Uitstelgedrag … enkele tips om je vooruit te helpen!
Op huishoudelijke taken en opruimen zit niemand te wachten. Dat zijn dingen waar we eigenlijk liever geen tijd voor vrijmaken, maar ze zijn wel een noodzakelijk kwaad om ons huis proper en leefbaar te houden. Daarom enkele tips die zullen zorgen dat de tijd die je investeert beperkt is en écht opbrengt.
- Zorg dat je gefocust bent en blijft
Ben je van jezelf snel afgeleid en is dat een belangrijke reden dat je vaak uitstelgedrag vertoont? Zorg dan dat je tijdens een taak niet in de verleiding komt om je Instagram te checken of om op app’jes te reageren. Klap je laptop dicht en zet het geluid van de smartphone even op stil. Op die manier kom je niet snel in de verleiding om je taak uit te stellen.
- Prioriteiten stellen
Niet alles is even belangrijk in het huishouden. Breng daarom structuur aan in je dag door de belangrijkste taken prioriteit te geven en daarmee te beginnen. Kies 5 taken waarmee je die dag aan de slag zal gaan en zet die op een lijstje.
Bepaal de volgorde van deze 5 taken volgens belangrijkheid en begin met de belangrijkste. Neem na elke taakje een mini-pauze om jezelf te belonen voor de stap dat je hebt gezet.
- Leg een deadline op
Het helpt altijd enorm om jezelf een deadline op te leggen. Spreek met jezelf af dat je iets bijvoorbeeld aan het einde van de week af wil hebben. Een leuke extra stimulans kan zijn om enkele familieleden of vrienden in te lichten van je deadline. Dat zorgt ervoor dat je jezelf toch wat extra druk oplegt om iets af te werken.
- Doe alles in stukjes van 25 minuten
Werk heel productief door een timer van 25 minuten te zetten. Iedere keer als je begint aan een nieuwe taak, zet je de timer op 25 minuten en werk je gedurende die tijd gefocust aan je taak.
Als je eenmaal aan de taak begonnen bent, merk je dat het helemaal niet zo vervelend meer is om ermee bezig te zijn. Plus : na die 25 minuten heb je een grote kans dat je de taak hebt afgerond.
- Elke grote stap bestaat uit verschillende kleine stappen
Ga je een grote taak aanpakken ? Soms is het dan handig om enkele stappen op te schrijven die in voorbereiding kunnen genomen worden.
De gatenkaas-methode is hier een leuk concept voor. Die kaas is op zich een zware brok, maar door er gaatjes in te maken gaat het veel vlotter. Een goed voorbeeld is administratie: in een eerste stap zoek je papieren bij elkaar, daarna bepaal je de plek waar die moeten komen, vervolgens maak je een goede indeling voor een map, …
Uitstelgedrag kan je dus gedeeltelijk voorkomen door een goede planning.
Hierin help ik je graag verder door een planningsysteem te bekijken en op te zetten.
Interesse ? Neem gerust een kijkje op mijn www.opruimgroep.be
Tina, Opruimcoach