Mindfulness kan kinderen langer doen slapen

  • door Mamabaas

Je kind wat langer in bed – met de ogen toe en in slaap dus, niet tokkelend op jouw gsm of tablet. Klinkt hemels en tegelijk een illusie? Blijkbaar kán het wel: mindfulness is een prima manier om je kroost langer te laten slapen. Dat blijkt uit een studie van de Stanford University School of Medicine.

Je leest het goed: langer slapen. De studie wijst uit dat mindfulnesstraining helpt om lagere schoolkinderen gemiddeld meer dan 1 uur per nacht langer te laten slapen.

74 minuten langer slapen

De onderzoekers bestudeerden 2 jaar lang kinderen van 8 tot 11 jaar, waarvan ongeveer de helft 2 keer per week een mindfulnessprogramma met yoga en ademhalingsoefeningen kreeg. De andere helft volgde een programma met standaard fysieke oefeningen.

Het resultaat was opvallend: de kinderen die mindfulness beoefenden, wonnen gemiddeld 74 (!) minuten totale slaap en 24 minuten REM-slaap meer per nacht. Hun slaapduur verbeterde al tijdens de eerste 3 maanden van het onderzoek. De kinderen van de andere groep, met de standaard fysieke oefeningen, sliepen ongeveer 64 minuten per nacht mínder.

Vooral het feit dat de REM-slaap toeneemt, is goed. Dat is namelijk een belangrijke fase tijdens onze nachtrust om zowel emotioneel als verstandelijk goed te functioneren, weten de onderzoekers.

Omgaan met stress vermindert stress

De kinderen die deelnamen aan de studie leven in gezinnen met een laag inkomen, waar sociale stressfactoren, zoals armoede, criminaliteit, slechte woonsituaties …, vaak lijden tot een slechte slaap en nachtrust.

Om in slaap te vallen, ben je idealiter rustig en helemaal relaxed. Maar de kinderen uit de studie konden hun ervaringen van overdag moeilijk loslaten. Ze voelden zich niet veilig en hadden vaak nachtmerries.

Dankzij de mindfulnessoefeningen werden de kinderen zich bewust van wat stress is. Ze leerden ook meer in het moment zelf te leven, dankzij de ademhalingsoefeningen en yogabewegingen. Zo konden ze stilaan beter omgaan met hun stress, waardoor die minder groot werd.

Oefeningen op kindermaat

Het lijkt een opgave om ademhalingsoefeningen te doen met een kind, maar het kan perfect. Klasse werkte enkele oefeningen uit op kindermaat. 

  1. High five: strek je handpalm en 5 vingers uit. Volg met je wijsvinger van je andere hand al je vingers. Vertrek aan de onderkant van je duim en adem in. Kom je boven op het topje van je duim, dan ga je naar beneden en adem je uit. Zo ga je rustig in- en uitademend alle vingers af.
  2. Stilte zien en horen: zet de tv, radio, gsmtoestellen …, kortom alles wat geluid maakt uit. Ga rustig zitten en luister, kijk en voel. Som 5 dingen op die je ziet en 5 dingen die je hoort. Doe de oefening opnieuw en je zal zien dat je plots nieuwe dingen ontdekt.

Bij mindfulness en relaxatieoefeningen is het belangrijk om er een gewoonte van te maken. Kies enkele vaste momenten per dag. Bijvoorbeeld net na het ontbijt en voor het slapengaan.