verdrietige vrouw

33 dingen die je kan zeggen tegen iemand na een zwangerschapsverlies

12/07/2022
Mamabaas
Door Mamabaas

Als iemand in je omgeving met een zwangerschapsverlies wordt geconfronteerd, dan vind je het misschien moeilijk om te weten hoe je moet reageren. Da’s ook normaal. De vrouw in kwestie ervaart wellicht heel wat verschillende emoties op hetzelfde moment. In veel gevallen is rouw er daar eentje van, en het is belangrijk om te onthouden dat iedereen op zijn eigen manier rouwt. Een paar tips.

Hoe troost je iemand na een zwangerschapsverlies? 

Een paar tips over wat je kan doen als iemand in je omgeving geconfronteerd wordt met een zwangerschapsverlies: 

  1. Erken waar de persoon doorgaat
    Misschien ben je in eerste instantie geneigd om het onderwerp te mijden, maar erkenning is belangrijk. Zo kan je iets zeggen als ‘Het spijt me dat dit gebeurd is’, of ‘Dat is vreselijk’. Het verdriet erkennen en er laten zijn is beter dan dingen te zeggen als ‘Kop op’ of ‘Probeer positief te denken’. 
  2. Geef de persoon ruimte om bang of in de war te zijn 
    Een zwangerschapsverlies is één van de weinige verlieservaringen die plaatsvinden in het lichaam, waardoor ze zich misschien angstig voelt.  ‘Het is oké om niet oké te zijn’ of ‘Het is oké om je bang/in shock/ondersteboven … te voelen’ kunnen dan ook goeie reacties zijn. 
  3. Vergeet de omgeving niet
    Het is logisch dat je je meteen focust op de persoon bij wij de zwangerschap is misgelopen, maar er zijn anderen die ook lijden onder het verlies. Spreek bijvoorbeeld ook de partner aan en vertel hem/haar dat je het vreselijk vindt dat dit hen is overkomen. 
  4. Weet dat elke dag anders is als je rouwt 
    Probeer in te schatten hoe de persoon zich vandaag voelt. Vraag bijvoorbeeld: ‘Hoe voel je je vandaag?’, waarbij vandaag het sleutelwoord is. Dat klinkt helemaal anders dan het vrijblijvende: ‘Hoe gaat het?’ Het antwoord op die laatste vraag varieert van dag tot dag of van moment tot moment, dus het is een moeilijke vraag om te beantwoorden. 
  5. Verwacht geen conversatie 
    Sommige mensen vinden troost door te praten over hun ervaring, terwijl anderen meer tijd nodig hebben voordat ze dat kunnen. Dring dus niet aan op een gesprek. Je kan er zijn, maar probeer aan te voelen waar ze op dit moment nood aan heeft: misschien wil ze dat je er bent, of misschien wil ze eerst ruimte (en tijd) om dit te verwerken. 
  6. Bied specifieke hulp aan 
    Als je het gevoel hebt dat ze wat hulp kan gebruiken, en ze dat ook wil, bied je hulp dan aan. 
  7. Houd in je achterhoofd dat er geen universeel ‘juist antwoord’ bestaat 
    Er bestaat jammer genoeg geen perfecte handleiding voor het perfecte antwoord als iemand in je omgeving geconfronteerd wordt met een zwangerschapsverlies. Mensen zijn complex, en elke persoon is uniek. Geef aan dat je er bent om te luisteren en dat je ruimte maakt. 

Wat je niet moet zeggen 

Er zijn veel dingen die je kan zeggen om iemand te troosten. Er zijn echter ook uitspraken waarmee je iemand kan kwetsen of van streek kan maken. Een paar voorbeelden van wat je niet moet zeggen:

  • Maak je geen zorgen, je bent nog jong. Je zal wel snel opnieuw zwanger zijn! 
  • Het was waarschijnlijk het beste. 
  • Het is oké, je hebt tenminste nog andere kinderen. 

Dingen die je wel kan zeggen

  1. Het spijt me. 
  2. Is het oké voor jou om te praten over manieren waarop ik je kan helpen? 
  3. Ik kan je pijn misschien niet helemaal bevatten, maar ik ben hier om je hand vast te houden.
  4. Ik wilde even horen hoe het nu met je gaat. Wil je graag iets doen vandaag? 
  5. Het spijt me dat te horen.
  6. Ik denk aan jou.
  7. Het is oké om te huilen. 
  8. Ik weet niet zo goed wat te zeggen of te doen, maar ik ben hier en ik vind het verschrikkelijk voor je.
  9. Laat het me alsjeblieft weten als er iets is wat je nodig hebt. 
  10. Ik heb al veel aan je gedacht – veel liefs! 
  11. Ik ben er als je erover wil babbelen.
  12. Wat kan ik voor je doen? 
  13. Weet dat je er niet alleen voor staat. 
  14. Wees lief voor jezelf.
  15. Er staat geen tijd op rouw. Neem alle tijd die je nodig hebt. 
  16. Weet dat ik er ben als je wil praten, op gelijk welk moment. Ik ben er altijd voor je. 
  17. Ik weet niet wat te zeggen.
  18. Je gevoelens doen er toe. 
  19. Wil je graag wat gezelschap? We hoeven niet te praten of iets te doen, maar als je dat wil kan ik gewoon bij jou zitten. 
  20. Dit is niet jouw fout. 
  21. Ik ben je niet vergeten. 
  22. Ik wil er niet van uitgaan dat ik weet wat je nodig hebt op dit moment. Is er iets dat ik voor jou kan doen? 
  23. Ik wou dat ik de juiste woorden had om tegen je te zeggen op dit moment. 
  24. Ik kan me niet inbeelden hoeveel pijn dit moet doen. Als je wil praten, ik ben er. 
  25. Misschien ben ik niet de persoon die je op dit moment wil zien, dus ik wil je gewoon laten weten dat ik aan je denk. 
  26. Dat moet vreselijk zijn. 
  27. Je hebt het recht om verdrietig te zijn.
  28. Iedereen rouwt op zijn manier. 
  29. Wees mild voor jezelf, en rouw op de manier waar je nood aan hebt.
  30. Jij kan hier niets aan doen, je hield zoveel van je baby’tje. 
  31. Ik weet hoe graag je baby al werd gezien. Het spijt me verschrikkelijk dat je je kleintje nooit in je armen zal houden. 
  32. Jij bent één van de sterkste mensen die ik ken, maar voel je alsjeblieft niet verplicht om sterk te zijn nu. Het is belangrijker om lief te zijn voor jezelf. 
  33. Ik weet dat het lang kan duren om te rouwen na een verlies als dit. Weet dat ik er voor je ben, hoe lang het ook duurt. 

 

Bron: Scary Mommy