mama in de keuken

Hoogsensitief ouderschap: stress door te pleasen en multitasken

12/07/2022

Als hoogsensitieve ouder is de kans groot dat jij een pleaser bent. Je krijgt er voldoening van om voor iedereen het allerbeste te doen. Het is een onweerstaanbare behoefte die soms ook voor veel druk en stress zorgt. Voor iedereen altijd het beste willen doen, kan niet. En dat is zeer frustrerend voor iemand die dat toch altijd probeert.  

Ik dacht dat ik nooit zo’n moeder zou worden die zich rot rent voor haar kinderen en geen tijd meer heeft voor zichzelf. En toch rijd ik nu naar de stad vanwege de hobby’s van mijn kinderen, shop ik vooral in kinderwinkels en koop ik zelden iets nieuws voor mezelf en sjouw ik handtassen vol spulletjes mee die van pas komen. Mijn haar laten stijlen? Nee, ik kies voor een handig en snel knotje op m’n hoofd. Douchen gaat sneller dan in bad kruipen en in plaats van naar de bioscoop te gaan, koop ik tickets voor lezingen over opvoeden.

Mama worden en zijn is een gigantische organisatorische uitdaging. Zeker omdat ik nog altijd wil pleasen, meer dan ooit tevoren. Mijn geluk hangt voor een groot deel af van het welbevinden van mijn gezin. En loopt de planning niet zoals verwacht of voelt iemand zich  niet lekker (lichamelijk of emotioneel), dan krijg ik stress. 

En nee. Ik sta dan niet even stil, maar zal op zo’n moment overcompenseren en nog harder pleasen zodat iedereen zich toch goed / beter / best voelt. Het resultaat: nog meer stress. 

Mijn persoonlijke definitie van multitasken: werk, gezin en Het Leven combineren, zonder je eigen behoeften in te plannen. Dat begint te vreten en zorgt dus voor stress en aanhoudende druk. Daarom is een goede planning – met voldoende me-time – zo belangrijk voor me. 

Handvat: plan en denk aan jezelf

Houd in je planning rekening met jezelf en geef jezelf tijd om af en toe te ontprikkelen. Dat hoeft geen halve dag sauna te zijn: gewoon op je gemak een kop koffie drinken, een boek lezen of even sporten. Of plan voor elke activiteit wat meer tijd in, zodat je wat minder druk ervaart en er misschien spontaan wat tijd vrijkomt om iets leuks te doen. 

Besef dat het oké is om af en toe iets te doen voor jezelf. Er zitten maar vierentwintig uren in een dag, waarvan je er al een groot deel slapend doorbrengt (en ik raad je ook aan om dat te doen, want anders: nog meer stress). Wees dus realistisch als je een planning maakt, stel prioriteiten en bekijk samen met je partner waarin jullie elkaar kunnen ondersteunen. Het kan zijn dat je te veel hooi op je vork neemt, waardoor je stress in de hand werkt. En geeft toe, een gestreste ouder is meestal geen aangename ouder. Of toch niet de ouder die je graag wilt zijn. 

Bekijk of je wat minder kunt gaan werken en of dat financieel haalbaar is. Je zult het moeten stellen met minder geld, maar misschien loont het wel op een andere manier?

En durf gerust hulp te vragen, je hoeft niet alles zelf te doen.

Ik geef je graag nog een paar tips. Vertaal ze naar je eigen situatie.

  1. Werk met een weekplanner en hang die op een plaats waar iedereen hem kan zien. Zo maak je ook visueel wanneer er blokken ‘rust’ zijn en kun je aanpassingen doen om er zo nodig iets meer in te passen. Het helpt om het overzicht te bewaren.
  2. Wat ook kan helpen, is een gesynchroniseerde digitale agenda. Spreek af dat wat er het eerst in gezet wordt, ook voorrang krijgt op volgende activiteiten.
  3. Maak gebruik van een boodschappenservice en plan je supermarktbezoek in op een moment dat jou het best past. 
  4. Misschien is er wel een leuke koffiebar in de buurt van één van de hobby’s van je kinderen? Ga ernaartoe in de tijd tussen het heen en weer taxirijden en trakteer jezelf op een lekkere cappuccino en een uurtje tijdschriftlezen.
  5. Het is helemaal oké om je kinderen na school even naar de opvang te laten gaan. Zo kan jij eerst op je gemak thuiskomen en al aan het eten beginnen, zonder dat je gestoord wordt door ruziënde kinderen, huiswerkvragen of volle luiers die vervangen moeten worden. Het maakt van jou echt geen slechte ouder als je kinderen na school nog even met hun vriendjes kunnen spelen! 
  6. En wie zegt dat je altijd bewust en gezond moet koken? Schuif af en toe een diepvriespizza in de oven of bak pannenkoeken. Nodig jezelf eens uit bij je (schoon)ouders of bestel je avondeten online en laat het thuisbezorgen.
  7. Maak je tijd voor jezelf, kom er dan voor op. Want, het zou weleens kunnen dat je verbaasde gezichten ziet als je iets leuks gaat doen zonder de kinderen. ‘Ja, ik heb ook vriendinnen en ik ga vanavond heerlijk dansen op een feestje. Morgenvroeg ben ik opnieuw helemaal voor jullie. Tot dan is papa er. En als ik wakker ben, stuur ik wel een berichtje. Dan mogen jullie naar boven komen om me koffie op bed te brengen ;-).’ 
  8. Leer om op elk goed voorstel voluit ja te zeggen en denk eens niet aan een ander. Stelt je partner voor dat je een bad gaat nemen, doe dat dan. Anders krijg je waarschijnlijk te horen: ‘Ah, oké. Dan neem ik er eentje.’ En daar gaat je kans. Pleasen is oké, maar als je daardoor jezelf en kansen verliest, kun je beter toch even nadenken. 
  9. Het is ook belangrijk dat je kinderen horen dat jij ook af en toe je grens aangeeft. 

Ja zeggen is belangrijk. Maar ook nee zeggen mag. Misschien ga je dan eens niet over je eigen grenzen. Iemand pleasen kan ook door niet altijd toe te geven. Mensen vinden je niet minder aardig als je af en toe nee zegt. Ze zijn misschien wat teleurgesteld, maar dan in je antwoord en niet in jou als mens. 

NEE zeggen = JA zeggen tegen jezelf. 

 

 

Meer lezen?

hoogsensitief ouderschap

In het boek ‘Hoogsensitief ouderschap / Zo blijf je als hoogsensitieve ouder in balans’ lees je hoe je als hoogsensitieve ouder ook goed voor jezelf kan blijven zorgen. Auteur Bieke Geenen laat je kennismaken met negen triggers die hoogsensitieve mensen uit evenwicht kunnen brengen. Ze geeft je heel wat concrete handvatten mee om op een andere manier met je eigen hoogsensitiviteit en die van je kind om te gaan, zodat jullie elkaar beter leren begrijpen en sneller weer rust vinden in jullie gezin.

Meer info over het boek vind je hier.