Tieners eten / tiener eet

Hoe zorg ik ervoor dat mijn tiener niet alleen maar rommel in zijn mond steekt?

22/12/2023

De grootste uitdaging als je tieners in huis hebt? Dat is de koelkast gevuld houden. Veel tieners lijken sneller te eten dan jij het eten kunt aanslepen. Ze hebben doorgaans een voorkeur voor snelle suiker en verzadigde vetten. Hamburgers, pizza, frieten, ijs, koekjes … Bodemloze vaten zijn het.

An Vandeputte, klinisch psycholoog, gedragstherapeut én de drijvende kracht achter Eetexpert.be, het Vlaamse kenniscentrum voor eet- en gewichtsproblemen:

Ja, tieners hebben echt meer honger

Eigenlijk is het heel eenvoudig. Tieners zitten in een serieuze groeispurt. En doordat ze zo hard groeien, hebben ze meer energie en dus meer voedsel nodig. Heeft je tiener om 18u gegeten? Dan is het normaal dat hij drie uur later weer honger heeft.

Tieners zijn ook heel actief (behalve als ze op de bank hangen, dan even niet) en gaan na school of in het weekend misschien nog sporten en dus volop energie verbranden. Ook dan is een extra hongertje heel begrijpelijk en is het zelfs noodzakelijk om een energietekort te vermijden. 

Maar hoe zorg ik er nu voor dat mijn tiener niet alleen maar rommel in zijn mond steekt?

Eerst en vooral: evenwicht eten moet je (aan)leren

An: Kinderen moeten leren slapen, leren studeren, eren lopen, leren omgaan met hun emoties en logischerwijs ook leren eten. En goed nieuws hier: je hebt als ouder echt impact! Uit onderzoek blijkt dat jongeren, nadat ze die woelige tienerjaren ontgroeid zijn, meestal terugvallen op het eetgedrag dat ze thuis aangeleerd hebben. 

Zet dan ook als ouder gerust je gezonde koers uit, want dat zal je kind op termijn echt helpen. Het is trouwens ook belangrijk dat je goed nadenkt over hoe je over jouw eetgewoontes, je gewicht en lichaam communiceert naar je tiener. Leg je zelf te veel de nadruk op gezond eten of zelfs diëten, dan zal je tiener deze boodschap ongewild oppikken.

Wat leer je je tiener dan het best? Mijn advies: probeer op een zo natuurlijk mogelijke manier met eten om te gaan. Vergeet het tellen van calorieën. Belangrijker is dat je tiener deze 4 basics onder de knie krijgt, de vier ‘g’s: genieten, genoeg, gevarieerd en geregeld eten.

  • Geniet van eten. Eten is lekker, samen eten is gezellig (zelfs met een discussietje aan tafel). Probeer jullie eetmoment ook echt leuk te maken. Parkeer het gesprek over die slechte punten even, praat over jullie belevenissen van de dag of de dromen voor jullie vakantie. Laat je tiener muziek opzetten op de achtergrond en leg je smartphone aan de kant zodat al jouw aandacht naar het gesprek aan tafel kan gaan. 
  • Maak ook van snoepen een gezellig moment. Uit onderzoek blijkt dat snoep verbieden eigenlijk het tegenovergestelde effect heeft. Kinderen die niet mogen snoepen, zullen dat juist nog meer doen (achter jouw rug). En trouwens, snoepen is niet alleen een calorierijke bezigheid, het is ook echt genieten. Let op: elke dag meerdere keren snoepen en dan ook nog cola of limonade drinken, is geen aanrader. Probeer het tot 1 snoepmoment per dag te beperken en drink zoveel mogelijk water. 
  • Zorg dat je tiener genoeg eet. Maar wat is dan genoeg? Begin niet meteen calorieën te tellen. Veel belangrijker is dat je tiener leert om zelf aan te voelen wanneer hij genoeg heeft. Hij moet leren luisteren naar wat zijn lichaam nodig heeft om voldoende energie te hebben tot zijn volgende maaltijd. Merk je dat jouw tiener bijna meteen na het eten opnieuw honger heeft? Kaart dit dan gewoon even aan: ‘Je trekt het duidelijk niet met wat je nu eet aan tafel. Schep je de volgende keer wat meer op?’ 
  • Eten kun je het best geregeld doen. De ‘machine’ van je tiener moet gevoed worden, zo ongeveer om de drie uur. Blijft hij tot 22u wakker en heb je om 18u gegeten? Zorg dan voor een snack rond 21u, want je tiener zal honger hebben.
  • Vergeet niet dat je tiener een ‘luie eter’ is. Je kunt hem helpen door gezonde tussendoortjes klaar te zetten in de koelkast: een portie soep die hij maar hoeft op te warmen in de magnetron, een lekkere spread waar hij brood kan in dopen, fruit of groente in stukjes gesneden …
  • Het is belangrijk om gevarieerd te eten. Moedig je tiener aan om van nieuwe dingen te proeven. Een gezonde afwisseling met ook voldoende groenten en fruit is wat het lichaam helpt bij zijn groei. En groeien doet het in die tienerjaren …!

Meer lezen?

Ouders komen van Mars

Geen tropenjaren meer, geen 'team no sleep' meer, geen peuterpuberteit of babysits meer... Heerlijk, een zelfstandig kind in huis dat je niet constant moet entertainen, met wie je interessante gesprekken kan voeren en volwassenere dingen mee kan doen ... Helaas! Krijg je gepresenteerd: een heerlijk kopje kakelverse hormonen. Met een werkelijk unieke blend: de TIENER.

In het boek Ouders komen van Mars gaat Evelien Kayaert op zoek naar antwoorden op onbegrijpelijke gedragingen of uitspraken van tieners. Daarvoor wordt ze bijgestaan door expert Anky De Frangh, klinisch psychologe, gedragstherapeute en gespecialiseerd in het helpen van ouders bij het omgaan met het gedrag en de emoties van hun kinderen.

Meer info vind je hier.

Bestsellers

cover ouders komen van mars

Ouders komen van Mars

€ 21.99
mok legendaddy

Koffiemok | legendaddy

€ 16.95
to do hero gezinsplanner

To Do Hero: Gezinsplanner

€ 18.99

Meilleures ventes