Mama Dieet - Ik eet alle restjes op: een paar tips zodat je dat niet meer moet doen

Vroeger werd het met de paplepel ingegoten: het is onbeleefd om je bord niet leeg te eten. En dus heb je het als welopgevoede mama moeilijk met het weggooien van eten. En als de kindjes het niet zelf opeten, dan doet jij dat toch gewoon? Zelfs al heb je eigenlijk al meer dan genoeg en is er al lang geen sprake meer van ‘honger’.

Tip: Vermijd het om zelf de overschotjes op te eten maar doe er iets mee

Heb je overschotjes? In plaats van ze gewoon op te eten terwijl je geen honger meer hebt, doe er iets mee. Bijvoorbeeld:

  • Overschotjes van groenten : Kun je de volgende dag altijd nog gebruiken in de soep. Dit mag gerust een mengeling zijn van verschillende soorten. Groentesoep smaakt altijd! Je kunt de overschotjes van groenten ook altijd inschakelen bij de volgende broodmaaltijd van de volgende dag. Niet alleen rauwkost is lekker bij de boterham maar ook koude boontjes, bloemkool, broccoli zijn geslaagde sidedishes.
     
  • Overschotjes van aardappelen:  Een overschotje? Het kan soms gewoon handig zijn om een overschotje te creëren ☺. Schil op voorhand eventueel expres aardappelen voor twee dagen. Zo heb je de dag nadien erna alvast minder werk.
     
  • Overschotjes van rijst en deegwaren: Pasta en rijst kunnen perfect samen met een saus-overschotje in de diepvries bewaard worden. Ideaal wanneer je eens een avondje uit gaat met je partner en je de kids nog iets gezond te eten wil geven vooraleer jullie vertrekken.
     
  • Overschotjes van vlees en vis kun je vermijden door de juiste porties te kopen en klaar te maken. Maar heb je toch wat over, of heb je stiekem een ietsiebeetje te veel klaargemaakt ☺, verwerk ze dan in je lunchsalade of broodbeleg de volgende dag. Of maak zelf een kipsalade, garnaalsalade … als broodbeleg.

 

Mama (di)eet

Meer lezen?

In het boek 'Mama (di)eet' vind je heel wat praktische tips.

Meer info vind je hier