Sterke vriendschapsband tussen ouders vermindert kans op postnatale depressie

  • door Mamabaas

Nieuwe of toekomstige mama’s weten het wel: een baby krijgen gaat gepaard met heel wat emoties. We denken hierbij meteen aan emoties zoals opwinding en vreugde, maar veel jonge mama’s krijgen ook te maken met onverwachte gevoelens: angst, twijfels, onzekerheden …  Die gevoelens worden ook weleens babyblues genoemd.

Babyblues

De babyblues kunnen enkele dagen na de geboorte opkomen en kunnen verschillende weken blijven hangen. De reden van deze babyblues? Schommelingen in de hormonen en veranderingen in de relatie tussen mama en papa. Niet minder dan 67% van de koppels geven aan de eerste drie jaar van hun baby’s leven minder gelukkig te zijn in hun relatie.

De symptomen van de babyblues nemen enkele weken na de geboorte opnieuw af. Het beste wat je als mama die eerste weken kan doen, is praten over je gevoelens. Dr. John Gottman toonde aan dat de sterkte van de vriendschapsband tussen man en vrouw een sleutelfactor is bij het verminderen van de babyblues en zelfs postnatale depressies. Als je je begrepen voelt door je wederhelft dan verloopt de overgang een stuk vlotter.

Postnatale stemmingsstoornissen

Toch kunnen de babyblues soms tot ernstigere stoornissen lijden. Tot 25% van de moeders met symptomen van babyblues ontwikkelen uiteindelijk een volledige postnatale depressie of angststoornis. Dat kan het hele eerste jaar na de geboorte voorvallen, maar uit onderzoek blijkt dat de kans het grootst is in de periode tussen drie en zes maanden na de bevalling. Als de symptomen van babyblues toenemen en langer dan zes weken blijven aanhouden, dan kunnen mama’s beter professionele hulp inschakelen.

Er zijn verschillende factoren die het risico op dergelijke stemmingsstoornissen vergroten. Denk maar aan externe stressfactoren zoals een ontslag, een baby met extra noden of met een ontwikkelingsachterstand of een familiale geschiedenis in depressies.

Jammer genoeg herkennen veel jonge mama’s de tekens van een postnatale depressie niet, en als ze ze al herkennen zijn ze vaak te bang of te beschaamd om hulp te zoeken. Wie dat toch doet, krijgt bovendien vaak te kampen met het advies om “wat vrolijker te worden” of “dat het wel zal beteren”, wat dan weer leidt tot schaamte en schuldgevoelens.

Alarmsignalen

Mama’s met een postnatale depressie hebben hulp nodig onder de vorm van begeleiding en soms ook medicatie. Hier zijn een aantal alarmsignalen:

  • Je alleen en geïsoleerd voelen
  • Je waardeloos en niet in staat voelen om voor je kind te zorgen
  • Geen vreugde of plezier meer vinden
  • Te veel of te weinig slapen
  • Je bijna voortdurend geërgerd, boos of humeurig voelen
  • Je leeg, lethargisch, verdoofd voelen, of helemaal niets voelen

Een postnatale angststoornis vertoont heel wat gelijkenissen met een postnatale depressie, maar er zijn ook een aantal verschillen:

  • Ademtekort
  • Pijn in de borst, duizeligheid, het gevoel hebben dat je stikt (paniekaanvallen)
  • Overdreven bezorgdheid, angst of rusteloosheid
  • Bizar en grillig gedrag, zoals fanatiek het huis poetsen in het midden van de nacht

Gevolgen voor de opvoeding

Als een postnatale stemmingsstoornis bovendien niet behandeld wordt, dan bestaat de kans dat die ook gevolgen heeft voor de opvoeding. Depressieve ouders kunnen bijvoorbeeld moeilijkheden ondervinden om signalen van hun kinderen op te vangen of er gepast op te reageren, waardoor het kind zich emotioneel kan terugtrekken.

Kinderen die inwonen bij depressieve ouders kunnen zelf een gebrek aan vreugde vertonen. Ze zijn emotioneel teruggetrokken en angstig voor de wereld rond hen. Een zorgzame, aanwezige ouder kan deze effecten omkeren.

Vriendschap is belangrijk

Dr. Gottman voerde van 1999 tot 2005 onderzoek naar jonge ouders. Uit dat onderzoek blijkt dat de sterkte van de vriendschapsband en de emotionele connectie binnen een koppel uitermate belangrijk is.

Hier zijn enkele haalbare suggesties om je relatie gezond te houden en een sterk en gezond gezin uit te bouwen:

  • Neem de tijd om dagelijks met elkaar te praten. Geef elkaar de ruimte om te ventileren, en steun elkaar. Het doet veel als je je begrepen voelt door je partner.
  • Probeer conflicten rustig te benaderen. Vertrek vanuit de ik-boodschap en vertel hoe je je voelt onder bepaalde omstandigheden. Vertel je partner wat je van hem/haar nodig hebt.
  • Uit je bewondering voor je partner. Behandel elkaar met respect, en wees niet bang om complimenten te geven.
  • Blijf op de hoogte van elkaars leven. Door te weten wat er in je partner omgaat, kan je hem/haar beter steunen in moeilijke tijden en verlies je elkaar niet uit het oog. Dat gaat van de kleine dingetjes in het leven (wat is zijn/haar lievelingseten of –muziek?) tot de grote dingen des levens (zijn/haar diepste onzekerheden bijvoorbeeld).

Geëngageerde mede-ouder

In een levensfase die een van de gelukkigste van het leven zou moeten zijn, kunnen jonge ouders zich gerustgesteld voelen door het feit dat zij niet de enige zijn die een depressie ervaren. Een steunende en geëngageerde mede-ouder kan een wereld van verschil maken.

Naast een sterke vriendschapsband tussen de ouders kunnen ook sporten, wandelen, begeleiding door een psycholoog en gezonde voeding helpen om met negatieve gevoelens om te gaan.

Daarnaast zou ook massage een uitstekend effect hebben om stress te reduceren. Door dagelijks een kwartier partnermassage zou depressie bij jonge moeders al verminderen. Je weet dus wat je te doen staat!

Bron: Huffington Post