7911fi.jpg

Het effect van stress op vrouwen

31/01/2022
Mamabaas
Door Mamabaas

Onderzoek toonde aan dat stress een grotere tol kan eisen bij vrouwen. Vrouwen zijn multitaskers pur sang, meesters in het jongleren van verschillende taken. Maar anderzijds voelen ze zich vaak ook geremd in hun job en hebben ze het gevoel dat ze weinig vooruitgang boeken. Ondanks het feit dat er ontzettend veel op hun to do-lijst staat, proberen ze vaak ook de perfecte (als dat al bestaat) moeder, vrouw, partner, werknemer of ondernemer te zijn. Dit heeft als gevolg dat veel vrouwen het gevoel hebben continu onder druk te staan.

Druk en spanningen stapelen op en veroorzaken een overbelasting door stress. Dit uit zich vaak in gevoelens van incompetentie en ontevredenheid. Bovendien versterken vrouwen vaak hun eigen stressgehalte door hun instinctieve moederlijke aard. Ze vinden het vaak moeilijk om de behoeften van anderen naast zich neer te leggen en voelen zich schuldig als ze er niet aan tegemoet (kunnen) komen.

Het sociale stigma dat goed voor jezelf zorgen gelijk staat aan egoïsme, zorgt ervoor dat veel vrouwen hun fysieke, mentale, emotionele en spirituele welzijn verwaarlozen. Dit kan leiden tot chronische stress en overbelasting.

Bij vrouwen draagt vaak het gevoel van machteloos- en hulpeloosheid bij aan het stressniveau. Ook hebben grote levensgebeurtenissen en veranderingen invloed op hun mentale, emotionele en fysieke gezondheid. Bovendien zorgt de fluctuatie van hormonen tijdens de maandelijkse cyclus ervoor dat er een significant verschil is tussen stressbeleving bij mannen en vrouwen, zowel de oorzaken van stress als de reacties erop zijn verschillend.

Hormonen hebben een grote invloed op de manier waarop een vrouw met stress kan omgaan. Tijdens het leven van een vrouw zijn er een aantal hormonale veranderingen en onevenwichtigheden. Elke maand doorloopt het lichaam een hormonale cyclus. De fluctuerende hormonen oestrogeen en progesteron hebben een invloed op het omgaan met druk. Bovendien ondergaat het lichaam van een vrouw tijdens en na de zwangerschap drastische hormonale veranderingen. Dit kan opnieuw emotionele en fysieke veranderingen veroorzaken, die beide invloed hebben op gevoeligheid voor stress en zelfs op een mogelijke depressie. Negen maanden zwanger en negen maanden ontzwangeren, vergeet het maar. Wie heeft eigenlijk die tijdsdruk opgelegd?

In een latere levensfase verandert de menopauze de hormonale niveaus in het lichaam, wat dus opnieuw kan leiden tot veranderingen in stressniveaus en emotioneel welzijn. Hormonale veranderingen worden vaak gekenmerkt door emotionele veranderingen; die kunnen invloed hebben op relaties en de weerbaarheid om dagelijks met stress en druk om te gaan.

Hoewel het zowel voor mannen als vrouwen sterk aangewezen is om zich weerbaarder te maken voor stress en actief stressreductie te beoefenen, wil ik graag vrouwen uitnodigen om hun noden niet te verwaarlozen en zich niet schuldig te voelen als ze voor zichzelf kiezen. Probeer eens uit te zoeken welke periodes in je cyclus je fit en ontspannen bent en welke periodes je meer onder druk staat. Wanneer je er je vinger op kunt leggen, kun je misschien je activiteiten eraan aanpassen. Zit je bijvoorbeeld in de menstruele fase, dan wil je misschien liever Restorative Yoga of meditatie beoefenen in plaats van anderhalf uur te staan zweten in een spicy flow. Zo kun je ervoor zorgen dat je selfcare momenten niet bijdragen tot nog meer druk en stress. Trek dit idee gerust verder door in je dagelijkse leven.

stress

Meer lezen

Van de kleinste uitdagingen tot de grootste crisissen, stress hoort nu eenmaal bij het leven. En al kunnen we vaak niet kiezen wat ons overkomt of wat er op ons afkomt, we hebben wel de keuze hoe we met deze ervaringen omgaan.

Ine Maes - holistisch coach, yoga en meditatie teacher - helpt je om de touwtjes weer in eigen handen te nemen. Ze geeft concrete tips en reikt je uiteenlopende oefeningen aan zodat je zelf kunt aanvoelen wat voor jou het best werkt.

Met eenvoudige oefeningen kun je je stressproblemen aanpakken en zelfs op de meest uitdagende momenten zul je er al snel de voordelen van opmerken.

De technieken in het boek ‘Mind & Body: Stress’ zijn heel toegankelijk én je kunt ze overal oefenen. Of je nu thuis of op kantoor bent, op je kind zit te wachten in de auto aan de muziekschool of op de trein zit. Je traint jezelf zodat je je meest ontspannen zelf kunt zijn, die vol vertrouwen de uitdagingen van het leven aankan.

Meer info over het boek vind je hier.