Angst voor honger: de reden waarom kinderen te grote porties krijgen

  • door Mamabaas

Overgewicht bij kinderen ontstaat net zoals bij grote mensen omdat ze te veel eten. Dat hoeft niet eens zoveel te veel te zijn: het portieverschil tussen kinderen met een normaal gewicht en kinderen met overgewicht was (gemiddeld) 11 calorieën. Dat bleek uit een uitgebreide eetdagboekanalyse van 2500 kinderen tussen 1,5 en 4 jaar. 

De maaltijden van de kinderen verschilden niet van elkaar: het verschil in gewicht was dus uitsluitend toe te schrijven aan de grotere portie.

De onderzoekers willen de ouders wijzen op het belang van portiegrootte: "11 calorieën per portie lijkt niet veel, maar per maand betekent het wel twee dagen extra eten. Voor elke 24 calorieën die kinderen te veel eten per portie, stijgt de kans op obesitas met 9 procent. We willen dan ook aandringen op betere portiecontrole bij baby's en kleine kinderen."

Reden

De reden voor die grote portie is niet helemaal duidelijk. Onderzoekster Hayley Syrad denk dat ouders dat doen omdat de ouders denken dat kleine kinderen mollig horen te zijn. 'Nochtans is al gebleken uit ander onderzoek dat mollige baby's hun hele leven meer gewicht meedragen dan leeftijdgenootjes met een normaal gewicht."

Volgens voedingsdeskundige Judy Moore is een andere reden de oorzaak: "Ouders interpreteren de signalen van hun kinderen verkeerd en lossen het dan op met eten. Ze hebben schrik dat het kind te weinig eet, en dus geven ze het meer."

Wat is wel een goede portie?

Het lastige is dat een goede portie afhankelijk is van de leeftijd. Kinderen van zes maanden eten anders en minder dan kinderen van acht maanden en 12 maanden.

Kind & Gezin geeft volgende richtlijnen mee voor een goede portie voor kinderen van 1 tot 3 en van 3 tot 6 jaar: 

 

 

 

kind en gezin, gezonde portie, hoeveel eet een kind

Algemene eetrichtlijnen

  • Je kind bepaalt niet wat het eet, wel hoeveel het eet.
  • Laat je kind wel af en toe kiezen tussen twee soorten beleg of yoghurtjes bijvoorbeeld. Dat geeft hen een gevoel van controle.
  • Bord leegeten is niet nodig: het is belangrijk dat kinderen hun verzadigingspunt leren kennen.
  • Je kind kan niet alles lusten. Stimuleer proeven maar hang er geen beloning aan vast. 
  • Vermijd beloningen (zoveel mogelijk) voor het eten van wat het kind niet lekker vindt. Dat geeft het signaal dat de voeding echt niet lekker is.
  • Idem voor straffen: neem geen dessert of snoepje af omdat het kind niet 'goed' eet.
  • Tussendoortjes zijn onvermijdelijk: enerzijds eten kinderen kleinere porties, anderzijds hebben ze veel energie nodig.
  • Te veel fruit is te vermijden: fruit bevat veel suikers.

Meer richtlijnen over voeding en bewegen bij jonge kinderen via Voedingscentrum.nl en gezondopvoeden.be.