Meisje speelt met LEGO

7 op de 10 kinderen voelen de druk om perfect te zijn … en meisjes nog het meest

22/03/2024
Mamabaas
Door Mamabaas

Kinderen voelen een immense druk om perfect te zijn. En meisjes voelen die drang naar perfectionisme nog meer dan jongens. Dat blijkt uit een onderzoek dat de LEGO Groep liet uitvoeren in 36 landen, waaronder ook ons land.

Wat zeggen de cijfers?

Stel de vraag aan Belgische kinderen en 8 op de 10 vinden het oké om niet perfect te zijn. Dat is de theorie, want in de realiteit lopen kinderen duidelijk tegen iets anders aan.

74 %, dat is het aantal kinderen in België dat aangeeft dat ze zich zorgen maken dat ze niet voldoen aan de verwachtingen van hun ouders. 73 % heeft dat gevoel ten opzichte van een leerkracht of coach.

Kinderen hebben dus het gevoel dat ze perfect moeten zijn in verschillende zaken. En meisjes ervaren die druk (van de maatschappij) nog veel harder. 7 op de 10 kinderen uit ons land durven daardoor zelfs vaak hun ideeën of creaties niet te delen. Bang om uitgelachen te worden, of overladen te worden met kritiek. Opnieuw zijn het meisjes die daardoor minder durven experimenteren of minder ‘risico’s’ zullen nemen.

72 % van de Belgische ouders laat ook weten dat kinderen last hebben van faalangst.

8 op de 10 ouders wereldwijd geloven dat hun kinderen vandaag leven met hoge, maatschappelijke verwachtingen. Daardoor krijgen ze minder de kans om gewoon kind te zijn. Ook bij ons, want 71 % van de ouders ziet dat hun kind zich zorgen maakt over fouten maken of taken niet perfect uitvoeren. Volgens 74 % gebeurt dat vaker bij meisjes dan bij jongens.

Maar het is duidelijk een moeilijk gespreksonderwerp. Ook in ons land spreken ouders niet vaak met hun kinderen over de druk om perfect te zijn. Waarom? Omdat we ons daar vaak nogal oncomfortabel bij voelen (49 %).

Vanwaar de drang naar perfectie?

De woorden waarmee we onze kinderen aanspreken hebben blijkbaar veel te maken met de gevoelens perfectionisme en angst. Het is een belangrijk thema om aan te pakken. De LEGO Groep wil dat op een niet-dwingende en ontspannen manier doen.

“Door ouders en kinderen tools aan te reiken waarmee ze op speelse wijze aan de slag kunnen, hebben we een positieve impact op het zelfvertrouwen van kinderen”, zegt Annemarie de Munnik, Marketing Director van LEGO Benelux.

“Wanneer kinderen daardoor hun creatieve ideeën blijven delen en zich minder zorgen maken over fouten maken, dan zijn we geslaagd in onze missie.”

Eigenlijk moet het gesprek over perfectionisme veranderen. Door meer aandacht te vestigen op een juist en aangepast taalgebruik, waarmee we een aangenamere toekomst kunnen helpen creëren voor kinderen, en in het bijzonder meisjes.

Anders praten

LEGO

Want ... we praten anders tegen meisjes dan tegen jongens. We gebruiken andere woorden om de creatieve vaardigheden van kinderen te beoordelen en die verschillen per geslacht.

Ook Belgische ouders gebruiken bij meisjes vaker woorden die op het uiterlijk gericht zijn, zoals:

  • Mooi: 46 % voor meisjes versus 43 % voor jongens
  • Knap: 46 % voor meisjes versus 39 % voor jongens
  • Schattig: 37 % voor meisjes versus 31 % voor jongens

Bij jongens kiezen we blijkbaar eerder voor innovatieve woorden, zoals:

  • Geniaal: 50 % voor jongens versus 48% voor meisjes
  • Cool: 47 % voor jongens versus 39% voor meisjes
  • Moedig: 36% voor jongens versus 34% voor meisjes

En dat terwijl Belgische meisjes en jongens zelf het liefst kiezen voor neutrale termen die geen bepaalde verwachtingen scheppen, zoals uitstekend, briljant, creatief en cool.

8 op de 10 ouders in België beseffen dat de taal die ze gebruiken om de creatieve ideeën en het werk van hun kind te beschrijven zijn of haar creatieve zelfvertrouwen (75 %), carrière (72 %) en leven (73 %) zal beïnvloeden. 66 % van de ouders beseft ook wel dat er vaker een oordeel zal worden geveld over ideeën van meisjes dan over die van jongens. En dat ideeën van jongens serieuzer worden genomen dan die van meisjes (65 %).

Spelen is bouwen aan zelfvertrouwen

Maar zelfvertrouwen en zelfexpressie kan een kind ook op een heel fijne manier ontwikkelen. 9 op 10 Belgische ouders geloven dat samen spelen hun kind kan helpen bij de ontwikkeling van hun creatieve zelfvertrouwen. Ook 9 op de 10 kinderen geven dat aan.

Spelen helpt bij het experimenteren en geeft kinderen het gevoel dat ze niet perfect moeten zijn (89 %). Terwijl ze spelen, voelen of krijgen ze meer zelfvertrouwen en daardoor durven ze hun ideeën en creatieve ook delen met anderen (88 %).

LEGO® sets zijn voor veel Belgische kinderen ideaal om te experimenteren. 75% van hen zegt dat met LEGO stenen spelen helpt om hun angst voor fouten te overwinnen en 81 % voelt meer vertrouwen in de creatieve vaardigheden. En mama en papa? Die denken daar hetzelfde over.

Creativiteit gaat niet over perfect zijn

Dus kinderen, en in het bijzonder meisjes: speel, fantaseer, experimenteer en druk jezelf uit zoals je wil. Probeer zoveel mogelijk te ontdekken, ook al is dat af te toe met vallen én weer opstaan. Laat je inspireren door wat jij wil.

En laat dat labeltje ‘perfect’ maar voor wat het is.

 

* Deze blog is tot stand gekomen in samenwerking met de LEGO Groep. Meer lezen over ons advertentiebeleid kun je hier.

Bestsellers

ongefilterd moederschap lorentia veppi

Ongefilterd moederschap

€ 19.99
mok legendaddy

Koffiemok | legendaddy

€ 16.95
to do hero gezinsplanner

To Do Hero: Gezinsplanner

€ 18.99

Meilleures ventes