Mijn zoektocht naar een gezonder leven: mindset en beweging

  • door Mama

Een gezonde en energieke levensstijl, dromen we daar allemaal niet van? Ik alleszins wel. Maar hoe doe je dat in godsnaam? Hoe combineer je het zoeken naar een gezonde levensstijl met een drukke job en een gezin? Hoe zorg je dat je al die ballen in de lucht kan houden? Ik heb geen antwoord hierop, maar ben er wel volop naar op zoek. En die zoektocht naar een gezonde levensstijl wil ik graag met jullie delen. De vorige keer vertelde ik meer over mijn plan voor een gezonder voedingspatroon, maar daarnaast heb ik nog twee andere ambities: een gezondere mindset en beter (en meer) bewegen.

De mindset: het plan

Mijn weerbaarheid en stressbestendigheid vergroten. Dat is het plan. Maar dat is natuurlijk niet echt een concreet handvat om mee aan de slag te gaan. Hoe ga ik dat aanpakken? Of toch op zijn minst: hoe ga ik dat proberen? Want vergeet niet, deze blog is geen verhaal van iemand die al haar doel heeft bereikt. Goed mogelijk dat ik na afzienbare tijd mijn plannen bijstuur omdat ik vaststel dat iets niet werkt of ik een foute inschatting heb gemaakt. Maar het zij zo.

Ook hier denk ik dat de beste aanpak is om wat bewuster in het leven te staan. Om af en toe (regelmatig) eens op de rem te gaan staan en een momentje voor mezelf te nemen. Ik heb mij de afgelopen tijd wat verdiept in mindfulness en ademhalingsoefeningen, en dat zijn dingen die bij mij voor veel ontspanning zorgen. Zaken die maken dat ik zelf weer wat energie kan bijtanken en dus ook weer beter klaar kan staan voor zowel anderen als voor mezelf.

Mijn eerste voornemen is dus vrij eenvoudig: ook nu al probeer ik elke dag even een pauzemoment in te lassen. Een moment waarop ik iets doe puur voor mezelf: een beetje mindfulness, wat ademhalingsoefeningen, een beetje schrijven aan mijn blog... :-) Als dat overdag lukt, doe ik dat overdag. Maar soms lukt dat moeilijker, en probeer ik dat gewoon nog even in te bouwen net voor ik ga slapen. Soms neem ik meer dan een uur de tijd, soms is het maar 5 of 10 minuten. Maar het lukt mij wel quasi elke dag om tijd te maken.

Ik doe dat nu al een heel aantal weken en ik merk dat dat ene moment inbouwen mij helpt om ook de rest van de dag wat rustiger te zijn en wat meer met mijn beide voeten op de grond te staan. Het helpt mij om niet altijd mee te willen racen (figuurlijk weliswaar, zo sportief ben ik niet zoals je wellicht al begrepen hebt ;-)) maar om even te blijven stilstaan. En als ik dat 's avonds doe voor ik ga slapen, merk ik ook dat ik iets beter slaap. Dus mijn voornemen is eigenlijk om op dit gebied gewoon vol te houden wat ik nu doe. En intussen mezelf een beetje inlezen en wat inspiratie opdoen over wat ik later nog zou kunnen doen. Wat ik nog tegenkom op die zoektocht, ontdekken jullie samen met mij ;-).

Fitness: het plan

Wat beweging betreft is het eigenlijk zeer gemakkelijk om terug te vinden wat als een "gezonde" hoeveelheid beweging wordt beschouwd: beweeg elke dag minstens een half uur, en probeer op regelmatige basis (2 of 3 keer per week) ook écht iets van sport te doen. Simpel, zo lijkt het.

Ik kan jullie zeggen dat ik momenteel aan geen van die richtlijnen voldoe. Een half uur wandelen op een dag lukt mij nog geregeld (zeker als het school is en ik de dochter te voet naar school kan brengen), maar daar stopt het.

Mijn uiteindelijke doel is uiteraard om wél zonder problemen genoeg te bewegen en regelmatig iets van sport te doen. Maar gezien mijn vertreksituatie is het niet realistisch om daar nu ineens volledig in te slagen. Nee, om dat doel op lange termijn te bereiken en te kunnen volhouden, zal ik het moeten opdelen in kleine stapjes. In "hapklare brokjes" die haalbaar en realistisch zijn. Om dan langzaamaan op te bouwen naar het uiteindelijke doel. Telkens een brokje meer, so to speak :-)

Ik sukkel met verschillende fysieke zwakke punten (de details ga ik jullie minstens voorlopig besparen) en dus is de meest logische stap (die ik ook al heb gezet) om een kinesist in te schakelen om mij te begeleiden. Zodat ik onder begeleiding mijn lichaam wat sterker kan maken, en als dat het geval is, meer kan gaan sporten op een manier die voor mijn lichaam werkt. Ik zou bijvoorbeeld graag lang en goed kunnen joggen, maar dat is iets wat voor mij momenteel niet haalbaar is. Als ik op de wekelijkse sportsessie onder begeleiding van de kinesist in slaag om 1km te lopen, ben ik al zeer blij. En voorlopig is dat voor mij genoeg.

Geen heel concreet stappenplan dus, wat betreft de beweging. Wel de bedoeling om in samenspraak met de kinesist werk te maken van een sterkere basis om meer te kunnen gaan sporten.. Als er meer concrete plannen komen, ontdekken jullie dat hier samen met mij!

 

Deze blog verscheen eerder hier.