6985fi.jpg

Televisie is handig hulpmiddel voor meer dan de helft van de ouders

29/09/2020
Mamabaas
Door Mamabaas

Bij een onderzoek door iVOX in opdracht van BabyTV werden 1.000 willekeurige Belgische ouders met kinderen tot 6 jaar ondervraagd over het televisiegedrag van hun kinderen. Wat blijkt? De helft van de ouders geeft aan dat hun kind dagelijks televisie kijkt, nog eens 4 op de 10 geeft aan dat dat minstens wekelijks gebeurt.

Voor de meerderheid van de ouders is televisie een handig hulpmiddel. Voor bijna 7 op de 10 ouders is televisie een tool om hun kinderen te sussen wanneer ze het nodig hebben, en 48% geeft ook aan dat ze hun kinderen tv laten kijken om bijvoorbeeld de taken van de dag te voltooien. De helft van de ouders met kinderen tussen 0 en 6 gebruikt televisie om hun kind voor te bereiden op het slapen. Niet verwonderlijk dus dat 8 op de 10 ouders aangeven dat ze op elk moment van de dag toegang willen hebben tot kwaliteitsvolle baby- en kinder-tv.

Nieuwe dingen ontdekken

Van de ouders van wie de kinderen televisie kijken heeft 8 op de 10 het idee dat het hun kind helpt om nieuwe dingen te ontdekken. Drie kwart vindt zelfs dat televisie de ontwikkeling van hun kind kan bevorderen. De helft van de ouders verkiest edutainment boven puur entertainment, maar ook entertainment is voor 55% van de ouders een reden om hun kind televisie te laten kijken.

“Ouders hebben een ambivalente relatie met de verschillende schermen in het leven van hun kinderen. Aan de ene kant zijn ze bezorgd, maar ze stellen ook vast dat hun kind kennis oppikt tijdens het tv-kijken. En dat zijn of haar taalverwerving erdoor gestimuleerd wordt en het in specifieke gevallen ook zorgt voor gewenste ‘ontprikkeling’ wanneer hun kind overspoeld lijkt. Programma’s met de perfecte balans tussen prikkelen en stimuleren (hun interesse wekken zonder ze te gaan overprikkelen) en verrijken (kennis en vaardigheden toevoegen zonder dat het te moeilijk of te makkelijk is) leiden tot de meest gunstige effecten op de ontwikkeling van een kind,” verduidelijkt Klaar Hammenecker, kinderpsycholoog en auteur van het recente boek “Wat elk kind nodig heeft”.

Het televisietoestel blijft de koning van de schermen en wordt gebruikt door 85% van de kinderen tussen 0 en 6 jaar, gevolgd door de tablet (35%).

Vaste momenten

Bijna 8 op de 10 kinderen kijkt op één of meerdere vaste momenten op de dag. Zo geeft bijna de helft van de ouders aan dat hun kind na het avondeten televisie kijkt. Ruim 4 op de 10 kinderen kijkt in de namiddag en 1 op 3 ’s morgens.

“Daar spelen we bij BabyTV op in door onze programmatie aan te passen aan het moment van de dag. In de avond is er bijvoorbeeld eerder rustige content om baby’s en peuters voor te bereiden op het slapen, terwijl het overdag wat actiever mag zijn,” vertelt vertelt Alex Maier, SVP Global Operations & Distribution BabyTV.

Bezorgdheden

Ouders zijn bezorgd om de content: 6 op de 10 geeft aan dat ze zich zorgen maken dat hun kind tijdens het tv-kijken in contact zou komen met ongepaste inhoud. Ruim drie kwart vindt reclame op kanalen voor baby’s en kinderen ongepast. En de helft van de ouders vindt dat kanalen als YouTube en Netflix niet geschikt zijn voor jonge kinderen.

“We begrijpen dat ouders op zoek zijn naar een veilige tv-omgeving voor kinderen en hun ouders, en daarom is BabyTV volledig reclamevrij. Al onze programma’s worden bovendien gemaakt met kinderexperten. Zo kunnen ouders erop vertrouwen dat hun kind veilig is wanneer het BabyTV kijkt,” geeft Alex Maier mee.

44% van de ouders geeft aan dat hun eventuele bezorgdheden verminderen wanneer ze voelen dat hun kinderen iets bijleren van de programma’s waar ze naar kijken. Voor 1 op de 3 ouders is dat het geval wanneer programma’s gemaakt zijn door kinder- en ontwikkelingsexperten en een kwart geeft aan dat belangrijk te vinden. Voor 28% van de ouders nemen de bezorgdheden af wanneer ze weten dat hun kinderen niet in aanraking kunnen komen met inhoud die niet geschikt is voor hun leeftijd.  

Maar liefst 1 op de 3 Belgische ouders vertelt af te stemmen op BabyTV voor hun kinderen. Niet onlogisch, als je weet dat BabyTV sterk inzet op de aspecten waar ouders belang aan hechten.

 

BabyTV is beschikbaar via Proximus (130), Telenet (33) of de BabyTV Video App. 

 

Dit artikel is tot stand gekomen in samenwerking met BabyTV. Meer lezen over ons advertentiebeleid kun je hier.

Bestsellers

ongefilterd moederschap lorentia veppi

Ongefilterd moederschap

€ 19.99
mok legendaddy

Koffiemok | legendaddy

€ 16.95
to do hero gezinsplanner

To Do Hero: Gezinsplanner

€ 18.99

Meilleures ventes