Voorlezen aan kinderen: niets dan voordelen

We krijgen vaak genoeg te horen dat het belangrijk is onze kinderen voor te lezen (en we durven ons bijgevolg ook schuldig te voelen als we daarvoor te moe zijn en onze kinderen liever nog even voor de televisie installeren). Maar waarom precies is voorlezen nu zo belangrijk? Want veel kinderen willen honderd keer na elkaar hetzelfde boekje lezen, hetzelfde verhaal opnieuw horen... Heeft dat dan nog wel effect? 

Taalontwikkeling

Voorlezen is in eerste instantie belangrijk voor de taalontwikkeling van je kind. In boeken komt immers een groter arsenaal van woorden aan bod dan in de gesproken taal. Ook de structuur van de taal verschil sterk. Uit tal van onderzoeken blijkt dat voorlezen daarom niet alleen een gunstig effect heeft op vlak van woordenschat, maar dat ook het inzicht in de zinsbouw vergroot. Is het je al opgevallen dat dezelfde zin meerdere keren in hetzelfde prentenboekboek terugkomt en dat je kleine schat niks prettiger vindt dan deze zinnen steeds opnieuw te horen? Het veelvuldig voorlezen (ja, van steeds datzelfde boekje) maakt kinderen vertrouwd met deze ‘boekentaal’ en bevordert het lees- en taalbegrip.

Ontluikende geletterdheid

Bovendien ontdekken kinderen hoe verhalen in elkaar steken (Er was eens..... en ze leefden nog lang en gelukkig) en leren ze ook de wereld rondom hen begrijpen.

Daarnaast draagt het voorlezen bij tot de ontluikende geletterdheid: je kleine boekenwurm beseft al gauw dat al die lettertjes samen woordjes vormen en dus wel degelijk een betekenis hebben. Net zoals mama of de juf glijden ze met hun vinger over de magische lettertjes wanneer ze het verhaal navertellen.

En, last but not least (en daarvoor doen we het natuurlijk als mama of papa) zal het voorlezen, en dan in het bijzonder het interactieve voorlezen (zie hieronder),  een positieve impact hebben op de ouder-kindrelatie.

Leesstimulering

Leesstimulering gebeurt het best vanop jonge leeftijd. Laat je baby gerust sabbelen op dat kartonboekje, je peuter gerust torens bouwen met de boeken om er vervolgens op te gaan zitten ... Alles kan helpen om het leesplezier en de liefde voor boeken op jonge leeftijd aan te wakkeren. Er is geen ideale leeftijd waarop je best start met voorlezen, maar je kan er in elk geval nooit te vroeg mee beginnen.

Interactief voorlezen

Vanaf de 21ste week van de zwangerschap kan je baby horen. Hij leert al gauw de stem van mama kennen: zing en praat er dus maar op los als je zwanger bent. Waarom dan ook niet voorlezen? Op babyleeftijd betekent het voorlezen vaak samen prenten bekijken en benoemen. Op jonge leeftijd is interactief voorlezen dan ook de meest effectieve manier van voorlezen. Dat betekent dat er interactie is tussen jou en je kindje tijdens het voorlezen. Afhankelijk van de leeftijd en de interesse van je kindje kan je vragen om prenten aan te wijzen of te benoemen, geluiden na te bootsen, zinnen aanvullen, eenvoudige vraagjes te beantwoorden ...  Deze manier van voorlezen is daarom ook het meest geschikt voor kinderen met taalontwikkelingsstoornissen. Probeer er bij het interactieve voorlezen voor te zorgen ...

  • dat je als ouder geen al te dominante rol aanneemt (vb. erg veel gesloten vragen stellen zoals ‘wat is dat?’) maar dat je een natuurlijke beurtname respecteert. Wees niet te dwingend maar probeer samen met je kindje te vertellen over de prenten, samen te zoeken naar de juiste afbeeldingen bij een zin (ik vraag mij af waar dat hondje staat, gaan we het zoeken?), samen na te denken .... Vertel zelf, maar laat voldoende ruimte aan het kind om uit zichzelf een reactie te geven.
  • dat je het juiste taalniveau kiest bij het voorlezen. Wanneer je merkt dat het boekje niet aansluit bij het taalniveau van je kind, probeer dan zelf de zinnen wat eenvoudiger te maken of minder zinnen per prent te vertellen.

Voorlezen: nog 5 tips

Onthoud daarnaast vooral  ...

  • dat het belangrijk is dat de boekjes aansluiten bij de interesses en de leefwereld van je kind;
  • dat het leesplezier en interactief voorlezen veel belangrijker zijn dan technisch foutloos lezen;
  • dat herhaling heel belangrijk is en hetzelfde boekje daarom gerust honderd keer opnieuw gelezen kan worden;
  • dat mama en papa het goede voorbeeld moeten tonen door zelf veel te lezen en in boeken te kijken;
  • dat het tenslotte ook geen kwaad kan om dat lezen nu en dan af te wisselen met een momentje TV-kijken. Er bestaat immers ook zoiets als ‘interactief TV kijken’: enkel wanneer jij als mama meekijkt, commentaar geeft en jullie samen redeneren en eventueel nadien nog napraten kunnen kinderen ook op deze manier taal leren.