man en zwangere vrouw

16 dingen om te doen in de laatste weken van je zwangerschap

11/07/2022
Mamabaas
Door Mamabaas

Tijdens de laatste weken van je zwangerschap, of moeten we zeggen de laatste loodjes, ben je misschien vooral aan het aftellen tot aan de bevalling. Probeer echter ook nog wat te genieten én je alvast voor te bereiden op wat komt. 16 dingen om in die laatste weken nog te doen:

  1. Zorg ervoor dat je de hoogstnoodzakelijke dingen in huis hebt. 
    Veel dingen kan je achteraf nog kopen of krijg je misschien via je geboortelijst, maar het is toch handig als je het belangrijkste voor die eerste dagen al in huis hebt. Denk maar aan een paar body’tjes en pyjama’tjes voor je baby’tje, luiers in het kleinste maatje, een wiegje of co-sleeper, een MaxiCosi om je kleintje in te vervoeren, een paar tetradoeken … 
  2. Test die babyspulletjes alvast eens uit.
    Het is handig als je die MaxiCosy vlotjes kunt vastzetten in de auto, zodat je niet zenuwachtig staat te sukkelen als je het de eerste keer “echt” moet doen. Hetzelfde geldt voor die kinderwagen – probeer rustig uit hoe je die nu ook alweer moet inklappen. Je zal blij zijn dat je dat niet hoeft uit te zoeken wanneer er een huilend baby’tje voor wat extra druk op de ketel zorgt.  
  3. Stop je diepvries vol maaltijden.
    Maak grote porties van gemakkelijke maaltijden zoals spaghettisaus of soep. Of vraag aan je partner om dat te doen. Want als dat kleintje er is en jullie allebei wellicht behoorlijk moe zijn, is het een godsgeschenk als je gewoon iets moet opwarmen. 
  4. Zet je bevallingskoffertje klaar, mocht dat nog niet gebeurd zijn.
    En dan hebben we het natuurlijk of een koffertje voor jezelf en eentje voor je baby. 
  5. Vul de doopsuiker. 
    Of zorg dat het op tijd geleverd wordt, als je het kant-en-klaar koopt. Je hoeft overigens niet meteen honderd stuks klaar te hebben, maar het is wel handig als je de eerste weken alvast kan overbruggen. 
  6. Verzamel adressen voor het geboortekaartje.
    Misschien kan je de enveloppes alvast adresseren, zo heb je nauwelijks nog werk om de kaartjes te versturen na de geboorte. Vergeet ook niet om de gegevens van de drukker bij de hand te hebben, zodat je snel de laatste gegevens kan doorgeven na de bevalling. 
  7. Was de babykleertjes. 
    Heerlijk, om al die mini pyjamaatjes en body’tjes aan de waslijn te zien hangen. 
  8. Neem foto’s van je bolle buik.
    Ook al voel je je nu als een aangespoelde walvis, achteraf zal je het leuk vinden om nog even terug te kijken naar die foto’s. Wauw, zat kleine X daar echt in?! 
  9. Geniet bewust van die stampjes.
    Voor je het weet kan je alleen nog vol nostalgie terugdenken aan die momenten. Dus duw eens tegen je buik en speel een spelletje met je kleintje dat misschien terug stampt. En zet je eens samen met je partner in de zetel om heel bewust samen die stampjes te voelen. 
  10. Lees een boek. 
    Of doe iets anders wat voor jou pure ontspanning is: luister naar een podcast, bak een taart … Geniet van deze me-time, zodat je met goedgevulde batterijtjes aan het moederschap kan beginnen. 
  11. Ga op date(s) met je partner. 
    Ga gezellig samen iets gaan eten of ga naar de film: nog even wat genieten van tijd onder jullie tweetjes. 
  12. Spreek af met vriendinnen.
    Nog eens lekker gaan ontbijten, gaan shoppen of uit eten, en vooral: gezellig bijkletsen (zonder dat er een baby om aandacht vraagt). 
  13. Gun jezelf een zwangerschapsmassage. 
    Je kan op verschillende plekken een specifieke prenatale massage boeken. Zalig om even helemaal te ontspannen!
  14. Leg een lijstje aan met series om te bingen. 
    Binnenkort breng je waarschijnlijk behoorlijk wat tijd door op de zetel, bijvoorbeeld tijdens de (vele) voedingen van je kleintje. Perfect om ondertussen één of andere serie te bekijken. Tip: kies voor een serie met korte afleveringen, en kies een luchtig thema, zodat je ook mét oververmoeid hoofd nog kan volgen. 
  15. Stel een lijstje samen met ‘kraamtijdvoedsel’. 
    Scoren hoog op dat lijstje: carpaccio, sushi, een broodje préparé, verse chocomousse … Alles wat je nu niet mag eten dus. En schuif dat lijstje vervolgens subtiel onder de neus van je partner :-). 
  16. Slaap. 
    Slaap zoveel als je kan. Echt! Elk dutje is mooi meegenomen, elke ochtend uitslapen ook. Je kan maar beter een extra voorraadje inslaan wanneer dat kan, nietwaar!