S.O.S. zomeruur: hoe pak je de uursverandering aan bij kleintjes?

  • door Mamabaas

Het zomeruur! Voor vele ouders iets om naar uit te kijken, aangezien hun vroege vogel dan eindelijk een uurtje langer zal slapen, zogezegd toch. Veel ouders hopen dan ook met deze uurwissel het schema van zoon- of dochterlief permanent te kunnen opschuiven. In sommige gevallen kan dat zeker lukken, helaas lukt het niet altijd. Hoe dan ook is het een gemakkelijkere uursverandering om te ‘verteren’ dan deze van het winteruur.

Baby’s jonger dan 4 maanden

Voor baby’s jonger dan 4 maanden die nog niet echt een vaste routine hebben, ga je aan de slag met de gebruikelijke wakkertijden waar je baby aan gewoon is. Het kan zijn dat hij langer slaapt in de ochtend, het kan ook zijn van niet. Je kan het laatste dutje van de dag wel kort houden zodat de bedtijd niet te laat wordt en je vrij snel weer in je ruwe routine kan zitten. De kans is groot dat je baby weinig zal merken van de uursverandering.

Baby’s ouder dan 4 maanden

Voor baby’s, peuters of kleuters die al een vaste routine volgen, zal je merken dat je kind wel plots langer slaapt in de ochtend na de uursverandering. Hieronder geef ik 3 opties die je kan toepassen om deze uurwissel vlot te laten verlopen.

Optie 1: Je doet niets

Indien je niets doet, zal jouw kind zondag een uurtje later wakker worden. Je kan vanaf dan het nieuwe uur op de klok volgen waardoor de dutjes en bedtijd eigenlijk vroeger plaatsvinden dan de dag voordien. Dit kan handig zijn wanneer uitslapen vanaf maandag niet echt een optie is i.v.m. werkschema’s. Zorg er in dat geval voor dat je voldoende activiteiten voorziet met je kind zodat hij ‘moe genoeg’ is om een uurtje vroeger naar bed te gaan.

Bijvoorbeeld: De dag start om 8u i.p.v. om 7u gezien de uurwisseling. Het middagdutje wordt gedaan om 12u30 (11u30 oude tijd) zoals gewoonlijk, bedtijd om 19u (18u oude tijd). Het kan zijn dat je kind in dit scenario een minder lang dutje doet dan gewoonlijk, dit vormt geen probleem.

Optie 2: Je gaat reactief te werk

Hierbij volg je op de dag van de uurwissel nog de gewoonlijke routine van je kind. Doet je kind normaal een dutje om 12u, dan bied je hem dit aan om 13u, want dat is om 12u ‘oude’ tijd. Vervolgens pas je zijn routine in de loop van de komende week à twee weken stelselmatig aan.

Bijvoorbeeld: Opstaan om 8u nieuwe tijd, dutje om 13u nieuwe tijd en bedtijd om 20u nieuwe tijd. Na enkele dagen wordt je kind wakker rond 7u30, dan schuift het dutje naar 12u30 en de bedtijd naar 19u30. Het dutje en bedtijd later houden wanneer je kind telkens weer dichter en dichter bij zijn ‘oud’ uur wakker wordt, zou voor oververmoeidheid kunnen zorgen gezien de dagen plots langer worden. Probeer dat te vermijden.

Als je met een vroege vogel zit, kan je proberen om de ‘nieuwe’ routine aan te houden bij je kind, waarbij hij langer slaapt in de ochtend en de dutjes en bedtijd ook later vallen. Dit lukt echter niet altijd, onze biologische klok is heel gevoelig en past zich meestal telkens weer aan een nieuwe tijdzone of uurwissel aan. Maar wie weet heb je wel geluk en geraak je dankzij deze uurwissel wel van het te vroeg wakker worden van je kind af, dus zeker het proberen waard!

Optie 3: Je gaat proactief te werk

Deze optie zullen maar weinig gezinnen nemen, ze is populairder wanneer er naar het winteruur wordt overgegaan. Bij deze optie schuif je namelijk al op voorhand het schema van je kind lichtjes op. Als je kind normaal om 19u gaat slapen, breng je hem telkens wat vroeger naar bed doen totdat je uiteindelijk je kind een uur vroeger in bed stopt de avond voordat de uurwissel plaatsvindt. De kans is klein dat hij dan zal ‘uitslapen’, maar hij zal op zijn gebruikelijk uur, wat nu een uur vroeger is, wakker worden. 

Extra tip

Aangezien de dagen nu langer zullen worden, is het extra belangrijk dat de kamer van je kind goed donker is. Zelfs het kleinste straaltje daglicht kan aan het brein van je kleintje het signaal geven dat het dag is en dat het tijd is om aan de dag te beginnen. Als de kamer van je kind dus maar matig verduisterd is, is het een goed moment om voor volledige verduistering te zorgen, zeker als je kind gevoelig is aan (te) vroeg wakker worden.

Veel succes!

 

Slaapcoach Nathalie
Snuggles and dreams