Mama zorgt vs. mamazorg: 14 tips om als mama het hoofd boven water te houden

Op een dag start je je nieuwe zaak op: NV gezin. Het gaat er allemaal wel niet zo officieel en georganiseerd aan toe als bij een multinational of KMO. Je hebt het ook allemaal niet zo officieel voorbereid. Je hebt er geen businessplan moeten voor schrijven. 

Kost handenvol geld

Je bent er een beetje ingerold en voor je het weet stel je vast dat je (met of zonder partner) CEO, CFO, floormanager, domestic manager, aankoopmanager, verantwoordelijke stockbeheer, misschien wel personeelsverantwoordelijke en hoofd technische dienst bent. Om je agenda te beheren ben je aangewezen op, jawel, jezelf. Je leidt, zonder het echt te beseffen, met twee of op je eentje een klein bedrijfje.

Je bedrijfje brengt geen winst op. Integendeel, het kost handenvol geld. Het hoeft niet te verwonderen dat je levenswerk je veel voldoening bezorgt, maar ook een bron van stress kan zijn.

Stressfactoren

Alle factoren die kunnen aanleiding geven tot stressklachten en uitputting zijn immers aanwezig in de vele functies die je probeert te combineren.

  • Je werkt heel veel alleen en kan daarom op weinig support van collega’s rekenen.
  • Je combineert heel veel taken.
  • Je werk is je privé. Deze lopen voortdurend samen.
  • Je kan nooit vakantie nemen als ook je 'product' (kinderen, gezin) meegaat op vakantie.
  • Je weet dat je nooit met pensioen gaat. Er zijn geen deadlines die, nadat deze zijn bereikt, de druk wat van de ketel kunnen halen.
  • Je kan de knop niet aan- en uitzetten.
  • Als je ziek bent blijf je toch in je bedrijf en werk je verder.

Daarom is het belangrijk om voor jezelf na te gaan hoe je in NV gezin het hoofd boven water kan houden. Het is belangrijk om je bedrijf gezond te kunnen houden dat je ook voor jezelf zorgt en dat je tijd neemt om eventjes de knop om te draaien. Daarom een kleine oproep om je eigen survivalkit samen te stellen :-).

14 mogelijke bestanddelen voor in je survivalkit

  1. Gun jezelf in je job extra legale voordelen: voorzie huishoudhulp, breng je strijk naar een strijkfirma of bestel je boodschappen via internet… Er zijn tal van manieren om je job wat lichter te maken.
     
  2. Laat perfectionisme los. Je bedrijfje is voortdurend in beweging. Eis niet van jezelf dat je volledige huis altijd proper is en moet blijven. Eis niet van jezelf dat je kinderen geen vlekken op hun kleren mogen hebben. Zie het niet als een misdaad tegen je kinderen en partner als de voorraad niet volledig is bijgevuld. Verwacht niet dat je kinderen zich altijd voorbeeldig gedragen en zie het niet als jouw eindverantwoordelijkheid als je kinderen zich anders gedragen dan je verwacht. Wees vooral mild voor jezelf en zeg tegen jezelf dat je best doen al heel goed is.
     
  3. Bewegen: Neem voldoende beweging. Ga eventueel met collega-mama’s sporten. Doe aan mamatennis, mumsjogging of stel een volleybalploegje met mama’s samen.
     
  4. Gezonde voeding: Let erop vooral gezonde voeding te eten. In je hele drukke job kan je maar fysiek en mentaal gezond blijven als je ook de juiste voedingsstoffen binnen hebt. Denk eraan dat een snelle snack vaak suikerrijk is en kort nadien voor een suikerdip kan zorgen. Denk eraan dat je lichaam meer waard is, dat jijzelf meer waard bent dan te leven van dip naar dip.
     
  5. De oppas: Voorzie een volledige lijst met namen van mensen die mogelijks in aanmerking komen om te babysitten. Het is vaak de gewoonte een oppas te vragen bij speciale gelegenheden. Vraag ook eens een oppas als je thuis bent. Geef neven en nichtjes de kans om op je kleine spruit te passen. Voel je ook niet schuldig als je een oppas vraagt, maar maak van de gelegenheid gebruik om iets voor jezelf te doen. Je hoeft daarvoor ook niet je huis te verlaten. Het kan goed zijn dat je graag eens een boek leest. Dan kan je dit op zo’n moment doen.
     
  6. Kijk ook steeds uit naar nieuwe oppassen. Blijkt het te klikken met dat meisje dat je leerde kennen op het communiefeest, vraag dan zeker telefoonnummers. Kinderen vinden het fantastisch om in hun vertrouwde omgeving geëntertaind te worden. Besef dat je lijst van oppassen steeds moet worden aangevuld. Eens de oppas 17 à 18 jaar is, beginnen de vriendjes te komen en worden andere zaken belangrijk. Hou je ogen dus goed open en rekruteer voortdurend.
     
