Korte Gids voor Moeders op Moederdag

Mama zijn, dat is het beste wat er is. Maar het kan ook erg uitdagend zijn. Hoe tackle je de 4 grootste uitdagingen (vinden wij toch): vermoeidheid, tijd te kort, schuldgevoel en stress? Expert en mama en stiefmama Lieve geeft op deze mooie Moederdag gouden raad. 

1. Vermoeidheid

“Ik dacht dat ik wist wat vermoeidheid was maar toen had ik nog geen kindje.”

Vermoeidheid is iets wat hoort bij het moederschap. In de eerste weken kan het je snoeihard treffen: hoe moé kan een mens eigenlijk worden? Maar ook in de maanden daarna vraag je je wellicht af hoe je überhaupt nog kan functioneren, laat staan hoe je een dag doorkomt met een baby of nog erger: met een paar bengels onder de vier.

Vermoeidheid is ook iets wat heel snel alles in een donkerder daglicht zet. Dat gekrijs van de baby klinkt zoveel luider en scheller als je maar twee uur hebt geslapen. En dat geruzie van twee kleuters lijkt wel een oorlog als je vijf keer bent moeten opstaan. Je geduld verlaagt, je lontje verkort en je boosheid verhoogt. Zomaar voor niets en zonder dat je het door hebt. Je ziet het al: vermoeidheid en moederschap is een pittige combinatie. Daarom vier tips die je hierbij zeker kunnen helpen. 

  1. Belangrijk is in elk geval om je lat laag te leggen. Je hoeft niet de perfecte moeder te zijn. Het is oké om niet dezelfde standaard te hebben als toen je nog een hele nacht kon doorslapen. Durf te kiezen (pizza is ook eten) en lui ouderschap is hip en een nieuwe trend. Perfection is boring, anyway.
  2. Roep voldoende hulp in. Correctie: aanvaard ALLE hulp die voorbij komt. Ja, ook die van je schoonmoeder wanneer ze aanbiedt om te koken of die stapel was mee te nemen om te strijken. Het is geen schande om je kwetsbaar op te stellen en hulp te vragen. Of om te zeggen dat het echt te-veel is. Je doet wat je kan en dat is echt genoeg. Niemand gaat jou iets kwalijk nemen. En al zeker je kinderen niet.
  3. Ook al voel je je een zombie: ga toch een halfuurtje naar buiten. Frisse lucht doet jou en kinderen doet. Bovendien zorg je ervoor dat je humeur een boost krijgt. Ook dat komt iedereen ten goede. En het is gezond voor je lichaam.
  4. Ga minstens 1 keer per week samen slapen met de kinderen. Dat is niet romantisch. Dat is geen me-time. Dat is niet sexy. Dat is niet handig voor het huishouden. Maar het is wel zalig en deugddoend en je kan er de volgende dag beter tegenaan. Doen dus! 

2. Tijdstekort

“De tijd vliegt en jij bent de piloot.”

“Mama, gaat nog heel even de was insteken, schatje.”

“Ik kom eraan, nog even dit berichtje versturen.”

“Speel maar eventjes alleen, mama moet nog even opruimen.”

Bekende woorden van elke moeder. We hebben allemaal tijd te kort. Er moet ook zoveel gebeuren: kinderen voeden, wassen, entertainen, drinken, speelgoed opruimen, wassen, plassen, werken, beminnen, afspraken maken, vriendinnen zien, sporten, verhaaltjes voorlezen, in bed stoppen, troosten, koesteren, koken en nog zoveel meer. Elke moeder heeft wel eens het gevoel dat ze verzuipt of naar adem moet happen. Het voelt soms dat je alles doet en niets zoals je het zou willen. Hoe ga je daarmee om?

Wat is er écht belangrijk?

We verliezen ons een beetje in de details. Wat is er eigenlijk écht belangrijk? Hoe weet je nu welke keuze je moet maken? Welke doelen wil jij stellen het komende jaar? Vanaf deze moederdag tot de volgende. Het kan helpen om daarvan een top tien te maken. In die top tien schrijf je op wat er voor jou in het leven écht belangrijk is, waar jij jouw aandacht en focus naar wil richten. Dat kan een beetje vanalles zijn. Voor mij staan daar zeker vegetarisch eten, spelen met de kinderen en date-nights met mijn man in. Maar dat is voor iedereen anders. Als je dan twijfelt tussen verschillende opties en je weet niet wat je kan kiezen, kan je altijd eens gaan kijken naar je lijstje.

