Is geld beleggen enkel voor rijke mensen? 4 fabels en feiten over beleggen voor je kids
* Zoek je zelf een manier om het geld voor je kinderen te laten renderen? Ontdek de mogelijkheden van onze partner Yongo. Ze geven aan elke Mama Baas-volger 20 euro startkapitaal op de langetermijnrekening van elk kind. Gebruik hiervoor de kortingscode BAAS.
1. Spaarboekje = verliesboekje
FEIT! Sparen op een spaarrekening betekent geld verliezen. “De rente stond jarenlang op een historisch dieptepunt.” zegt financieel expert Pascal Paepen.
“Veel spaarders laten hun centen op een spaarrekening staan in de hoop dat het later weer beter wordt, maar dat is geen goed idee. Want elk jaar wordt je spaargeld minder waard. Dat komt door de inflatie: die is momenteel hoger dan ooit. Op een jaar tijd wordt het leven een stuk duurder en wordt je geld dus minder waard. Je spaargeld zou minstens evenveel moeten aangroeien om er later evenveel mee te kunnen kopen als nu. Met de opbrengst die je krijgt bij een spaarrekening lukt dat zeker niet.”
2. Om te beleggen voor je kind moet je veel geld hebben en maandelijks een groot bedrag neer kunnen leggen.
FABEL! Er bestaan heel wat formules om te beleggen voor je kind. Soms ben je verplicht om regelmatig een vast bedrag te storten of ligt het minimumbedrag dat je moet beleggen vrij hoog. Maar dat is niet altijd zo! Bij Yongo van AG kan je voor een flexibele formule kiezen waarmee je zelf bepaalt hoeveel je belegt en wanneer.
Yongo Star is hun beleggingsverzekering, de zogenaamde tak 23, waarmee je al kan beleggen vanaf € 10 per storting. Bovendien kies je zelf wanneer je stort. Suuuperhandig!
3. Je begint beter meteen na de geboorte te sparen voor je kind
FEIT! De eerste jaren na de geboorte heeft een gezin heel wat kosten. Daarom stellen veel ouders het sparen/beleggen voor hun kind een paar jaar uit. Dat is begrijpelijk, maar alle beetjes helpen. Misschien lukt het niet elke maand om geld opzij te zetten, maar de maanden dat het wel lukt, bouw je toch maar mooi aan dat startkapitaal voor je kindje. Hoe langer dat geld kan renderen, hoe meer het kan opbrengen. Dat noemen ze het kapitalisatie-effect: je krijgt jaar na jaar rendement op rendement, waardoor het kapitaal steeds sneller aangroeit.
Tip: met Yongo kunnen je familie en vrienden mee sparen/beleggen voor je kind! Handig voor de grootouders, meter en peter. Zij kunnen een doorlopende opdracht instellen of bijdragen voor speciale gelegenheden zoals de verjaardag, Nieuwjaar, communie, enz.
4. Vroeger was sparen eenvoudiger
FEIT! Sparen is nu ingewikkelder dan vroeger. Vijftien jaar geleden volstond het om regelmatig je spaarrekening aan te vullen. De bank gunde je dan een vrij goeie rente. Kon je je geld langere tijd missen, dan kocht je een kasbon en genoot je 5 of 10 jaar een intrest die nog hoger was dan die op het spaarboekje. Dat was de logica zelve: hoe langer je je geld kon ‘wegzetten’, hoe hoger de vergoeding was die je kreeg op je centen.
Vandaag lukt dat niet meer. Hoe komt dat? Banken zijn afhankelijk van de marktrente. Die wordt bepaald door de centrale banken. Die centrale banken zijn de banken van de banken. Zij hielden de rente de voorbije tien jaar erg laag. Als een Belgische bank een spaaroverschot parkeerde bij de centrale bank, kreeg die Belgische bank daar geen rente voor, maar moest ze zelf een vergoeding betalen. Dat leek dus wel de omgekeerde wereld. Nu gaat die marktrente langzaam terug omhoog, maar dat heeft voorlopig nog geen effect op de rente van de spaarrekeningen.
Deze blog is tot stand gekomen in samenwerking met Yongo van AG. Meer lezen over ons advertentiebeleid kun je hier.
Yongo - individuele levensverzekeringen Yongo Moon (tak 21), Yongo Star (tak 23) en Yongo Dreams (tak 26). Deze producten zijn ontwikkeld door AG Insurance, worden eventueel verkocht door je tussenpersoon en zijn onderworpen aan de Belgische wetgeving. De algemene voorwaarden, informatiedocumenten en beheersreglementen zijn gratis beschikbaar op www.yongo.be. Het is noodzakelijk om deze documenten door te nemen vóór de aankoop van het financieel product. Voor klachten m.b.t. de producten, kan je terecht bij Dienst Klachtenbeheer (customercomplaints@aginsurance.be - Tel.: +32 (0)2 664 02 00), E. Jacqmainlaan 53, 1000 Brussel. Als de oplossing die wij voorstellen geen voldoening schenkt, kan je het geschil voorleggen aan de Ombudsman van de verzekeringen (info@ombudsman.as - tel. 02 547 58 71), Meeussquare 35, 1000 Brussel. AG Insurance nv – RPR Brussel – BTW BE 0404.494.849 – www.aginsurance.be. Belgische verzekeringsonderneming toegelaten onder codenummer 0079, onder controle van de Nationale Bank van België, de Berlaimontlaan 14, 1000 Brussel