Stop de gejaagdheid

Een (fulltime) job, huishouden, kinderen, je relatie,… het vraagt allemaal veel tijd en energie. Zeker als je daarnaast ook nog je sociaal leven wat wil onderhouden en probeert bij te blijven in die tientallen Whatsapp- en Facebookgroepen. Dat zijn veel balletjes om in de lucht te houden.

Herkenbaar

Net omdat je (het gevoel hebt dat je) zoveel moet doen, voel je je opgejaagd. Je werkt de ene taak na de andere af en ’s avonds hou je geen energie meer over dus plof je in de zetel voor tv. Je hebt het gevoel dat je amper nog tijd voor jezelf overhoudt.

Je bent niet alleen. Velen onder ons kampen met dit continue gevoel van gejaagdheid.

Terug meer tijd en balans

Maar goed nieuws! Je kan hier iets aan doen. Pas volgende tips toe om zo (terug) iets meer tijd, rust en balans in je leven te vinden.

Tip 1: “Moet ik dit echt doen?” Stel jezelf af en toe eens deze vraag. Er zijn bepaalde taken waar je niet onderuit kan. Uiteraard moet er ’s avonds eten op tafel staan, moet je gaan werken en af en toe moeten je kinderen toch eens in bad. Maar elke dag opruimen, meteen reageren op binnenkomende mails en al je vrienden helpen bij hun verhuis hoeft dan weer niet. Zoek uit welke taken of to do’s je kan schrappen of minderen in je leven.

Tip 2: Vraag hulp. Zoals ik al zei zijn er bepaalde zaken waar je echt niet onderuit kan. Maar is het nodig dat je dit allemaal zelf doet? Vraag aan je ouders om de kinderen af te halen aan school, laat je partner de badkamer poetsen en haal eens eten uit.

Tip 3: Laat los dat de dingen perfect moeten zijn. Want alles tot in de puntjes correct doen vraagt net heel veel tijd. Goed genoeg is ook goed. Ik weet het – gemakkelijker gezegd dan gedaan. Maar je hier bewust van zijn en af en toe eens proberen de dingen niet perfect te willen doen, brengt je ook al heel ver.

Tip 4: Leef volgens de uitdrukking: “een goede voorbereiding is het halve werk”. Bereid voor wat kan: stel een weekmenu op zodat je maar één keer per week naar de winkel moet, leg je kleren voor de volgende dag de avond voordien klaar en lees die nota op voorhand zodat de vergadering minder lang duurt (en moedig je collega’s aan om zich ook goed voor te bereiden).

Tip 5: Zeg nee. Je hebt al meer dan genoeg te doen. Probeer dus extra taken af te houden door ook eens nee te zeggen. Niet gemakkelijk, want je wil anderen graag helpen (ook herkenbaar). Wat kan helpen is niet meteen ja zeggen. Win wat tijd door te zeggen dat je er over zal nadenken. Of stel een alternatieve oplossing voor: suggereer iemand anders die kan helpen of geef aan dat je nu geen tijd hebt maar graag later helpt.

Tip 6: Las voldoende rustmomentjes in. Dit klinkt tegenstrijdig. Je hebt al zo veel te doen en dan raad ik je aan om te pauzeren. Toch werkt dit. Voldoende slaap, tijd maken voor de lunch (in plaats van snel aan je computer te eten), een korte wandeling maken of gewoon even helemaal niets doen en uit het raam staren, helpt om je batterijen weer op te laden. Zo kan je nadien weer productiever aan de slag. Dit is ook bewezen: wie af en toe pauzeert, krijgt meer gedaan op een dag dan wie de hele dag voortdoet zonder pauzes.

Hopelijk helpen deze tips jou om die balletjes af en toe eens opzij te leggen.