Hoe warm kleed je je baby aan om te slapen?

  • door Mamabaas

Het is niet altijd gemakkelijk om te weten hoe warm je je baby precies moet aankleden om te slapen. Wat is warm genoeg, en wat is té warm? Verwarm je de slaapkamer? Of kies je liever voor een dikkere pyjama of een dikke slaapzak? Nathalie Schittekatte, gecertificeerd baby- en kinderslaapcoach en auteur van het boek 'Slaap, baby, slaap', to the rescue!

Ik raad aan om met slaapzakjes te werken. Zoals je weet dienen dekentjes ab-so-luut te worden vermeden in het bedje van je kleintje. Sowieso zijn dekentjes het eerste jaar een no-go, maar ook daarna worden (dons)dekens pas aangeraden vanaf de leeftijd van twee jaar.

Slaapzakjes zorgen er dan voor dat je kleintje het steeds lekker warm heeft en zorgen bovendien voor een positieve slaapassociatie. Ik zie regelmatig baby’s op sociale media in hun bedje slapen met dekentjes. Je ziet het eigenlijk overal op het internet. Toch is het echt niet veilig om bij baby’s een dekentje of lakentje te gebruiken.

Slaapzakjes heb je in alle maten, kleuren en voor alle seizoenen. Denk niet dat je kleintje een dekentje nodig heeft of moet ondergestopt worden om beter te slapen. Sterker nog, ik raad verzwaarde dekentjes en het instoppen van je baby volledig af. Hoe sneller je baby leert omgaan met de ruimte die hij heeft eens hij niet meer ingebakerd is, hoe beter.

TOG-waardes

In de meeste slaapzakken vind je een TOG-waarde terug, dit staat voor Thermal Overall Grade. Hoe hoger de TOG-waarde, hoe warmer de slaapzak. TOG-waardes zijn een handig hulpmiddel omdat deze je helpen om de juiste slaapzak te kiezen afhankelijk van de temperatuur van de kamer.

Vermijd het gebruik van slaapzakken in fleecestof. Ook al zijn deze enorm zacht, dit is geen natuurlijk product en je baby’s huid zou hierop kunnen reageren. De beste stof voor jonge kinderen is steeds katoen.

Hieronder kun je een handige tabel terugvinden op grond van de kamertemperatuur en hoe warm je je kleintje dus mag aankleden. Ik herhaal graag nog even dat de beste kamertemperatuur om in te slapen tussen de achttien en twintig graden Celsius ligt, ook voor ons als volwassene.

TOG
Slaap, baby, slaap

Meer lezen?

‘Slaap is alles’ vat heel goed de filosofie van Nathalie Schittekatte samen. Ze begeleidde al vele honderden baby’s – en hun ouders – om goed te slapen en is ervan overtuigd dat een goede voorbereiding heel wat problemen kan voorkomen. In ‘Slaap, baby, slaap’ keert ze daarom terug naar de basis en toont ze je hoe je je baby van bij het begin gezonde slaapgewoontes kunt meegeven.