Strategisch denken voor kleuters: ze weten wie bij hen in het krijt staat

  • door Mamabaas

Kinderen weten meer dan wij, de volwassenen, beseffen. Dat idee krijgt elke ouder wel eens, maar je vergeet het ook wel weer snel als de kiddo’s ‘plots’ niet meer weten waar hun schoenen horen te staan. Maar misschien doen ze dat wel expres want uit nieuw onderzoek blijkt dat kinderen heel goed bijhouden wie bij hen in het krijt staat en wie niet.

Spel

Hoe hebben ze dat getest? Door 40 drie- tot vijfjarigen een spel te laten spelen. Daarbij mochten de kinderen kiezen hoeveel stickers ze gaven aan een knuffelbeest. In een tweede ronde werd hen gevraagd stickers te delen met twee knuffelbeesten die elk een stickerverzameling hadden die even groot was.

Daarna kregen de kinderen de knuffelbeesten weer te zien, maar nu waren die omringd met speelgoed, zoals ballonnen en knikkers. Wanneer ze gevraagd werden van welke knuffel ze speelgoed wilden, kozen de kinderen het vaakst de knuffels waaraan ze zelf het meest stickers hadden gegeven.

Met andere woorden: ze wisten nog dat die knuffels ‘meer’ hadden gekregen en dat ze er dus ‘meer’ van gedaan gingen krijgen.

En in het echte leven...?

Of het ook omgekeerd werkt, onderzochten de wetenschappers niet. In onze eigen ervaring blijkt het antwoord eerder nee te zijn: kleuters beseffen (zogezegd?) niet dat zij in het krijt staan van iemand anders (ijsje gekregen!) en dus hun schuld moeten inlossen (meegaan naar huis, luisteren, opruimen, groenten proeven) Maar misschien kleden we het gewoon verkeerd in… ;-)