Me-time tijdens we-time

Intussen zijn we negen weken verder. De maatregelen zijn versoepeld; we mogen nu met vier mensen afspreken. Dit zal voor velen een verademing zijn. Al hoor ik ook van veel mensen dat ze toch nog even in hun eigen bubbel blijven. Niet enkel voor de veiligheid, maar ook: wie kies je? En wie niet? Ook starten de scholen weer op, voor een aantal leerlingen dan toch. Nog niet voor iedereen. Dus voor velen onder ons blijft de situatie zoals voorheen: in de eigen bubbel, met de kinderen thuis. Ook wij proberen nog steeds van thuis uit te werken met onze 3,5-jarige en 1-jarige in huis. Pittig.

Dus blijft het een continue zoektocht om deze (nu wel heel lang durende) we-time goed door te komen. En dat kan enkel wanneer je goed voor jezelf zorgt. Ik weet het, het is een torenhoog cliché maar echt wel waar: je kan pas goed voor een ander (in dit geval voor je kinderen) zorgen als je ook goed voor jezelf zorgt.

Een belangrijk onderdeel van deze zelfzorg is me-time: tijd voor jezelf waarin je kan doen waar jij behoefte aan hebt, om je batterijen weer op te laden. Maar wanneer we met het hele gezin in onze bubbel zitten is me-time allesbehalve evident. Daarom: enkele tips om toch af en toe eens een (mindful) momentje me-time te kunnen meepikken.

  1. Sta eens een half uurtje vroeger op en geniet van de tijd alleen terwijl de rest van je gezin nog slaapt. En gebruik dit moment ook helemaal voor jezelf. Begin niet met afwassen of opruimen maar neem de tijd voor een kopje koffie, een yoga-oefening, om een boekje te lezen,… Maakt niet uit wat, zolang het maar iets voor jezelf is.
  2. Als je kinderen nog klein zijn, dan ga je misschien liefst mee in de tuin zitten wanneer ze buiten spelen, om een oogje in het zeil te houden. Dit kan prima vanop een stoel in het zonnetje. En ook al is het maar voor even: richt je gezicht naar de zon, sluit je ogen en voel de warmte op je huid.
  3. Ga wandelen. Ook al is dit waarschijnlijk een gezinsactiviteit, probeer ook nu eens een kort momentje me-time te vinden in deze we-time. Kijk om je heen, kijk naar de bloemen en de bomen, naar de lucht. Probeer bewust in het hier en nu te zijn en de geuren en kleuren in je op te nemen.
  4. Blijf iets langer in de badkamer. Blijf een beetje langer onder die warme douche staan en probeer hier ook echt van te genieten in plaats van in je hoofd alvast bezig te zijn met het huishouden of met preteaching.
  5. Zijn je kinderen net even rustig op zichzelf bezig? Ook al duurt dit maar enkele minuten, gebruik dit moment om gewoon eens uit het raam te staren. Wat zie je? Wat gebeurt er op straat of in je tuin? Ook dit helpt om (letterlijk) even stil te staan en tot rust te komen.
  6. Probeer tijdens korte momenten waarop je heel even moet wachten (tot het water kookt, tot de soep warm is, tot je kinderen hun schoenen eindelijk aanhebben, tot iedereen aan tafel zit,…) niet meteen je smartphone te nemen. We hebben de neiging om op zo’n momenten snel even Facebook of Whatsapp te checken. Maar zo zijn we continu bezig en vinden we geen rust. Laat je gsm op zo’n momenten dus eens liggen en geniet van dat korte momentje door even niets te doen en gewoon even te zijn. Je zal merken dat je zo toch wat meer rust vindt.
  7. De momenten waarop je kinderen tv kijken zijn waarschijnlijk de momenten waarop jij eindelijk eens wat kan werken of huishouden kan doen. Hier kunnen we natuurlijk niet onderuit maar probeer van de scherm-tijd van je kinderen heel af en toe toch ook eens een me-time momentje te maken. Als is het maar eens in alle rust ongestoord kunnen eten. Om daarna met wat meer energie aan het huishouden of je werk te beginnen.
  8. Probeer ook ’s avonds, wanneer de kinderen in bed liggen en je (huishoudelijk) werk voor die dag gedaan is, ook eens bewust een moment voor jezelf te nemen. Dit kan gaan van een klein momentje zoals nog even buiten zitten met een glas wijn tot een wat langer moment zoals een warm bad of een goed boek lezen. En met een avondje Netflix is uiteraard ook niets mis (Ik raad Workin’ Moms aan!).