Hoe bewust leef je?

We worden in deze tijd overspoeld door prikkels: televisie, licht, smartphone, veel meer mensen dan vroeger, computer, meer druk, meer verantwoordelijkheden, meer moetes. Al deze dingen bij elkaar zorgen ervoor dat ons brein continu onder druk staat. Die druk laat ons ons meedrijven op snelvaart van het leven. Voor we het weten, worden we geleefd. Door bewuster stil te staan bij het leven dat we leiden en dit trager en bewuster te doen, kunnen we ook meer afstand nemen van wat er ons allemaal overspoelt. Neem de tijd om regelmatig je ademhaling te checken. Dat kan overal. Overal waar je stilstaat, wacht, ademt… Durf tien tellen in en uit te ademen en je daarvan bewust te worden. En terwijl je dit doet vraag je dan af: wil ik dit wel doen? Wil ik dit nu doen?

3. Schuldgevoel

“Guilt is to motherhood, what grapes is to wine.”

Wanneer je moeder bent, voel je je vaak verscheurd tussen je hart en je verstand. Je hart wil bij je kinderen zijn, je verstand bij je werk. Of je wil graag een zorgzame moeder zijn maar je wil ook soms wat me-time. Of je werkt heel graag maar dan wordt opeens de dochter ziek. Soms lijkt het op een constante wandeling op een slappe koord waar je maar geen evenwicht op kan vinden. Dat is vermoeiend en slopend. Kies je het ene voel je je schuldig maar kies je het andere voel je je ook schuldig.

Schuldgevoel, wat is dat eigenlijk?

Schuldgevoel is iets waar je eigenlijk niet zoveel mee kan. Schuldgevoel is een gevoel dat ontstaat vanuit bepaalde normen of waarden die je hebt meegekregen in je opvoeding, ervaring of vanuit de maatschappij. Een norm is bijvoorbeeld: een vrouw moet financieel onafhankelijk zijn. Een waarde kan zijn: kinderen komen eerst. Het kan dus zeker helpen om te kijken naar jezelf wanneer je je schuldig voelt over iets: welke waarde of overtuiging zit er onder dat schuldgevoel? En is dat wel iets van jou of is dat iets van iemand anders? Soms kan je met dat inzicht het schuldgevoel al lekker van je afschudden.

What’s in a name?

Daarnaast kan je ook kijken naar welke emotie er onder het schuldgevoel verborgen zit. Heel vaak is dat verdriet (ik schiet tekort) maar ook angst (mijn kinderen raken beschadigd als ik niet elke minuut met hen doorbreng) of boosheid (mijn moeder was er nooit toen ik haar nodig had) kunnen een rol spelen. Het is een openbaring om je schuldgevoel te kunnen omzetten naar een “echte” emotie. Daar kàn je tenminste iets mee. Beetje bij beetje lukt het je om je schuldgevoel een beetje meer opzij te zetten. Totdat je vrij kan kiezen wat er voor jou op dat moment belangrijk is.

4. Stress

“Niets doen is ook iets doen.”

Door het gevoel te weinig tijd te hebben en de vermoeidheid kan je behoorlijk onder stress komen te staan. Bij stress heb je het gevoel dat je meer op je bord krijgt dan je kan dragen. Moeilijk soms om dat gevoel om te buigen naar het gevoel van meer ruimte. Nochtans zit het soms in kleine dingen.

  1. Maak jezelf elke dag een kop thee en maak er een klein wedstrijdje van met jezelf om je kop thee ook nog warm te kunnen opdrinken. Daarvoor moet je gaan zitten of er tenminste de tijd voor nemen om ervoor te zorgen dat je je kop nog warm kan leegdrinken. Rustig je kop warme thee leegdrinken, rustig niets doen, is helemaal okee. Je hebt dat verdiend.
  2. Maak elke dag tien minuutjes tijd voor jezelf. Ga er desnoods voor op het toilet zitten als je man thuis is. Of ga tien minuutjes wandelen als de kinderen net slapen. Tien minuutjes is niet veel maar kunnen wel een verschil maken. Op korte en op lange termijn.
  3. Durf eens nee te zeggen tegen een vraag of een aanbod. Daarvan is nog niemand gestorven. Jij ook niet. En het geeft je enorm veel vrijheid. Eén keer per dag een nee en krijgt vrede zo breed als de zee.