Eten als je zwanger bent: veilig uiteten

  • door Mamabaas

Op restaurant gaan is heerlijk: geen boodschappen, geen rommel of afwas in je keuken, gezellig onder jullie tweetjes… Zalig! Er is geen enkele reden om niet uiteten te gaan tijdens je zwangerschap, maar je weet natuurlijk niet zeker of de groenten, het fruit en de kruiden goed gewassen zijn en hoe hygiënisch er wordt omgesprongen met het keukenmateriaal. Met een handvol eenvoudige regels beperk je het risico.

Er staat altijd wel iets op de kaart dat je mag eten als je zwanger bent. Maar wat dan? En wat laat je beter links liggen?

Afhankelijk van de bereidingswijze mogen sommige producten wel of niet. Vraag gerust na welke producten en bereidingswijzen de kok gebruikt. Sommige ontbijtzaken werken bijvoorbeeld standaard met gepasteuriseerde eieren. Dan kan een zachtgekookt eitje natuurlijk wel! In heel wat zaken past de kok met plezier de ingrediënten aan om het gerecht zwangerschapsproof te maken. Een zwangere vrouw krijgt altijd nét iets meer gedaan, toch? :-)

Wat mag je niet eten op restaurant?

  • Sushi, oesters, viscarpaccio
  • Niet-doorbakken vlees zoals gehakte steak, steak tartaar, rundscarpaccio, saignant biefstuk
  • Salades, groentekiemen
  • Spiegelei, zachtgekookt eitje
  • Sauzen met rauwe eieren (hollandaisesaus, mousses en schuimen)
  • Huisbereide tiramisu, chocomousse en moelleux

Wat mag je wel eten op restaurant?

  • Scampi, gegrilde of gebakken vis
  • Gegrild vlees, stoofpotjes
  • Warme groenten, wokgroenten
  • Omelet
  • Vleessaus, tomatensaus, champignonsaus, …
  • Ijs, panna cotta, crumble en gebak
Eten als je zwanger bent

Meer lezen ?

In het boek ‘Eten als je zwanger bent’ lees je alles over voeding tijdens je zwangerschap. Je vindt alle info hier.
Tot 4 december staat het boek trouwens in promotie op onze webshop!