kind in zwembad

Feit of fabel: na het eten mag je niet meteen zwemmen

8/07/2022
Mamabaas
Door Mamabaas

Je hebt het wellicht al wel eens gehoord: als je hebt gegeten, moet je minstens een halfuur wachten vooraleer je in het water mag om te zwemmen. Of misschien hanteer je deze waarschuwing zelf bij je kinderen. Maar klopt de bewering eigenlijk wel dat het gevaarlijk zou zijn om meteen na het eten in het water te duiken? 

Goed nieuws: er is geen enkel medisch bewijs dat je minstens een halfuur zou moeten wachten vooraleer je mag zwemmen. Het is met andere woorden een mythe dat je zou kunnen verdrinken als je met volle maag in het zwembad springt. 

Deze mythe is terug te brengen naar een tijd waarin de medische wetenschap nog niet zo ver stond. Er werd toen verondersteld dat er net na het eten meer bloed na de maag gaat omwille van het verteringsproces, waardoor er minder zuurstof naar de armen en benen zou gaan wat zou kunnen leiden tot verdrinking. Dr. Jim Keany verzekert echter dat je lichaam meer dan genoeg zuurstof voorziet om zowel je maag als je armen en benen te bevoorraden tijdens het zwemmen. 

Zware training

Ben je echter van plan om een zware zwemtraining in te lassen, dan is het niet verstandig om meteen na een stevige maaltijd aan je baantjes te beginnen. Dat zou namelijk tot misselijkheid of overgeven kunnen leiden, en dat vermijd je natuurlijk liever. 

Het is overigens niet zo dat je beter bepaalde voedingsmiddelen mijdt voordat je gaat zwemmen omdat die de kans op krampen zouden vergroten. Houd gewoon in je achterhoofd dat als je iets eet dat zwaar op de maag kan liggen, je daar ook in het water last van kan hebben.  Te veel eten of pikante / zure voeding kan in normale omstandigheden ook voor maagkrampen zorgen, dus je voelt het best zelf aan wat je maag aankan. 

Safety first

Verder geeft Keany nog mee dat alcohol en zwemmen geen goede combinatie zijn, omdat het je coördinatie, evenwicht, inschattingsvermogen en lichamelijke reactie op het temperatuurverschil beïnvloedt. Ga je toch in het water na wat cocktails, zorg er dan voor dat er iemand in de buurt is die mee een oogje in het zeil houdt.

En last but not least: zorg dat je kinderen op elk moment in het oog hebt, want als een kind in problemen komt in het water, gebeurt dat meestal in stilte. Zo kan je afspreken dat jullie elkaar om het kwartier afwisselen. 

 

Bron: Huffington Post