meisjes kijken in spiegel naar elkaar

Wat als je kind haar maat buiten het plaatje valt?

28/03/2023

Tegenwoordig worden we allemaal beladen met 'perfecte' foto's van influencers met het 'perfecte' lichaam, het 'perfecte' maatje en de mooiste kleren. Voor onze tieners is dat niet anders. Maar wat als de maat van jouw kind niet past binnen dat 'perfecte' plaatje? Hoe kan je je kind duidelijk maken dat het prachtig is, exact zoals het is? Psycholoog An Vandeputte deelt tips en tricks hoe je dit kan aanpakken.

Een kind met een maatje buiten het normale plaatje heeft in zijn of haar groeiproces af en toe wat meer steun nodig. Wat voor alle kinderen sowieso al een storm is die door hun lijf raast, is voor kinderen die geen doorsneemaat hebben soms een echte tornado.

Hun lichaam leren aanvaarden en waarderen vraagt wat meer tijd. Tijdens hun zoektocht naar zelfwaardering en lichaamswaardering zullen reacties van vrienden – en zelfs van wildvreemden – hen onzeker maken.

Het is belangrijk dat je op die momenten nabij bent als ouder en je kind goed opvangt. Deze stappen voor ouders bieden hier een goed houvast:

  1. De krachtigste vorm van leren is voorbeeldleren.
    Ook al lijkt het niet altijd zo, kinderen kijken naar hoe hun ouders het doen. Probeer dus een goed voorbeeld te zijn in het waarderend omgaan met jezelf en je lichaam.
    Laat je kind over je schouder meekijken naar hoe jij met je lichaam omgaat en laat hem of haar horen wat jij tegen jezelf zegt. Help je kind bij het aanleren van lieve zelfzorg en milde selftalk.
  2. Wees zelf heel zuinig met feedback over het uiterlijk, gewicht en eetgedrag van je kind.
    Als je van je kind vragen krijgt over die onderwerpen, antwoord dan groeigericht en koppel je reactie aan zelfzorg. Op een vraag als ‘Ben ik te dik?’ kun je antwoorden: ‘Je bent snel aan het groeien. Je lichaam is aan het veranderen. Wist je dat je lichaam niet op alle plekjes tegelijk groeit? Daarom lijkt het voor jou misschien alsof je heupen plots breder zijn geworden. Terwijl je lichaam je overal naartoe brengt, is je lichaam stiekem ook aan het bijbouwen en voorziet het jou van meer spieren en meer kracht.'
  3. Help je kind aan leuke ‘dates’ met zijn of haar lichaam.
    Activiteiten doen waarbij je kind met dat lichaam aan de slag gaat en voelt hoe krachtig en behendig het is, doen wonderen. Letterlijk in het zweet staan geeft hem of haar de kans om bewonderend stil te staan bij wat dat lichaam allemaal gepresteerd heeft.
  4. Geef niet te snel op als je kind in eerste instantie je voorstellen om te bewegen afwijst of vermijdt.
    Er is zo’n breed palet aan sportactiviteiten en doe-activiteiten in combinatie met creatieve of ecologische facetten. Betrek je kind bij klusjes in de tuin of bij het klussen in huis. Ook jeugdbewegingen zijn goede plekken om te ontdekken wat je allemaal kunt.
    Zoek activiteiten waarbij je kind zijn of haar talent( en) kan inzetten: zorgend omgaan met een paard bij het paardrijden, met de hond gaan wandelen, gedragen worden door het water bij zwemactiviteiten, sporten waarbij je kind veel kracht kan gebruiken, samen fietsen en skaten…
    Er samen plezier aan beleven is het belangrijkste en zal je kind ook motiveren om de activiteit vol te houden.
  5. Help je kind geconnecteerd te blijven met vrienden.
    Moedig hem of haar eventueel aan om hen thuis uit te nodigen.
  6. Help je kind om te gaan met vergelijken.
    Je kind met een maatje buiten het plaatje zal zichzelf onvermijdelijk vergelijken met andere kinderen en de verschillen opmerken. Stilaan merken kinderen dat ze ‘anders’ zijn dan Jan Modaal.
  7. Help je kind bij het leren toelaten en aanvaarden van verschillen, maar maak ook de connectie met wat ‘gemeenschappelijk’ is.
    Help ook om meer ‘gemeenschappelijkheid’ uit te bouwen als je kind samen met andere jongens en meisjes aan iets werkt of als ze samen iets ondernemen.
  8. Geef aan dat groeien bij iedereen een beetje anders gaat en dat jouw kind al wat vroeger is beginnen te groeien.
    De anderen zullen binnenkort of later ook beginnen aan hun groei en dan wordt het verschil veel kleiner. Benoem waar je kind voor gewaardeerd wordt bij zijn of haar vrienden.
  9. Help je kind om te ontdekken en te ondervinden dat echte schoonheid vanbinnen zit.
    Het zit in wat je doet, in hoe je spreekt, in hoe je in het leven staat. Help te spiegelen waar je kind goed in is.

Heb je het gevoel dat je kind meer hulp nodig heeft? Voel je je wat onzeker en heb je graag dat een gespecialiseerde hulpverlener even meekijkt? Soms heb je het gevoel dat het eetgedrag, de lichaamsbeleving, de zelfwaardering, de sociale contacten en de vrije tijd van je tiener te sterk beïnvloed worden om verder te kunnen groeien.

Een inschattingsgesprek met een gespecialiseerde hulpverlener kan jullie dan ondersteunen. Bespreek deze optie even met je kind. Moedig je kind aan om iemand in vertrouwen te nemen en een inschattingsgesprek te plannen.

In zo’n gesprek kan je tiener zijn of haar eigen vragen voorleggen en een inschatting vragen van mogelijke oplossingen. Probeer te zoeken naar hulpverleners met ervaring in het thema: dat kan een arts, psycholoog, pedagoog, diëtist of bewegingsspecialist zijn met ervaring in eet- of gewichtsproblemen.

Zij zijn opgeleid om de situatie te bekijken vanuit het ruimere groeiverhaal. Zij zullen vooral de vaardigheden versterken om verder te kunnen groeien. Verwijshulp vind je via www.eetexpert.be.

Meer lezen?

Cover Ben ik te dik, mama?

Ouders spelen een belangrijke rol als het op gezonde eetgewoontes en een positief lichaamsbeeld komt, maar hoe doe je dat precies? Waaraan herken je of je kind of tiener een ongezonde relatie met gewicht en voeding heeft? Wanneer ga je het gesprek aan? Wat zet je op tafel? En hoe kun je er op een milde manier voor zorgen dat je kinderen een positieve relatie met hun eigen lichaam kunnen aangaan? In het boek Ben ik te dik, Mama? geeft psychologe en Eetexpert-oprichter An Vandeputte samen met het team van Eetexpert onderbouwde antwoorden op de meest gestelde vragen van ouders en gaat ze concreet in op veelvoorkomende twijfels en bezorgdheden. Van de inhoud van de voorraadkast tot de openingszin van gesprekken over gezondheid en gewicht.

Meer info vind je hier.