbare dagen

  • door Mamabaas

Foliumzuur, dé belangrijkste vitamine als je zwanger bent. Maar dat is het ook al vóór dat kindje in je buik zit, als je zwanger wil worden. En toch: wist je dat 5 op de 10 vrouwen (de helft!) eigenlijk te laat start met het innemen van foliumzuur? Dus een slimme meid neemt haar foliumzuur op tijd.

folavit

Wanneer start je met foliumzuur?

Wil je jullie gezin uitbreiden met een baby’tje? Stap 1: stoppen met contraceptie – een no-brainer.

Maar even belangrijk: start dagelijks al met een supplement van 0,4 milligram foliumzuur, zoals Folavit 0,4 Start. Nog vóór je stopt met je contraceptie. Meer bepaald 4 weken voor je ermee stopt. Dus de inname van foliumzuur is in feite de échte eerste stap.

Waarom zo vroeg starten met foliumzuur?

Foliumzuur is je bondgenoot in het begin van je zwangerschap. Maar spijtig genoeg is het een nogal onstabiele vitamine die makkelijk wordt afgebroken tijdens het koken van je eten. Zelfs al ben je een megagezonde en gevarieerde eter, toch vraagt je lichaam tijdens een zwangerschap om meer foliumzuur.

Dus hamsteren is de boodschap! Door de dagelijks aanbevolen hoeveelheid van 0,4 milligram foliumzuur in te nemen, leg je de nodige voorraad aan voor tijdens een latere zwangerschap.

Waarom is foliumzuur zo belangrijk?

De belangrijkste reden om het supplement zéker te nemen? Een gezonde zwangerschap! Het is goed voor de baby, maar ook voor jou, mama.

  • Vorming van placenta

Omdat foliumzuur de groei van weefsel van de mama tijdens de zwangerschap ondersteunt, helpt het bij de vorming van de placenta en de groei van de foetus, baarmoeder en borsten.

  • Een lage folaatstatus is een risicofactor voor een open ruggetje

… of andere neuraalbuisdefecten. Meteen na de bevruchting start vanuit de neurale buis de ontwikkeling van het centrale zenuwstelsel van je ongeboren peanut. Daaruit ontstaan later de hersenen en het ruggenmerg. De juiste sluiting van deze neurale buis is al na 6 weken zwangerschap voltooid. En het is onveranderbaar.

Met de inname van foliumzuur verhoog je je folaatstatus. Dat is belangrijk, want een lage folaatstatus bij een zwangere vrouw is een risicofactor voor het ontstaan van neuraalbuisdefecten bij de ontwikkelende foetus, zoals bijvoorbeeld een baby met een open ruggetje.

Het risico volledig uitsluiten is niet mogelijk. Want er bestaan nog andere risicofactoren voor het ontstaan van neuraalbuisdefecten. Maar een lage folaatstatus is alvast een risicofactor die je met een dagelijkse dosis van 0,4 milligram foliumzuur kan aanpakken.

Hoe lang neem je foliumzuur?

Zolang je probeert om zwanger te geraken. Daarna blijf je foliumzuur innemen tijdens de eerste 3 maanden van je zwangerschap.

De gouden regel: dagelijks dat supplement met 0,4 milligram foliumzuur, zoals Folavit 0,4 Start, op het menu zetten. Vanaf het moment dat je zwangerschap bevestigd is, kan je er ook voor kiezen om over te schakelen naar een voedingssupplement dat naast foliumzuur ook nog andere voedingsstoffen bevat die van belang zijn tijdens je zwangerschap en eventuele borstvoeding, zoals Folavit 0,4 Essential.

Waarin vind je natuurlijk foliumzuur?

Vooral in groene (blad)groenten, zoals sla, broccoli, spinazie …Maar ook koolsoorten, peulvruchten, volkorenproducten, melkproducten, eieren en citrusvruchten zitten boordevol foliumzuur. Dat wil dus zeggen dat je elke dag genoeg verse groenten en fruit op tafel tovert.

Maar wat je uit je voeding aan foliumzuur opneemt, voldoet niet aan je behoefte als toekomstige mama. Vandaar het grote belang om ten minste 1 maand voor je stopt met je contraceptie te starten met de inname van een voedingssupplement met 0,4 milligram foliumzuur!

4 ultieme foliumzuurtips

  1. Start met het innemen van 0,4 milligram foliumzuur vanaf het moment dat je zwanger wil worden. En houd het vol tijdens de eerste 3 maanden (het eerste trimester) van je zwangerschap.  
  2. Word je niet snel zwanger? Blijf toch zeker dagelijks je foliumzuur innemen.
  3. Had je al eerder een baby met een open ruggetje of open schedel? Of iemand in de familie? Raadpleeg dan zeker je dokter.
  4. Vul je dagelijkse dosis foliumzuur aan met een gezonde en evenwichtige voeding.

Nog meer weten over foliumzuur?

Neem een kijkje op www.gezondezwangerschap.be. Je vindt er tal van tips en tricks en interessante informatie.

 

* Deze blog is tot stand gekomen in samenwerking met onze partner Kela Pharma. Meer info over ons advertentiebeleid vind je hier.

Folavit