Hoe zorg je voor een veilige slaapomgeving voor je baby? Tien tips!

  • door Mamabaas

Slapen, eten, wakker zijn, repeat… De eerste weken en maanden na hun geboorte slapen baby’s heel veel, tot wel 19 uur per dag. Nog niet meteen ’s nachts (helaas) en niet altijd heel lang aan één stuk (opnieuw helaas), maar het mag duidelijk zijn: slapen is de hoofdactiviteit van kleine baby’s! Hoe zorg je nu voor een veilige slaapomgeving voor je baby? Enkele tips!

1. Leg je baby vanaf de geboorte op zijn rug om te slapen

Het wordt echt afgeraden om je kindje op zijn buik of op zijn zij te leggen om te slapen: rugligging is de enige veilige slaaphouding. Leg je baby daarom vanaf de geboorte op de rug om te slapen, zodat hij een veilige slaaphouding aanleert. Zodra je baby zelf vlot kan rollen, hoef je hem niet te verplaatsen wanneer hij zelf in buiklighouding gaat liggen. Je baby is dan in staat om zichzelf terug om te rollen naar ruglig wanneer hij in moeilijkheden zou komen.

Het is weliswaar belangrijk om de motoriek van  je kindje te stimuleren, maar dat doe je door regelmatig van houding te wisselen op de wakkere momenten.

2. Zorg voor een geschikte kamertemperatuur

De temperatuur in de slaapomgeving van je baby moet laag worden gehouden: tot de leeftijd van 8 weken bedraagt de ideale kamertemperatuur 20°C, daarna wordt 18°C aangeraden. Op warme dagen is het natuurlijk niet altijd haalbaar om de temperatuur zo laag te houden, in dat geval is het belangrijk om de kledij en het beddengoed af te stemmen op de temperatuur.  

Om te weten of je baby het behaaglijk warm heeft, kan je aan het nekje voelen, maar bij twijfel geven de voetjes zekerheid. Als die prettig lauw aanvoelen, dan is het in orde. Koude handjes zijn niet ongewoon, dus ga daar niet op af. Een baby die zweet, heeft het te warm. En een baby die koorts heeft, moet niet extra worden toegedekt.

Kleed je baby niet te warm aan voor het slapen, en dek hem niet toe met een donsdeken. Naast de kans op oververhitting, kan je kindje daarin ook verwikkeld raken. Kies daarom eerder voor een gepaste pyjama en een slaapzak.

Zorg er bovendien voor dat de kamer elke dag 10 minuten wordt verlucht, ook in de winter.

3. Blijf in de buurt en hou je kindje in de gaten

Laat een baby zeker tot 6 maanden en bij voorkeur zelfs tot een jaar slapen in de ruimte waar jij ook bent. Overdag kan dat in de woonkamer zijn, ’s nachts in dezelfde kamer, zo dicht mogelijk naast jouw bed.  Op die manier kan je je kindje beter opvolgen, en de baby reageert ook onbewust op omgevingsgeluiden.  Kijk, luister en voel om zeker te weten dat alles oké is.

Sommige baby’s zijn heel gevoelig aan licht en geluid, en kunnen daardoor niet in dezelfde ruimte slapen. Dan kan je bijvoorbeeld kiezen voor een rustig hoekje in een aangrenzende ruimte.

AeroSleep

4. Zorg voor een veilig babybedje en een geschikte matras

Verifieer of het bedje voldoet aan de nodige kwaliteits- en veiligheidsvoorschriften. De ruimte tussen de spijlen moet zodanig zijn dat het hoofdje van je baby er niet tussen geklemd kan raken. Kies een weg of bed met spijlen wanden en een bodem die de lucht goed doorlaat.

De matras waarop je baby slaapt, moet voldoende stevig zijn en de vorm behouden. Dat wil zeggen dat die niet mag worden ingedrukt door het hoofdje of het lichaamsgewicht van je kind.  Ga ook na of de matras lucht en waterdamp doorlaat: dat absorbeert transpiratievocht en helpt te voorkomen dat je baby het te warm te krijgt.

De matrasbeschermer moet goed aansluiten rond de matras. Kies ook bij de matrasbeschermer voor een type dat lucht en waterdamp doorlaat, en overtrek de matras niet met een plastiek zeil, want dat laat geen lucht door.

