

Het is ook opvallend dat hoe meer speelgoed er is, hoe minder er mee gespeeld wordt, omdat je kind gewoon het overzicht verliest. Kinderen kunnen namelijk maar beperkt in zich opnemen wat er beschikbaar is.
Het is ideaal om te starten met het afbakenen van de speelzone. Door deze zone voor jezelf en je kinderen duidelijk af te bakenen, kan je ook bepalen wat je stockeerplaats voor speelgoed kan / mag worden.
Werk in de omgekeerde richting:
Bepaal dus niet de hoeveelheid, die je dan vervolgens in 1 of 2 kasten gaat proppen, maar kies een kast en vul die met het speelgoed. Behoud daar vooral de regel: vol = vol.
Maar wat doe ik dan met het overige speelgoed ? Het speelgoed dat dus niet in die ene kast in de speelruimte kan?
Daar komt het doorschuifsysteem dan aan te pas!
Zo start je :
Dat wil zeggen dat je op vaste tijdstippen, bijvoorbeeld 1x per maand, de speelgoedbakken / speelgoedgroepen gaat wisselen tussen de stockageplaats en de actieve speelhoek.
Zo creëer je afwisseling en uitdaging omdat er altijd wel iets ‘nieuws’ is.
Ook zal je kind creatiever en intensiever met het aangeboden speelgoed spelen, omdat hij/zij een beter overzicht heeft.
Probeer deze techniek zeker even uit. Je zal merken dat zowel jij als je kinderen aangenaam verast zullen zijn van het effect van dit doorschuifsysteem!
De creativiteit van je kinderen zal zeker gestimuleerd worden en ik ben er zeker van dat speelgoed opeens op andere leuke manieren zal gebruikt worden.
Meer info en leuke tips kan je vinden op www. Opruimgroep.be
Veel plezier !
Tina Favache
Opruimcoach & Auteur ‘Mijn Opruimboek’