Slaaptip: hoe maak je de overgang naar het winteruur makkelijker voor je kindje?

  • door Mamabaas

Het is weer (bijna) zover: we verzetten de klok een uurtje, de overschakeling van zomertijd naar wintertijd. De ene is ervoor, de andere ertegen. Maar de switch is er. En dat wil voor veel kindjes zeggen dat ze plots een uurtje vroeger wakker worden. Kan je de die uurwisseling wat vergemakkelijken?

Snoozen …?

Bij de omschakeling naar wintertijd zetten we in de nacht van zaterdag 30 oktober 2021 op zondag 31 oktober 2021 de klok een uurtje terug. 3 uur wordt dan 2 uur. Heerlijk, een uurtje langer slapen of wat snoozen. Voor jou misschien – let op het specifieke woordgebruik ‘misschien’ ;-). Maar voor kindjes … is het meestal een uur vroeger wakker.

Help, nóg een uur vroeger wakker …?! We zien de angst in menig ouderogen. Want eens een kind wakker is, dan moet de dag starten. Nu!

Slaapdiploma

Verzet het uur geleidelijk

Wees proactief. Vat de koe bij de horens … voor ze gaat lopen ;-). Dat kleine lijfje van je kind heeft een paar dagen nodig om zijn slaap-waakritme aan te passen aan de verschuiving van zomer- naar wintertijd. Ook een klein ingebouwd klokje moet zich opnieuw afstellen en op het juiste moment slaaphormonen produceren om het lichaam klaar te maken om te kunnen slapen.

Je kan die omschakeling vergemakkelijken door het uur enkele dagen ervoor geleidelijk te verzetten. Zeker als je met een vroeg vogeltje zit, is dit een goede optie. Stop je kindje dan zo’n 15 minuutjes later in bij dutjes en ’s avonds. En start de dag ook dat kwartiertje later. Wil je nog geleidelijker gaan, dan kan je het per 10 minuten doen.

Wat je niet aanpast, is jullie gebruikelijke slaapritueel natuurlijk. Melkje voor het slapengaan? Geen reden om het niet te doen. Verhaaltje voorlezen? Ook dat hoeft niet te wijken. Zoek je een extra motivatie voor je kindje om de aanpassing vlotter te laten verlopen? Dan is werken met een slaapdiploma een leuk idee. 5 ingekleurde slaapmutsen behaald? Het diploma is binnen! Mooi inkaderen voor boven het bed.

Pak het reactief aan

Met andere woorden: laat je kindje zelf rustig wennen aan de uurwisseling, nadat ze al heeft plaatsgevonden. Eigenlijk doe je hetzelfde als met de proactieve methode: schuif alles op, maar pas vanaf zondag.

Doe dat gedurende 3 dagen. Of doe het gerust langer als je merkt dat je kindje het lastig heeft om langer wakker te blijven.

Op dag 1 start je dan met de dutjes en bedtijd 40 minuten voor de gebruikelijke tijd. Op dag 2 wordt dat 20 minuten. En vanaf dag 3 schakel je over op op het gebruikelijke uur. Dit is een goede optie voor baby’s jonger dan 1 jaar die niet zomaar een uur langer kunnen wakker blijven tussen dutjes.

 

Een voorbeeld om het wat duidelijker te maken. Stel dat je een baby hebt van 9 maanden die leeft, of beter gezegd slaapt, volgens dit schema:

-       Wakker om 6u30

-       Dutje om 9u30

-       Dutje om 13 uur

-       Naar bed om 19 uur

 

Dat wordt dan:

Zondag

-       Opstaan om 5u50 of 6 uur

-       Dutje om 8u50

-       Dutje om 12u20

-       Bedtijd om 18u20

Maandag

-       Opstaan om 6u10

-       Dutje om 9u10

-       Dutje om 12u40

-       Bedtijd om 18u40

Dinsdag

-       Opstaan om 6u30

-       Dutje om 9u30

-       Dutje om 13 uur

-       Naar bed om 19 uur

 

Veel succes! En (hopelijk) slaapWEL.

 

* Deze blog is tot stand gekomen in samenwerking met onze partner Bambix. Meer info over ons advertentiebeleid vind je hier.