Baby op komst? Deze centen, verlof en quality-time met je kindje krijg je

  • door Mamabaas

Met een pasgeboren baby heb je de handen vol. En eigenlijk al voor het schattige drommeltje er is. Aanvragen hier, aanvragen daar. Adminstratieve rompslomp! Wij maken een handig overzicht: van verlof tot uitkeringen. En we gooien er wat tips voor quality time met je baby bovenop. Want probeer vooral zoveel mogelijk te genieten van en mét je kindje!

Zwanger? Op deze centen en verlof heb je recht

Voor en na je bevalling heb je recht op zwangerschaps- en moederschapsverlof. Gelukkig maar – stel je voor … neen, je wil je niet voorstellen hoe het zou zijn zonder ;-). Tijdens die periode dat je niet werkt, krijg je een uitkering van je ziekenfonds.

 

1. Hoeveel bedraagt je moederschapsuitkering?

Je moederschapsuitkering vraag je aan bij je ziekenfonds. Neem op tijd contact op, zodat je weet welke documenten, attesten en getuigschriften je daarvoor moet indienen. Experts van je ziekenfonds berekenen dan het bedrag waarop je recht hebt. Ze baseren zich hiervoor op de documenten die ze krijgen van jou en je werkgever en/of arts (als je zelfstandige bent).

Met deze handige tool kan je berekenen hoeveel jouw moederschapsuitkering ongeveer zou bedragen. Het is een schatting, geen exact bedrag. Maar het je geeft al een goed idee.

Hoeveel kost het trouwens om te bevallen? Dit betaalde mama Liesbeth voor haar bevalling.  

 

2. Hoeveel dagen zwangerschapsverlof heb je?

Als je werknemer of werkzoekende bent, mag je vanaf 6 weken (8 weken bij een meerling) vóór je vermoedelijke bevallingsdatum in zwangerschapsverlof gaan. Je moet ook minstens 1 week vóór je vermoedelijke bevallingsdatum verlof nemen, anders verlies je die week.

Ben je zelfstandige, dan mag je vanaf 3 weken vóór je vermoedelijke bevallingsdatum in zwangerschapsverlof gaan. Ook hier moet je minstens 1 week vóór je vermoedelijke bevallingsdatum dat verlof nemen, om die week niet te verliezen. 

Met een makkelijke tool, die een voorlopige berekening maakt, kan je kijken wanneer je zwangerschaps- en moederschapsverlof begint en eindigt.

 

3. Voordelen van je ziekenfonds?

Je ziekenfonds heeft ongetwijfeld nog enkele extraatjes, zoals een premie en/of geboortepakket, voor jou in petto als je een kindje krijgt. Zo kan je bij De Voorzorg en Bond Moyson kiezen uit een aantal mooie geschenken die heel goed van pas komen voor de baby.

Je krijgt ook heel wat specifieke terugbetalingen zoals voor kraamzorg, een borstkolf … De moeite om even te checken bij je ziekenfonds!

 

4. Al die administratie …

Niet alleen je baby groeit. Ook de administratieve papier- of digitale handel wordt plots groter. Zoveel te regelen plots! Dat in combinatie met mogelijke zwangerschapsdementie, aiaiai :-S.

Gelukkig kan je terecht bij je ziekenfonds. Medewerkers geven antwoord op al je vragen. Een goede raad: laat het niet liggen tot die laatste weken van je zwangerschap.

Moederschapsverlof plannen: leuke ideetjes voor jou en je baby

Die eerste weken is het volop wennen. Voor jou, voor je baby’tje, voor jullie nieuwe gezin. Cocoonen is dan wat je het liefste wil doen. Uiteraard! Neem rustig de tijd om jullie draai te vinden: leer elkaar kennen en aanvoelen. Gun je baby ook de rust om bij te komen. Het liefste is hij daarbij dicht bij jou.

Lukt het je aardig om de dagen te plannen en door te komen zonder al te veel huilmomentjes, krampjes of andere begrijpelijke akkefietjes? Zet dan gerust samen een stapje in de wereld.

 

1. Cocoon away

  • Een gouwe ouwe – ja, dat is het intussen – is Netflix. Jup, die goede series blijven maar komen! Ideaal om even op te laden tussendoor of als je ’s nachts wakker bent met enkel je hongerige hummeltje als gezelschap.
  • Probeer een babymassage, bijvoorbeeld voor of na het badje. Masseer het lijfje van je baby zachtjes met babyolie. Een aanrader! De massage maakt je baby kalm(er) en ontspannen. Het kan helpen als je kindje slecht slaapt of last heeft van krampjes. En het is ook nog eens goed voor de ontwikkeling van die kleine spiertjes en de doorbloeding van de huid. Een fijn en intiem moment met je baby die jullie band zeker versterkt.
  • Zing. En niet enkel om je baby in slaap te wiegen. Lichamelijk contact is belangrijk voor je kindje, maar ook op geluid zal het sterk reageren. Je baby herkent jouw stem. En als je een liedje zingt, wordt hij vaak rustig.

 

2. De wijde wereld in

  • Plan een uitstap naar een baby spa. Dat kan met een erg jonge baby tot ongeveer 6 maanden. Je kleintje krijgt hydrotherapie, die erop gericht is om zijn motorische en mentale ontwikkeling te stimuleren. Het kan ook typische klachten, zoals krampjes of reflux, verzachten. En het is een moment waarop je als gezin kan genieten en samenkomen. Achteraf ga je naar huis met een rustige baby – elk rustig uurtje is hemels, right ;-).
  • Heel simpel, maar ontspannend en gezond voor jou en de baby: ga wandelen. Misschien komt het wandelen je oren uit, zo post-corona. Maar de buitenlucht heeft nu eenmaal een positief effect op je lichaam en geest.  
  • Baby-yoga al geprobeerd? Heel wat yoga-instructeurs hebben ook speciale lessen voor mama’s met hun baby’s. Dat kan al met een kindje van enkele weken oud. De oefeningen zijn voor jullie allebei stimulerend en ontspannend. En jij werkt intussen rustig weer aan je conditie, kracht en flexibiliteit met postnatale stretches en houdingen. Vaak zijn ook papa’s of meemama’s welkom om deel te nemen.
  • Heb je een vrij rustige baby? Dan zit een leuke lunch of namiddagje weg met vriendinnen (of vrienden) om wat bij te kletsen er wel in. Voor je baby kan het geen kwaad om al wat te wennen aan prikkels van buitenaf. Overdrijf natuurlijk niet. Een drukke shopuitstap of festival plan je nu ook weer niet in.

 

* Deze blog is tot stand gekomen in samenwerking met onze partner Socialistische Mutualiteiten. Meer info over ons advertentiebeleid vind je hier.