7824fi.jpg

Vraag / Antwoord: ‘Mijn peuter slaat haar babyzusje, hoe begrens ik dat gedrag?’

14/12/2021

In juli ben ik mama geworden van een tweede dochter. Mijn oudste dochter is eind oktober twee jaar geworden. In het begin was ze zo enthousiast over haar zus. Zodra iemand op bezoek kwam liep ze naar het park om te tonen ‘hier ligt mijn zus!’, kwam ze terug van de crèche dan liep ze meteen naar de relax/park om te kijken ‘he zus, ik ben er’, ze gaf zoentjes en knuffeltjes, … Maar ergens na een dikke maand begon dat te veranderen.

Vraag gastmama

Ze was en is nog steeds enthousiast en blij om haar zus te zien. Elke morgen roept ze naar haar zusje zodra ze haar ziet. Maar dan ineens verandert er iets in haar hoofdje … want uit het niets durft ze haar zus te slaan.

In het begin zagen we het nog als “enthousiasme”, maar jammer genoeg doet ze het ook bewust. Zo zeiden we eens ‘neen’ tegen haar omdat ze iets deed wat niet mocht, en liep ze naar zusje om haar te slaan. Ook als ik borstvoeding gaf, heeft ze haar zusje al geslagen. Soms knuffelt ze eerst, maar is het dan plots “pets”. Of ze komt naar mij zodra haar zusje begint te wenen, om te voorkomen dat ik naar haar ga.

En dan ben ik soms zo boos op haar … maar ook op mezelf. Want soms zie ik het gebeuren, soms merk ik van nu moeten we opletten, en dan toch … ineens is het ‘te laat’. Ik houd dan bijvoorbeeld haar arm tegen en wanneer ik denk dat ze kalm is en ik kan loslaten … ineens dan “pets”. Ik vertrouw ze dan niet meer altijd, maar toch blijft ze mijn lieve grote dochter.

En iedereen zegt dan van ‘je moet haar betrekken bij de zorg voor haar zusje’ ‘haar ook aandacht geven en niet alleen als haar zusje slaapt’ ‘doe ook eens iets met haar alleen’ … Dat doen wij echter allemaal al, en toch …

Ook straffen of haar in de hoek zetten hebben wel al geprobeerd. Afgelopen weekend zei ze: ‘Ik sla zus en ik zal al zelf naar de hoek wandelen.’  Ook al roep ik dat ze moet stoppen en haar zus niet mag slaan.

Iedere keer dat ze slaat moet ze haar zus een zoen geven erna. Als ik haar uit de hoek haal (na één of twee minuten) neem ik ze altijd even bij mij om te zeggen dat ze haar zus niet mag slaan en dat ze een zoen moet geven aan zus. Ik wil haar ook niet op haar handje slaan, want hoe kun je een kind duidelijk maken dat zij niet mag slaan door haar zelf een lichte pets te geven?

Ik weet het, alles is een fase. Ook dit zal passeren. Maar hoe kunnen we haar duidelijk maken dat dit echt niet kan?  Kan je een tweejarige wel straffen? En hoe? Want soms weet ik het niet meer …

Antwoord kinderpsychologe Liesbeth Desmet

Een extra (mini)gezinslid erbij gaat altijd hand in hand met het opnieuw zoeken naar de gezinsstructuur en ieders eigen unieke plekje hierin. Veel oudste/eerste kindjes gaan zich bij de komst van een tweede kindje wat ‘anders’ gedragen dan we van zoon- of dochterlief gewoon zijn. Ze kunnen zeurderig of angstig worden, opnieuw in hun broek gaan plassen hoewel ze al zindelijk zijn, plotseling weer gaan kruipen, … maar ook opstandig en (licht) agressief worden, zoals het bij jouw dochtertje wat lijkt te gaan. Dit is heel normaal in de ontwikkeling van kinderen, maar daarom zeker niet gemakkelijk voor jou als mama.

Het kan helpen om in het achterhoofd te houden dat ieder gedrag dat kinderen stellen een functie, een reden heeft waarom ze dit doen. Kinderen gaan niet opzettelijk pijn doen om pijn te doen, kinderen - zeker peuters zoals jouw dochter - hebben nog weinig taal om te zeggen wat ze voelen en gaan hun emoties vaak uiten in hun gedrag. Je kan het vergelijken met een ijsberg waarbij het stuk boven water het gedrag is wat je ziet (= het slaan) maar onder water liggen de niet zichtbare emoties en behoeften die tot dit gedrag leiden.

Het is heel waarschijnlijk dat jaloezie  en de hieraan gekoppelde behoefte aan aandacht (overheersende?) emoties zijn die onderliggend zijn bij jouw oudste dochter bij het slaan van haar zusje. Het is een ‘normale’ reactie op een ‘abnormale’ gebeurtenis, namelijk het moeten inboeten aan een dosis positieve en geduldige aandacht waarmee oudste kinderen meestal  bevoorrecht zijn geweest. Gelukkig toont onderzoek eveneens aan dat dit, zoals jij zelf ook al aangeeft, een fase is en dat kinderen ook weerbaar zijn om met deze nieuwe situatie te leren omgaan. Daarom is het belangrijk om jullie oudste dochter te blijven betrekken bij de zorg van de baby. Zo blijft ze ook ondervinden dat een zus krijgen geen onomkeerbare onttroning betekent door de komst van deze ‘indringer’ (want zo zien peuters en kleuters een nieuwe baby vaak) maar dat het ook leuk kan zijn om van enige kind gepromoveerd te worden tot ‘grote zus’.

