6 manieren om je happy hormonen te boosten

  • door Mamabaas

Tijdens die eerste drie à zes maanden lukt het vaak nog om jezelf weg te cijferen. Maar daarna zit je door je reserves heen. Dan moet je ze aanvullen. Dat doe je door de aanmaak van je geluks- en goedgevoelhormonen te boosten. Klinkt ingewikkeld, maar eigenlijk is het simpel. Zorg voor ontspanning. Wandel. Blijf bewust met jezelf bezig. Focus op wat je blij maakt.

  1. Houd je bioritme zo regelmatig mogelijk. Zorg voor zoveel mogelijk structuur: eet op min of meer dezelfde momenten, neem rustpauzes tijdens het werk, kruip op hetzelfde uur in bed.
  2. Plan pure ontspanning, zonder schuldgevoel. Shoppen, naar de sauna of naar de yoga. Doe iets enkel en alleen voor jezelf.
  3. Beweeg. Lichamelijke beweging helpt om de stresshormonen regelmatig uit je lichaam te spoelen. Hoeft geen marathon te zijn, elke dag een beetje wandelen of fietsen is ook al goed.
  4. Ga naar buiten. In de natuur – een omgeving waar de prikkels niet te stresserend zijn – kom je tot rust. Bovendien: de vitamine D die de zon je bezorgt (wandel dus bij voorkeur niet als het donker is), boost de aanmaak van het goedgevoelstofje serotonine.
  5. Zie je vrienden. Wordt het allemaal een beetje te veel, dan wil je misschien als eerste alle sociale events schrappen. Terwijl sociaal contact net nu zo belangrijk is. Mensen bij wie je graag bent, zorgen voor een ontspannen sfeer. Bij hen ben je minder snel gefocust op wat niet goed gaat. Ga uit met je vriendinnen of met je partner.
  6. Doe iets (anders) zinvols. Als je het gevoel hebt dat je alleen maar mama bent of dat je even klaar bent met de luiers en de voedingen, zoek dan een activiteit waarbij je jezelf ontwikkelt door iets te leren, waaruit je voldoening put. Dat kan een engagement in de buurt zijn, een cursus hippe bloemenkransen maken, maar ook vrijwilligerswerk. Of je job. Bevestiging en erkenning van een externe partij geven je een goed gevoel.
Het is een fase

Meer lezen?

'Het is een fase' geeft een antwoord op de kleine en grote vragen die elke vrouw zich stelt tijdens het eerste jaar na de geboorte van haar baby. Want eerlijk, dat eerste jaar met die heerlijk snoezige mini in huis, maar ook met een nieuwe rol, kleerkastcrisissen, hormonen en een flink stel wallen? Best een heftige fase. Spoiler alert: uiteindelijk komt het allemaal wel weer goed. Want een fase, die gaat voorbij. In de tussentijd voorziet deze lifestylegids je van praktische handvatten om de babyfase net dat tikje gemakkelijker te maken, om voor jezelf te zorgen en te landen in je nieuwe lichaam en leven.