tiener en mama in zetel

De dingen die ik doe om mezelf en mijn tieners door de donkere winterdagen te helpen

23/01/2023

De fameuze winterdip, het is echt een ding bij ons thuis. Elk jaar opnieuw heb ik er last van: ik merk dat mijn energiepeil ergens onder nul zit, dat alles te veel gevraagd lijkt en dat ik snak naar de lente en wat zon. En blijkbaar is het erfelijk, want ik merk dat mijn tieners er ook niet bepaald vrolijk bij lopen in deze donkere periode waarin de dagen veel te kort lijken. 

Zo’n winterse wandeling, ik kan er heus wel van genieten. En een paar chill-dagen waarbij ik knusjes wegkruip onder een fleecedekentje kan ik ook nog appreciëren. Heel even toch. Zo na de feestdagen heb ik het eigenlijk wel gehad en mag wat mij betreft de lente wel stilaan komen opdagen. En zo denken mijn pubers er dus ook over. 

Ik heb gemerkt dat de volgende dingen ons toch enigszins helpen om die koude, donkere periode het hoofd te bieden:

1. Beweging

Ook al is het koud en donker, we proberen toch voldoende te bewegen. Dat zorgt er nu eenmaal voor dat ik beter in mijn vel zit, en dat probeer ik ook mee te geven aan mijn kinderen. Als ik heel eerlijk ben - dat vind ik niet gemakkelijk. Ik wéét wel dat beweging me deugd doet, maar ik moet mezelf soms echt dwingen om die sportschoenen aan te trekken en eraan te beginnen … Maar het werkt wel. 

Of mijn kinderen nu mee gaan lopen, thuis wat sportoefeningen doen of in de tuin werken en zo fysiek bezig zijn, voldoende beweging zorgt voor een goed gevoel bij ons allemaal. Ik probeer ook om af en toe samen te gaan wandelen, al moet ik toegeven dat ze daar niet altijd voor staan te springen. Maar zelfs een korte wandeling zorgt voor extra energie – en het geeft ons een momentje om even bij te praten en te connecteren. 

2. Plannen maken

Ik heb nogal de neiging om me in de winter op te sluiten en me over te geven aan een “winterslaap” waarbij ik nauwelijks buiten kom, maar ik dwing mezelf om toch leuke plannen te maken. Dat hoeft niet spectaculair te zijn: iemand uitnodigen om te komen eten, samen ergens een warme chocolademelk gaan drinken of een film- of spelletjesavond organiseren. Iets leuks om naar uit te kijken geeft ons humeur meteen een boost, en achteraf zijn we altijd blij. 

3. Vitamine D

In onze contreien hebben nogal wat mensen een tekort aan vitamine D, en zeker in deze periode (aangezien je vitamine D vooral uit zonlicht haalt). Ik laat jaarlijks mijn bloed onderzoeken, en elke keer krijg ik te horen dat ik wel wat extra vitamine D kan gebruiken. Ik zorg er daarom ook voor dat ik vaak voedingsmiddelen op het menu zet die vitamine D bevatten: denk maar aan vette vis (sardines, zalm, makreel, …), eieren, yoghurt ... Een boost in vitamine D zou niet alleen lichamelijke voordelen hebben, het zou ook een gunstig effect hebben op het bestrijden van een winterdip – het proberen waard, denk ik dan. 

4. Buitenkomen 

Frisse lucht is broodnodig – maar het is niet altijd evident om tieners daarvan te overtuigen. Ze staan niet altijd te springen om in de sneeuw te spelen of mee te gaan wandelen, maar het doet zo’n deugd om even uit te waaien. Soms pakken we ons warm in en leggen we ons even in de tuin als het zonnetje schijnt, maar soms zet ik hen ook gewoon aan het werk in de tuin. Niet dat ze daar nu zo blij van worden, maar ik merk dan achteraf toch dat die frisse lucht hen wat extra energie heeft gegeven. 

5. Positief blijven 

Ik zal nooit ontkennen dat de wintermaanden lastig kunnen zijn, en ik laat mijn kinderen extra rusten en ontspannen in deze periode van het jaar. Maar tegelijk probeer ik om er niet helemaal aan toe te geven en hele dagen alleen maar te lopen zuchten hoe zwaar het allemaal wel is. 

Als mijn kinderen willen ventileren dan luister ik en probeer ik hen te steunen door te vragen hoe ik hen kan helpen. Ik probeer positief te blijven zonder hun gevoelens weg te wuiven, want als ik laat uitschijnen dat ze te dramatisch doen, dan zal hen dat alleen maar een slechter gevoel geven.

Ik weet zelf maar al te goed dat die koude, donkere winterdagen echt een impact hebben op de mentale gezondheid, dus alle middeltjes die kunnen helpen grijpen we met twee handen aan. 

 

Bron: Scary Mommy