Meditatie in plaats van strafstudie: het werkt

  • door Mamabaas

Een Amerikaanse basisschool heeft strafstudie vervangen door lessen meditatie. Of hoe ook in het onderwijs elementen van positief opvoeden doorsijpelen.

Het project loopt nu een jaar in de Robert W. Coleman Elementary School in Baltimore en sindsdien werd geen enkel kind van school gestuurd.

Telkens een kind boos of gefrustreerd los loopt of zich misdraagt in de klas, wordt er geen time-out gegeven of naar de strafstudie gestuurd. Het kind wordt wél doorverwezen naar de ‘mindful moment room’. Dat is een kamer met kussens, decoratie en extra verlichting waar ze ademhalingsoefeningen doen en tot rust komen. Daarna wordt hen gevraagd wat er gebeurd is.

Bijkomende vaardigheden

Stilzitten en rustig worden: niet iets dat met het gemiddelde kind wordt geassocieerd, laat staan met kinderen die over hun toeren zijn. De directeur beaamt: “Je zou denken dat de kinderen dat niet kunnen, maar ze kunnen het dus wél.”

Bijkomend wordt ook leiderschap aangeleerd: de kinderen worden aangemoedigd om mee te helpen bij de yogalessen, om lokale parken op te ruimen, tuintjes aan te leggen en nabijgelegen boerderijen te bezoeken.

De kinderen worden ook wel eens uitgedaagd. Zo moesten ze vorig jaar voor het openen van de kerstcadeaus ook mediteren. “Moeilijk, maar het lukte”, aldus directeur Kirk Philips. “Het was prachtig om te zien, maar we moesten allemaal glimlachen toen we hen bezig zagen.”

Het sijpelt door

Meditatie is maar één manier om het te uiten, maar het kadert wel in een beweging waarbij een basisgeloof in de leerling, een vertrouwen in het goede en respect voor die leerling bovenaan staan. Iets wat ook in de huidige lerarenopleidingen wordt bijgebracht, bijvoorbeeld, en iets dat ook in positief opvoeden voorop staat.

Een idee ook met verregaande gevolgen, want ook het thuisleven zou effect ondervinden van de maatregel op school. De kinderen leren hun ouders de technieken om stress te verminderen.