De matrasbeschermer van AeroSLeep is bijvoorbeeld een goeie keuze: deze beschermt niet enkel je matras, maar nog belangrijker, hij beschermt ook je baby! De AeroSleep matrasbeschermer heeft een unieke 3D-structuur, waardoor je baby altijd op een luchtlaagje ligt en beschermd wordt tegen oververhitting. Bovendien heeft de beschermer ook een absorptielaag die alle vocht absorbeert en zo zorgt voor extra hygiëne én huidirritatie vermijdt. Een waterdichte laag zorgt er daarnaast voor dat allergenen worden tegengehouden en dat de matras droog blijft: de perfecte barrière tussen de matras en je kindje.

AeroSleep

5. Zorg voor geschikt bedtextiel

Het wordt aangeraden om je kindje van bij de geboorte in een slaapzak te laten slapen. Zorg er voor dat die slaapzak de juiste maat heeft met armsgaten (met of zonder mouwen). Op die manier blijven het gezichtje en het hoofdje vrij, en een slaapzak helpt te voorkomen dat een baby in een onveilige buikligging rolt wanneer je baby nog niet zelfstandig kan terugdraaien.

Kies daarnaast voor een geschikt hoeslaken, zoals de hoeslakens van AeroSleep. Deze lakens zijn geperforeerd en daardoor maximaal ademend, wat in combinatie met de AeroSleep matrasbeschermer zorgt voor de ideale luchtcirculatie, zelfs als het laken nat is. Deze hoeslakens voelen bovendien lekker zacht aan. 

6. Leg geen onnodige dingen in het bedje

Knuffels, kussens en dekens worden sterk afgeraden in een babybedje. Tot de leeftijd van 1 jaar worden knuffels afgeraden bij het slapen, omdat een knuffel het hoofdje van  je baby kan bedekken, waardoor je baby het te warm kan krijgen of moeilijker kan ademen. Uit onderzoek blijkt bovendien dat knuffels nog geen emotionele rol vervullen bij baby’s jonger dan 6 maanden. Hoe schattig het ook is, je legt bij kleine baby’s dus beter geen knuffel in hun bedje. Vanaf de leeftijd van 6 maanden kan een knuffel of doekje wel voor een geborgen gevoel zorgen. Als je kindje een knuffel nodig heeft om in slaap te geraken, neem die knuffel dan weg zodra je kindje slaapt, en zet hem op een plekje waar je kind die kan zien.

Ook kussens worden afgeraden tot de leeftijd van 2 jaar.  Dat geldt ook voor de meeste bedrandbeschermers, omdat de lucht dan minder kan circuleren en het kindje met zijn gezicht tegen de beschermer kan liggen. De uitzondering daarop zijn de bedrandbeschermers  en de kussens van Aerosleep, die er dankzij een speciale 3D-technologie voor zorgen dat je kindje ongehinderd kan blijven ademen. Deze bedrandbeschermers en kussens zijn dan ook veilig te gebruiken vanaf de geboorte. Handige tip: sommige mama’s gebruiken een bedomrander zodat het tutje niet steeds uit het bedje valt. Zo hoef je 's nachts niet verschillende keren op te staan om het tutje te zoeken... ;-)

7. Rook niet in de nabijheid van je baby

Zowel roken tijdens de zwangerschap als roken in de omgeving van je baby is geen goed idee. Ook in de slaapkamer is het absoluut not done om te roken.

8. Vermijd het gebruik van medicatie zonder voorschrift

Geef je baby geen medicatie zonder doktersvoorschrift. Sommige ogenschijnlijk onschuldige middeltjes, zoals hoestsiropen en jeukwerende medicatie bijvoorbeeld, kunnen de ademhaling van je baby onderdrukken.

10. Zorg voor rust en regelmaat

Je hebt het misschien al gehoord tot in de treurnis, maar rust en regelmaat hebben een goede invloed op slaap. Creëer daarom een vast en rustig slaapritueel op een regelmatig uur.

Een plotse verandering zoals de start van kinderopvang kan door een baby als stresserend worden ervaren, waardoor het slaappatroon kan veranderen. Daarom kan het een goed idee zijn om je kindje geleidelijk aan de opvang te laten wennen vóór de eigenlijke start van de opvang.

 

Deze blog is tot stand gekomen in samenwerking met AeroSleep. Meer lezen over ons advertentiebeleid kun je hier.