Je schrijft ook dat jullie de oudste dochter ook nog voldoende positieve aandacht geven; goed bezig! Blijf dit zeker doen want dat is nodig voor haar om zich in comfortabel in haar nieuwe rol als grote zus te kunnen nestelen. Kinderen leren meer van positieve ervaringen die belonend overkomen bij hen dan van straffen.

Uiteraard dient gedrag begrensd te worden en moeten we onze kinderen leren dat slaan niet kan. De ‘pedagogische tik’ zetten we hiervoor beter niet in omdat kinderen er eigenlijk niets van leren, integendeel. Je stelt zelf de vraag hoe jouw dochter kan leren dat ze kleine zus niet mag slaan als je haar als ouder zelf ook een (lichte) tik op haar handen geeft als ze dit doet. Het antwoord is inderdaad: ze leert dit zo niet. Kinderen spiegelen zich continu aan hun ouders dus wanneer jij als ouder op haar handen petst om duidelijk te maken dat dit niet kan, dan leer jij aan jouw dochter dat ze ongewenste zaken (zoals in haar ogen mama die borstvoeding geeft aan de baby) kan oplossen door te slaan. Bovendien kan dit bij kinderen leiden tot gevoelens van angst, angst om hun gevoel te uiten.

Zoals ik al aangaf met de ijsbergmetafoor zit er achter elk gedrag een gevoel. Gedrag dat niet ok is dient begrensd te worden - maar gevoelens mogen er wel zijn. Jouw oudste dochtertje mag boos, jaloers, verdrietig … zijn, maar ze mag niet slaan. Dat is een belangrijke boodschap om als ouder te geven aan onze kinderen als we willen dat ze uitgroeien tot emotioneel weerbare volwassenen.

Wanneer kinderen erkend worden in hun emotie (“je bent boos he”) maakt dit hen vaak al rustiger omdat ze zich begrepen voelen in hun gevoel.  Ook op haar tweejarige leeftijd kan je jouw dochter dit al vertellen, op ooghoogte en met beheerste stem (“ik zie dat je boos bent en je mag ook boos zijn, maar ik wil niet dat je jouw zus slaat”), waarbij het belangrijk is om te vertellen waarom je dit vindt (“omdat je zo jouw zus pijn doet en anderen pijn doen mag niet”) en wat ze wél kan doen in de plaats om haar gevoel te uiten (bv. “als je boos bent mag je wél in dit papier scheuren om de boosheid eruit te laten of mag je wél in dit balletje knijpen - dat je dan ook in haar buurt legt). Want een emotie moet en mag er uit komen, op een aanvaardbare manier waarbij er geen ‘gewonden’ vallen.

Je kan het niet-aanvaardbare gedrag (het slaan) ook ombuigen naar aanvaardbaar gedrag; wanneer jouw dochter als reflex opnieuw haar handje in de lucht steekt (om te slaan) kan je voorzichtig haar handje nemen en haar de baby laten aaien (“we gaan niet slaan, we geven een aaike”). Wanneer wij als volwassenen op het punt staan om een fout te maken dan krijgen we ook graag een tweede kans, toch?

Omdat het emotionele jargon van peuters en kleuters nog niet zo uitgebreid is als dat van ons als volwassenen is het onze taak als ouders om hen deze emotiewoorden aan te reiken zodat ze leren om dit gevoel te benoemen (‘ik zie dat je weent, klopt het dat je verdrietig bent?’). Als we dit consequent doen leren we onze kinderen woorden voor hun emoties, waardoor ze hun emoties kunnen leren uiten met woorden en niet (enkel) met hun gedrag. Liever belonen dan straffen dus, maar het moet ook haalbaar zijn, ik weet ook dat de praktijk uitdagender is dan de theorie.

Als je er als ouder voor kiest om het uitdagend gedrag toch (even) te bestraffen omdat het buiten de opgelegde grenzen blijft gaan is het belangrijk dat deze straf zinvol is (voor sommige kinderen kan het effectief zijn om hen in de hoek te zetten omdat ze zo geen aandacht krijgen) en dat je niet vergeet om er achteraf een kort herstelgesprekje aan te koppelen alsook te eindigen met een knuffel. 

We zien onze kleintjes onvoorwaardelijk graag en dat mogen ze ook voelen. ;-)

Succes!

Warme groetjes,

Liesbeth, kinderpsychologe en coördinator Praktijk Mobiel. Wil je alles weten over opvoeden en rust in jouw gezin? Neem hier dan een kijkje.  

Bestsellers

cover ouders komen van mars

Ouders komen van Mars

€ 21.99
mok legendaddy

Koffiemok | legendaddy

€ 16.95
to do hero gezinsplanner

To Do Hero: Gezinsplanner

€ 18.99

Meilleures ventes