  7. Hulp van buitenaf: aarzel niet om hulp van buitenaf te vragen en bouw een netwerk uit. Schakel goede vrienden in en leg contacten met mama’s aan de schoolpoort, in de sportclub of in de crèche. Sla alle telefoonnummers van mama’s op in je telefoon. Denk eraan dat je er niet alleen voor staat!
     
  8. Werk: geniet van je werk. Zie het als een moment waarop je eens op 1 aspect kan focussen. Het meest belastende aan mama zijn is dat je voortdurend moet focussen op veel verschillende zaken. Je moet verschillende ballen in de lucht houden. Je moet voortdurend schakelen. Zie je werk als een welkome afwisseling. Vereist je werk heel veel van jou, denk er dan over na over te schakelen naar een meer eenvoudige job. Alles heeft zijn tijd. Het is niet omdat je nu die promotie niet maakt, dat je kans niet nog komt.
     
  9. Schrijf je in voor een cursus of doe iets, op regelmatige basis, wat je altijd had willen doen. Vertrouw dan ook volledig op je deskundigheid van je partner of de oppas.
     
  10. Complimentenbox/ boekje: maak voor jezelf een complimenten boekje waarin je alle complimenten in verband met mama zijn noteert. Hou de briefjes bij die je van je kinderen kreeg. Onthoud dat je kinderen je grootste fans zijn. Noteer complimenten die je krijgt op oudercontacten, complimenten die je krijgt van je partner, van vrienden, van je ouders, van ouders van vriendjes… Mensen geven echt wel complimenten, je moet ze gewoon horen!
     
  11. Maak jezelf mooi. Besteed aandacht aan je uiterlijk. Hoe je je aankleedt, hoe je je opmaakt is heel bepalend voor hoe je je voelt. Het maakt voor de omgeving niet uit of je thuis in je pyjama of helemaal opgemaakt rondloopt. Het maakt echter wel een verschil voor je zelfwaarde gevoel. Zorg voor jezelf, je bent het immers waard.
     
  12. Maak voor jezelf een wensenboom en beschrijf wat je op korte, middellange en lange termijn wenst. Beschrijf wat je wilt in je loopbaan als mama. Welke waarden wil je je kinderen zeker meegeven? Hoe wil je je eigenheid behouden als persoon? Hoe wil je als mama herinnerd worden als je kinderen ouder zijn en zelf kinderen hebben? Een boom heeft diepe wortels, verandert continu, maar blijft als een constante steeds staan. Houd vast aan je waarden maar realiseer jezelf dat de invulling steeds verschillend kan zijn.
     
  13. Druk op regelmatige basis de stopknop in. Stel jezelf de vraag wie je back-up is bij een stopmoment. Kan je op iemand rekenen? Slaag je erin om toch eventjes pauze te nemen en op stop te drukken? Neem tijd voor jezelf als persoon. Gun jezelf de tijd en focus enkel op datgene waarmee je op dat moment bezig bent. Duw de stopknop in en vertrouw op je back-up. Laat op dat moment ook je ‘mama zijn los en aanvaard dat de zaken niet gedaan worden zoals jij het zou doen. Geef qualitytime met de kinderen aan je partner, de oppas en aanvaard dat hij/zij het niet doet zoals jij het zou doen. Misschien schenkt hij/zij je kinderen in zijn/haar aanpak een meerwaarde! Wanneer je kind aangeeft dat je ‘altijd’ weg bent, bedenk dan dat kinderen vaak weinig nuances gebruiken in hun denkpatronen. Bedenk ook dat je dit juist doet om nadien een leukere en aangenamere mama te zijn. Als je een verlofstelsel opneemt om je mama rol nog beter te kunnen opnemen, voel je dan ook niet schuldig over het feit dat je in die tijd aan zelfzorg doet.
     
  14. Bevestig je collega-mama’s in hun capaciteiten. Ondersteun elkaar en geef de bevestiging dat collega-mama’s het goed doen. Het kan ongelooflijk deugd doen! We zijn allemaal collega’s in de job van mama. Het voordeel is dat we collega’s zijn die niet in een concurrerende positie tegenover elkaar staan. Daarom kunnen we elkaar ongelooflijk versterken door elkaar te ondersteunen en te zeggen hoe goed we het doen. 

Mum cares wordt mum’s care... en misschien wel mums care?

Ik wil een oproep doen om ook als mama voor jezelf te zorgen. ‘Mum cares’ wordt dan ‘mum’s care’.

En als we ook voor elkaar gaan zorgen wordt het ‘mums care’. In woordspeling is het een klein verschil. Het maakt echter een wereld van verschil als we voelen dat we in ons mama zijn gedragen worden door een groter netwerk van mama’s!