De Mama Bikini Model Guide-fitnesstoestanden

‘Ben je nu helemaal gek geworden?’ De vriendin kijkt me met wijd opengesperde ogen aan als ik haar vertel over mijn fitnessapp die ik onlangs installeerde.

‘Ben je nu helemaal gek geworden?’ De vriendin kijkt me met wijd opengesperde ogen aan als ik haar vertel over mijn fitnessapp die ik onlangs installeerde. 

Fitness? Hoe? Wat?

Goede voornemens, ik heb daar nog nooit aan meegedaan. Echt waar, ik zie daar het nut niet echt van in. Wil je iets veranderen, dan heb je toch geen nieuw jaar nodig? En toch stond ik op exact 1 januari als een maniak te fitnessen op mijn sportmatje… Nu moet je weten dat ik nog nooit heb gefitnest. Het enige wat ik al die jaren heb gedaan, was een beetje joggen.

Door mijn twee zwangerschappen veranderde mijn lichaam, net zoals dat van elke vrouw (buiten dat van de supermodellen), aanzienlijk. Ik kreeg ineens heupen en een, euh, gezellig mamabuikje. ‘Dat wordt NOOIT meer zoals voorheen’, garandeerde een kinesiste me al in de kraamkliniek net iets te enthousiast. Ik moet haar gelijk geven. 

instagram kayla itsines

Mijn buik en ik: meestal vriendinnen

In de loop van de jaren zijn mijn buik en ik weer vriendinnen geworden. Het is te zeggen: we aanvaarden elkaar. De kindjes vinden haar ook wel gezellig en prikken er soms eens hun vingertje in. Het geeft wel een leuk effect, want ze veert zo’n beetje terug. ‘Mama heeft een dikke buik hé’, gniffelt de jongste dan en ik lach dan een beetje gespeeld (maar ook een beetje echt) groenig mee. ‘Ja hé schatje, maar ze heeft er jou toch maar mooi voor in de plaats gekregen hé.’

Meestal zit ik dus wel redelijk oké in mijn vel. Als ik af en toe al joggend kan ontstressen, ben ik al tevreden. Maar heel onlangs dus was de maat vol. Te veel feesten, te veel snoepen, alla, the good life dus. Ik had wegens ziekte ook al een paar maanden aan een stuk geen tot veel te weinig beweging gehad. En het toeval wou dat ik hier en daar al eens iets had gelezen over de Bikini Body Guide van Kayla Itsines, een Australische fitnessgoeroe die je een strak en gezond lichaam belooft in 12 weken (je moet eens piepen op haar Instagram-account, zie ook de foto hierboven, echt niet normaal!).

Maar dat bikinilijf, dat komt er niet zomaar. Echt niet.
 

Niet voor beginners

Dat het niet is weggelegd voor beginners had ik precies wel graag gelezen voor ik eraan begon, want de eerste week kon ik amper stappen door mijn stijve spieren. Zonder zever.

Bedoeling is om vijf dagen op zeven een halfuurtje cardio (snelwandelen/fietsen) of weerstandsoefeningen te doen en dan een dag stretching. 

Het zijn oefeningen die je in principe thuis kunt doen, maar natuurlijk heeft niet iedereen een loopband/hometrainer thuis. Zes op zeven beweeg je dus een halfuur. Op zich is dat niet lang, maar toch is het me tot nu toe niet gelukt om dat zes dagen van de week te doen. Eerlijk waar, ik zou niet weten bij wie het wel zou lukken. Ik vermoed dat Kayla nog geen kindjes heeft, want als je een paar keer bent moeten opstaan voor een ziek kindje heb je nog maar weinig energie om squats en andere toestanden te staan doen.

Voor de vrouwen die ook echt kilo’s kwijt willen kun je de oefeningen combineren met een (gezond) dieet van 1600 kcal, maar dat is een beetje te veel van het goede voor mij; ik wil me gewoon weer een beetje fitter voelen. En, o ja, mijn buik intomen.

Oké, ik geef toe: ik zie er redelijk speciaal uit als ik die weerstandsoefeningen (push-ups en zo) aan het doen ben. Verbeten blik, rode kop, it’s all there.
Flitst door mijn hoofd terwijl ik bezig ben:

  • Waaroooom? Waa-rom?
  • Is het nog ver?
  • Nee, ik ben definitely geen 18 meer.
  • Help!
  • Maar dat gààt toch niet??!
  • Nog eens? Dat. Kan. Ik. Niet!
  • Mmmpffff!!!
  • Ik ben moéé! Dat doet pijn!!

Volledig erover

  • Mijn oudste was eerst nog enthousiast om mee te turnen, maar vond het na vijf minuten al een beetje overdreven. ‘Mama, duurt dat nog lang?’
  • Mijn zus wou ook eerst meedoen, maar vond het dan ineens niet meer nodig. 
  • En dan zijn er nog die übersceptische vriendinnen van me. ‘Dat is nu toch weer typisch jij! Volledig erover!’ Of nog: ‘Maar kind toch, stop daar toch eens mee. Doe zoals mij: koop gewoon een grotere maat!’

Oké, ik geef toe, het is er een beetje over (echt waar, je zou me moeten bezig zien. En neen, ik post geen foto's!). Maar toch, speciaal voor al die sceptici geef ik er nog eens een lap extra op. En blijf ik gaan met die banaan! 

De conclusie? 

  • Heb ik al een bikinimodel in die paar weken dat ik ermee bezig ben? Nee... Maar ik merk wel al een verschil aan mijn taille (no kidding). 
  • Wil ik een bikinimodel? Maar nee, alsof het hier ooit bikiniweer is! Maar ik voel me na een kleine twee weken wel al fysiek een beetje beter.

​Elke week/dag die ik volhoud is er eentje gewonnen zeker? Maar los van alles: ik denk dat je toch nog altijd een beetje zotjes moet zijn om hieraan te beginnen (check!). Dàt, of je hebt al een conditie. In dat geval zal het wel lukken!  (**)

Info over de app van Kayla Itsines vind je via deze link

(**: Kleine nota: in week 3 heb ik tijdelijk een beetje opgegeven wegens een blokkage in de schouder en keelpijn. Maar I'll be back, Kayla, echt waar! Alleen een beetje minder, euh, fervent als in week 1 en 2, vrees ik :-)...