Zwangerschapsyoga: leer luisteren naar je lichaam

Het is nooit slecht om, tussen de dagdagelijkse drukte door, eens even stil te staan bij en te genieten van je zwangerschap. Zwangerschapsyoga kan daarbij helpen. Voor de yogaleken onder ons: geen nood, onze yoga-experte Annelies van Yoga on Call legt kort uit wat het juist inhoudt.

Wat houdt een les zwangerschapsyoga in?

Zwangerschapsyoga vertrekt volledig van het zwangere lichaam en de veranderende behoeften die dan op de eerste plaats komen. Het is dan ook meer dan een yogales aangepast aan het zwangere lichaam. Verschillende yogatechnieken worden in die mate gebundeld dat ze de zwangere vrouw ondersteunen tijdens de zwangerschap en voorbereiden op een natuurlijke bevalling.

  • Tijdens de lessen staat het bewust worden van je eigen lichaam en van het baby’tje in je buik centraal. Door het luisteren naar je eigen lichaam word je je sneller bewust van eventuele spanningen of ongemakken, die je door het toepassen van yogahoudingen vaak kunt verlichten.
     
  • De yogahoudingen die we toepassen tijdens de zwangerschap zijn erop gericht het lichaam soepel en krachtig te houden. We besteden aandacht aan het meer bewust worden van de bekkenbodemspieren en het diep invoelen van de hele bekkenruimte. Pijn en spanningen kunnen evolueren naar intensiteit en kracht, waardoor ons lichaam goed wordt voorbereid op ‘geboorte geven’.
     
  • Samen met yogahoudingen vormen ademhalingsoefeningen een belangrijk onderdeel van zwangerschapsyoga. De ademhaling staat onlosmakelijk verbonden met een gevoel van ontspanning. Je leert hoe je door een optimaal gebruik van je ademhaling meer ruimte creëert in je lichaam, je innerlijk rust (her)vindt en hoe je je adem kunt gebruiken tijdens de bevalling.

Voordelen van zwangerschapsyoga

Tijdens de zwangerschap heeft je lichaam extra aandacht en zorg nodig om het nieuwe leven dat je draagt te voeden, én om jezelf energiek en ontspannen te blijven voelen. Zwangerschapsyoga kan je helpen aan die behoefte tegemoet te komen.

Wanneer is zwangerschapsyoga goed?

Bij stress en spanning, bekkenbodeminstabiliteit (individuele sessies zijn dan aangewezen), maagzuur, slapeloosheid, lage rugpijn.