Mijn zoektocht naar een gezonder leven: Mindfulness en meditatie

  • door Mama

Een gezonde en energieke levensstijl, dromen we daar allemaal niet van? Ik alleszins wel. Maar hoe doe je dat in godsnaam? Hoe combineer je het zoeken naar een gezonde levensstijl met een drukke job en een gezin? Hoe zorg je dat je al die ballen in de lucht kan houden? Ik heb geen antwoord hierop, maar ben er wel volop naar op zoek. En die zoektocht naar een gezonde levensstijl wil ik graag met jullie delen. 

In mijn zoektocht naar een gezondere levensstijl, zie je dat mijn voornaamste voornemen eigenlijk steeds neerkomt op “bewuster zijn”. Bewuster voedingskeuzes maken. Bewuster geconcentreerd werken als het nodig is. En minstens even belangrijk: bewuster op tijd en stond kiezen voor ontspanning. Maar hoe lukt dat in de praktijk? Ik probeer hieronder mijn bevindingen tot nu toe even op een rijtje te zetten.

Let op: jullie weten dat ik voor een groot stuk nog zoekende ben en dus zeker niet alle wijsheid in pacht heb. Ik deel met jullie wat momenteel voor mij werkt. Misschien heb je er iets aan, misschien ook niet. En misschien is het volgende week of volgende maand voor mij iets anders waar ik het meeste effect van merk. Dat kan allemaal. Houd dat dus goed in je achterhoofd :-).

Voor mij zijn mindfulness en meditatie een belangrijk middel om dat bewustzijn te vergroten. Op zowat elk vlak. Maar denk daarom niet dat ik elke dag een uur aan een stuk aan het mediteren ben. Want wees eerlijk: wie heeft daar tijd voor? Ik heb een drukke job, een gezin, … Zomaar elke dag zeggen “ik ben een uur weg” (al is het naar een andere kamer in huis) is geen optie. En al zeker niet als je tijdens dat uur ook nog stilte in huis wil om rustig even een meditatie-oefening te doen (want mediteren terwijl je een kleuter verderop hoort lachen en brullen, voor mij werkt dat niet).

Bovendien vind ik het systematisch beoefenen van die lange meditaties vaak wat te zweverig. En misschien is het een leerproces en ga ik daar nog in groeien, maar als het te zweverig wordt, verlies ik gegarandeerd mijn concentratie.

Wat ik dan wel doe? Eigenlijk heel eenvoudig: ik probeer op verschillende momenten gedurende de dag korte mindfulness-oefeningen te doen of kleine mini-meditaties die ik vind op Spotify.

Ik doe dat tijdens mijn werkdag bijvoorbeeld als ik een afgeronde taak heb afgewerkt: dan neem ik vijf minuten (jaja, meer heb je echt niet nodig) om even mijn status op “niet storen” te zetten en een podcast op te zetten op Spotify om even tot rust te komen. Mij helpt dat om niet elke keer opnieuw te vervallen in het racen van de ene taak naar de andere. En zeg nu zelf, vijf minuten (sommige zijn zelfs korter en kosten je maar twee of drie minuten tijd) kan je meestal wel even missen. Zeker als je weet dat je hoofd dan weer een beetje leger is om aan het vervolg van je takenlijst te beginnen, en je die taken dus vlotter zal kunnen afwerken.

Zodra iets langer duurt dan vijf à zes minuten, is er wat mij betreft soms al een mentale drempel, dan heb ik het gevoel dat ik er te veel tijd mee “verlies”. Al geef ik toe dat ik, als ik tijdens mijn middagpauze soms een langere oefening inlas, telkens weer blij ben dat ik dat heb gedaan.

Naast mijn werk probeer ik ook regelmatig van die pauzemomentjes in te lassen. En er zijn zelfs momenten dat ik daar geen Spotify of andere podcast voor nodig heb; dan probeer ik gewoon, soms met de dochter op schoot terwijl die rustig tv kijkt, even een paar bewuste ademhalingen te doen. Ook dat kan al helpen.

En natuurlijk zijn er dagen dat dat vlot gaat, en dagen waarop het minder vlot werkt. Dagen waarop je de ene vergadering na de andere hebt en je gewoon vergeet om even op de rem te gaan staan. Dagen die vol zitten met sociale verplichtingen waardoor je geen tijd of geen energie meer hebt om die paar minuten even voor jezelf te nemen. Maar als je je daarvan bewust bent, is dat ook helemaal oké.

Het is normaal dat niet elke dag even vlot verloopt. Kijk gewoon even op welke manier het voor jou misschien gemakkelijker gemaakt kan worden. Zo heb ik op mijn gsm een app die 2x per dag een melding geeft die mij o.a. eraan herinnert om even stil te staan bij hoe het gaat. Soms negeer ik die melding, soms doe ik er onmiddellijk iets mee. Maar zelfs als ik de melding gewoon negeer, denk ik er dan op een later moment meestal wel gemakkelijker aan om even een klein momentje te nemen. Voor mij helpt dat. Voor jou is het misschien iets anders.

Is het een wondermiddel? Neen. Maar helpt het mij om mij wat rustiger en beter in mijn vel te voelen? Ja. Helpt het mij om iets meer stil te staan bij mezelf en daardoor bijvoorbeeld betere keuzes te maken op vlak van voeding? Kost het mij veel moeite of energie? Neen, zeker niet. Voor mij dus de ideale manier om de eerste stappen te zetten naar een gezondere levensstijl!

 

Deze blog verscheen eerder hier.