Mijn huis, mijn kantoor - Tips om de balans werk-privé te herstellen

Een jaar en twee maanden geleden werd ons huis, onze thuis, ook ons kantoor. Voor velen onder ons is thuiswerk nog steeds de norm.

Voor ouders met (jonge) kinderen heeft dit voordelen: je pendeltijd vervalt en je kan je uren misschien wat flexibeler kiezen. Zo kan je om half vier aan de schoolpoort staan en ’s avonds nog een uurtje verder werken. Maar thuiswerken brengt ook een probleem met zich mee: de balans werk-privé vervalt. Onze thuis, onze plek om te ontspannen en tot onszelf te komen, is nu ook onze werkplek. En die pendeltijd die wegvalt, dat is ook een buffer tussen werk en privé die wegvalt. Fysiek weg zijn van ons werk helpt ons namelijk om ook mentaal afstand te nemen van het werk.

Thuiswerken maakt dat het werk zo goed als continu aanwezig is. Of toch kan zijn. En dit is mentaal belastend. Daarom: enkele tips om, ook tijdens thuiswerk, die grens tussen werk en privé terug te herstellen.

  1. Creëer een vaste werkplek in je huis. Als je daar bent werk je, als je ergens anders in huis bent werk je niet. Zo creëer je toch ietwat terug die fysieke afstand tussen je werk- en je privéleven. Dit helpt om ook mentaal afstand te nemen van je werk. Heb je een aparte kamer hiervoor? Heerlijk, dan kan je op het einde van je werkdag de deur letterlijk achter je dichttrekken.
  2. Uiteraard heeft niet iedereen een aparte kamer om zich terug te trekken om te werken. Veel mensen zijn genoodzaakt om te werken aan de keuken- of livingtafel. Haal dan op het einde van je werkdag je laptop en dossiers (of wat dan ook) van tafel en berg ze op in een kast. Ik weet het, extra moeite, want de volgende dag moet je alles weer terugzetten. Maar dit maakt wel dat je de rest van de avond jouw werk niet meer ziet, wat ook weer zorgt voor wat meer mentale rust.
  3. Maak voor jezelf een duidelijke planning: wanneer werk je en wanneer niet? Maak deze planning visueel door ze in je agenda te zetten. Of nog beter: hang ze ergens op. Een duidelijk reminder (of stok achter de deur) om op tijd te stoppen met werken. Ook handig als je partner op de hoogte is van jouw planning, zodat die jouw werk- en privétijd wat mee kan bewaken.
  4. Zet meldingen van je smartphone uit na een bepaald uur (of als je moedig genoeg bent kan je ook je smartphone uitzetten na het werk). Want nu we vooral thuiswerken worden ook apps die voordien eerder voor privé gebruikt werden meer ingezet voor het werk, zoals bijvoorbeeld Whatsapp. Door meldingen uit te zetten of deze apps (tijdelijk) te verwijderen, zal je na je werkuren niet meer gestoord worden door werk-meldingen.
  5. Tot slot: een tip die misschien wat absurd klinkt maar echt werkt (probeer hem maar eens uit). Wandel naar je werk. Maak je ’s morgensvroeg klaar, net zoals wanneer je echt naar het werk zou vertrekken. Ga naar buiten en wandel blokje om. Ga (uiteraard) terug naar huis en stap je ‘kantoor’ binnen of zet je aan de keukentafel om te werken. Op het einde van de dag sluit je alles af (en berg je je laptop op als je aan de keukentafel werkt) en herhaal je dit: ga opnieuw naar buiten en wandel blokje om (en als je het helemaal goed wil doen wandel je nu blokje om in de andere richting). Ga terug naar binnen en doe wat je anders zou doen wanneer je thuis komt van je werk. Zo creëer je zelf opnieuw die buffer tussen werk en thuis.

 

Blijf je worstelen met die balans-werk privé? Voel je dat je iets wil veranderen op vlak van je werk maar weet je niet goed wat of hoe?

Dan heb ik goed nieuws: momenteel kunnen de inwoners van Antwerpen gratis loopbaanbegeleiding volgen. Voorwaarde: je bent minstens 1 dag tijdelijk werkloos geweest tussen 1 september 2020 en 15 oktober 2021.

Interesse of meer weten? isabel@taketheleap.be