peuter eet

15 tips voor moeilijke(re) eters

26/09/2022
Mamabaas
Door Mamabaas

Heb je thuis en moeilijke eter? Dan is er maar één advies: heb geduld. Er bestaat geen wonderlijke oplossing; je kunt hem of haar alleen maar zoveel mogelijk leren eten, ook op jonge leeftijd, en blijven volhouden. Een paar praktische tips! 

  1. Je kind wil graag een impact hebben en kunnen kiezen. Geef hem keuzes tijdens het shoppen (laat hem zelf enkele gezonde ingrediënten kiezen), voor het koken (broccoli of bloemkool?), het menu (wanneer eten we wat?) en, last but not least, laat hem zichzelf bedienen. 
  2. Serveer je baby of kieskeurige peuter heel kleine porties van nieuwe voeding of voeding waar hij geen grote fan van is; dat zal het veel gemakkelijker maken voor hem. Het is op die manier een opgave die overbrugbaar lijkt en het maakt ook dat jij achteraf geen eten moet weggooien. Uiteraard kun je altijd meer geven of, nog beter, hem zichzelf laten bedienen en dus bepalen hoeveel hij aankan.
  3. Weigert je kind gekookte groentjes? Rooster ze in de oven met lekkere specerijen. De oven brengt de natuurlijke suikers van groenten naar boven en zorgt er dus voor dat groentjes veel gemakkelijker aanvaard zullen worden. 
  4. Nieuwe ingrediënten worden veel gemakkelijker aanvaard als ze worden voorgeschoteld met iets wat je kind al kent en graat eet; daarom is ketchup zo’n succes. Maar de rol van ‘smaakbrug’ kan ook worden uitgevoerd door kruidenmengelingen, tapenades, veggiesauzen enzovoort. Serveer dus nieuwe ingrediënten met iets wat je kind wel graag eet om je succes te verhogen. 
  5. Sommige kinderen zien het liefst alles gescheiden, selectie eters noemen we dat. Op zich is dat geen probleem, je hebt er zelfs speciale leuke bordjes voor.
  6. Soms ligt het aan de textuur … Als hij er niet aan gewend is, kan een peuter het moeilijk hebben met textuur en alles liever gemixt zien. Laat hem langzaam weer wennen aan textuur. Heeft hij graag groentepuree, zet dat dan af en toe op het menu, maar probeer snel over te schakelen naar geprakte groentjes. Groenteburgers zijn in dit geval ook interessant. 
  7. Hoewel het niet de bedoeling is groenten of fruit te verbergen, bestaan er duizenden manieren om groenten en fruit interessanter of leuker te maken in de vorm van groenteburgers, falafel, gnocchi, groentesausjes, groentewafels … Fruit kun je dan weer mengen door havermout, yoghurt, pancakes, koekjes … 
  8. Betrek je kind bij het koken, dat zal ervoor zorgen dat hij meer aangezet zal zijn om zijn eigen meesterwerk te proeven. Doe hetzelfde met bakken; welk kind bakt niet graag? Opteer om suiker te vervangen door dadels, peer …
  9. Forceer nooit. Als je kind na meer dan vijftien à twintig blootstellingen nog altijd een ingrediënt weigert, dring dan niet aan. Net als jij kan je kind niet alles lekker vinden.
  10. Laat voeding nooit een beloning zijn, niet voor het ‘braaf’ zijn en ook niet voor het ‘goed eten van groenten’. Zeg dus nooit: ‘Eet je bord leeg, dan krijg je je dessert’. In de oren van een kind wil dat eigenlijk zeggen dat hij eerst iets moet eten wat niet lekker is om dan te krijgen wat superlekker is. Het geeft dessert of zoetigheid een extra wow-factor die beter vermeden wordt. 
  11. Zorg dat hij honger heeft aan tafel en vermijd dus snacks of fruitsap.
  12. Eet met hem aan tafel en creëer een leuke sfeer.
  13. Een kind dat geen voedzaam ontbijt krijgt, is niet klaar om te leren.
  14. Probeer ook aan oma en opa uit te leggen dat je kind niet méér van hen zal houden als ze hem verwennerijtjes geven. Samen leuke activiteiten doen is een veel duurzamere manier van belonen en liefhebben.
  15. Vermijd te zoete, te zoute en te bewerkte voeding. In het begin zal dat moeilijk zijn, maar op jonge leeftijd wordt heel snel een gewoontepatroon gevormd. Het is nooit de goede optie om nu op te geven en toe te geven aan de wensen van je kind, want dat zal langdurige gevolgen hebben. 

Meer lezen?

allesetertjes

Genieten van gezond eten? Dat leer je het gemakkelijkst vanaf de eerste hapjes!

Ooit al gehoord van de gastronomische gouden tijd? Kleintjes tussen de leeftijd van 6 maanden tot 2,5 jaar staan open voor een heleboel nieuwe smaken en texturen. De 'nee-ik-lust-dat-niet-fase' laat nog even op zich wachten en daar moet je volop van profiteren.

Zo denkt Aurélie D'Hulst, oprichtster van Sienna & Friends, er ook over. Het is de ultieme ontdekkingsfase en daarom het perfecte moment om jouw baby leren gezond te eten. Handige tip: door ze nu kennis te laten maken met zo veel mogelijk smaken, kleuren en texturen, zullen ze later meer lusten. En dat zal jou veel huilbuien besparen, win-winsituatie dus.

Aurélie bundelde al haar kennis over nutritionele opvoeding en smaakontwikkeling in Allesetertjes. Ze bezorgt je 75 recepten voor je baby, peuter en vooral om samen als familie van te genieten.

Meer info over het boek vind je hier